Onderzoek: 'Hersenen krimpen door fastfood'
Out-of-home | 29-12-2011 08:28 | Eelco Brandes
NIEUWVEEN - Het eten van vette voeding zorgt ervoor dat onze hersenen krimpen. Dat bleek woensdag uit onderzoek, dat is gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschift Neurology.
Dit schrijven diverse media donderdag, waaronder BNR Nieuwsradio. De resultaten komen voort uit een studie van de Universiteit van Portland en de Universiteit van Oregon naar breinveroudering onder bejaarden dat al meer dan dertig jaar loopt. in een dieet met veel fastfood zit veel verzadigd vet, dat slecht is voor de doorbloeding van het brein. Ook zitten er maar weinig vitamines B, C, D en E in dergelijk voedsel, waardoor de hersenen krimpen zoals dat ook bij Alzheimer gebeurt, zo menen de onderzoekers. “Mensen die juist veel van deze vitamines en omega-3 vetten binnenkrijgen hebben een relatief groot brein, omdat die de bloedvaten in de hersenen stimuleren'', aldus de leider van het onderzoek, neuroloog Gene Bowman.
Gezonde ontwikkeling
In fastserviceland wereldwijd is de laatste jaren al een ‘gezonde ontwikkeling’ waarneembaar. Het merendeel van cafetariahouders frituurt in Nederland verantwoord en behalve diverse snacks wordt ook vaker groente, zoals salades, aangeboden. Ook nemen biologische producten in dit segment toe.
Bron: BNR Nieuwsradio
Naar het complete nieuwsoverzicht


