18 September 2018
Home > advertorials > Out.of.Home Awards 2018: Spadel Nederland

Beste bezoeker,

Wij zien dat u een adblocker gebruikt waardoor u alleen advertenties ziet die door uw adblocker worden goedgekeurd.

Advertorial

Out.of.Home Awards 2018: Spadel Nederland

Winnaar in het segment on the move in de categorie koude dranken. 

MADE - Een groot compliment voor Spadel Nederland. De bottelaar neemt voor het eerst een Out.of.Home Award in ontvangst binnen de categorie koude dranken in het segment on the move. De inspanningen van de fabrikant worden gewaardeerd door haar handelspartners.

“We zijn ontzettend trots dat onze inspanningen voor deze categorie in het algemeen en mineraalwater in het bijzonder worden herkend en erkend door onze handelspartners”, reageert Tanya van Alphen, channel manager Travel & Convenience bij Spadel. “Categoriegroei is bij ons altijd al een uitgangspunt geweest en onze vernieuwde categorievisie en introducties zijn bewezen succesvol”, vervolgt de channel manager. “De behoefte van de consument is altijd onze primaire focus. De intensieve samenwerking met onze handelspartners heeft de afgelopen jaren geresulteerd in een inhoudelijk constructief partnership.”

Euro Garages
Niet alleen de Out.of.Home Award is voor Spadel een blijk van waardering voor alle inspanningen van het afgelopen jaar. “Met vele handelspartijen werken we al geruime tijd samen aan Category Management wat onder meer heeft geresulteerd in een erkenning van Euro Garages”, vertelt Van Alphen. EG Group heeft de marktleider in natuurlijk mineraalwater benoemd tot Category Captain voor de categorie koude dranken. “Dat is wederom een mooie bevestiging voor de weg die we zijn ingeslagen.” De kracht van het bedrijf is volgens Van Alphen dan ook dat Spa Nederland een relatief kleine en daardoor flexibele organisatie is met veel kennis over de categorie mineraalwater. Binnen petrol heeft Spa momenteel dan ook een marktaandeel van 90 procent. Dat komt met name door de waters van Spa, waaronder ook Spa Touch Of, natuurlijk mineraalwater met een smaakje. Deze categorie is alsmaar aan het groeien volgens Van Alphen en met name in de on the move markt.

Strategie
Spadel ziet dat grenzen vervagen. “De scheidingslijnen tussen foodservice en foodretail verdwijnen. Een combinatie van deze twee komen we juist meer tegen”, vertelt Van Alphen. “Deze veranderingen dwingen onze organisatie om actief na te denken over onze strategie.” Zo heeft Spadel de afgelopen jaren een slag geslagen op het vlak van suikerreductie. Van Alphen: “De gezondheidstrend laat zich ook nadrukkelijk zien binnen het foodservicekanaal. Spa Nederland heeft afgelopen mei caloriereductie toegepast op de receptuur van Spa Fruit en ook Spa Duo is laag in calorieën.” Die laatste twee dranken vallen bij Spadel onder natuurlijke limonades. “Met deze aanpassingen verwachten wij duurzaam in te kunnen spelen op de gezondheidstrend om categoriegroei te kunnen realiseren”, besluit de channel manager.

Reactie vanuit de handel:
FOOX
“Water is al jaren zowel gekoeld als ongekoeld een grote moneymaker voor de pompshophouder. De fabrikant speelt met haar uitgebreide portfolio goed in op de suikerreductie binnen de categorie en hanteert een positieve en oplossingsgerichte marktbenadering.”