21 Oktober 2018
Home > Nieuws > Fabrikanten > Lipton 25 jaar voorloper in ice tea

Beste bezoeker,

Wij zien dat u een adblocker gebruikt waardoor u alleen advertenties ziet die door uw adblocker worden goedgekeurd.

Lipton 25 jaar voorloper in ice tea

ROTTERDAM - Op de terrassen is het merk al lang niet meer weg te denken. Toch bestaat Lipton Ice Tea, na Coca-Cola de meest gedronken frisdrank van Nederland, nog maar 25 jaar. Reden om even stil te staan bij de ontwikkeling van het ijstheesegment, dat dankzij Unilever sinds 1993 op de kaart staat in Nederland.

Karel Vandamme, marketing director icecream en beverages bij Unilever en Justine Berger, brandmanager bij Unilever, vertellen aan Out.of.Home Shops over de ontwikkelingen binnen het ijstheesegment en over het merk Lipton zelf. Onder aanvoering van Unilevermerk Lipton werd het ijstheesegment in 1993 geboren. Dat deed het bedrijf met de introductie van de unieke sparkling ijsthee in het out-of-home-kanaal Op tennis- en voetbalclubs werd de eerste Lipton Ice Tea geserveerd in het bekende Perfect Serve glas. Mede dankzij de herkenbaarheid van het glas, en het enthousiasme van ondernemers kon Lipton Ice Tea vanuit het out-of-homekanaal de rest van Nederland veroveren. “In 25 jaar heeft Unilever, onder andere samen met ondernemers, aan het merk gebouwd dat nu volledig is omarmd door de consument. “We hebben een heel nieuwe categorie neergezet. Het sloeg echt aan en inmiddels is Lipton het nummer 2-merk binnen frisdranken in Nederland.” Met name de laatste jaren maakt het merk een progressieve groei door. Lipton Ice Tea Green verdrievoudigde zelfs in de afgelopen vijf jaar.

Suikerreductie
Er is in 25 jaar tijd veel veranderd. Zo zijn consumenten tegenwoordig op zoek naar meer verantwoorde frisdranken. Het volume van hoogcalorische dranken slinkt, terwijl het aantal laagcalorische dranken toeneemt. Unilever verandert mee en heeft in het kader van een verantwoord portfolio vorig jaar flinke stappen gezet door het suikergehalte in Lipton Ice Tea Sparkling te verlagen met 45 procent*, waarmee het hele portfolio laag in calorieën is. In maart 2017 ging de Lipton Ice Tea Sparkling van 8 naar 4,5 gram suiker per 100 ml. Geen eenvoudige verandering. “Het is tot nu toe de grootste beslissing uit mijn carrière geweest om zo significant over te stappen op minder suiker”, legt Vandamme uit. “Je moet als fabrikant echt mee, consumenten drinken steeds minder frisdranken die hoog in suiker zijn. Suikerreductie mag echter nooit ten koste gaan van smaak. Smaak blijft de voornaamste reden in de keuze voor een frisdrank”, vult Berger aan. Na ruim drie jaar testen is het Lipton gelukt om een variant op de markt te brengen die even lekker wordt bevonden. Vandamme: “We hadden het bijna opgegeven. De ontwikkelaars op de R&D-afdeling lieten na drie jaar testen weten dat het echt niet ging lukken om het recept even lekker te houden. Ik heb ze toen gevraagd om toch nog even door te zetten en verder te gaan met de ontwikkeling. Een half jaar later was daar de nieuwe sparkling Lipton Ice Tea met bijna de helft minder calorieën en een even goede smaak.”

Duurzaamheid
Alle ice tea-varianten van Lipton zijn inmiddels laag in calorieën, ze bevatten maximaal 20 kcal per 100 ml. Vandamme: “Nog lang niet alle consumenten zijn zich hier bewust van, met name over Sparkling weten veel consumenten niet dat het laag in calorieën is. Daar valt voor ons nog wel wat te winnen.” Ook duurzaamheid speelt een belangrijke rol voor consumenten vandaag de dag. Unilever heeft duurzaamheid hoog in het vaandel staan en alle thee van Lipton en Lipton Ice Tea is dan ook duurzaam verkregen, het draagt het Rainforest Alliance-logo. Daarnaast heeft Lipton zelfs eigen theeplantages in Kenia, waar ruim 16.000 mensen werken.

Perfect Serve
Lipton is al sinds de introductie verreweg het grootste ijstheemerk van Nederland. Het is zelfs de meest gedronken frisdrank op de terrassen. Steeds meer concurrenten zien echter ook dat de categorie groeit en willen een graantje meepikken. Geen verkeerde ontwikkeling, vindt Vandamme. “Het is logisch dat andere producenten ook in deze groeicategorie actief willen zijn. Nieuwe spelers kunnen de categorie helpen groeien en dat is gunstig. Wij zijn echter overtuigd van ons eigen merk, de smaak en de kracht die wij als marktleider hebben.” Het is voor ondernemers in horecagelegenheden ook belangrijk om rekening te houden met die smaak, zegt Vandamme. “De verleiding om over te stappen op een ander merk, is door acties van de concurrentie misschien groot, maar veel consumenten verwachten Lipton als ze een ice tea bestellen op het terras. Ze verwachten Lipton Ice Tea in het beroemde bolle glas, met ijs en een schijfje citroen. Volgens de perfect serve zoals deze al 25 jaar geserveerd wordt. Als ondernemer straalt immers je aanbod af op het imago van je zaak”.

Matcha
Als marktleider wil Lipton constant blijven verrassen met innovaties. “We zijn de groeimotor en willen ook de groeimotor van de categorie blijven. Daarvoor moeten we met de beste innovaties komen”, zegt Vandamme. Trends en ontwikkelingen worden op de voet gevolgd. Het merk wil zo dicht bij de consument staan. De in januari geïntroduceerde Lipton Ice Tea Green Matcha is daar een goed voorbeeld van, zegt Berger. “Matcha is een groene thee uit Japan die in de hippe tentjes steeds meer in opkomst is. Het is nog niet groot in Nederland, maar het is wel een duidelijke trend. Het past perfect in de vraag naar meer verantwoorde frisdranken. We zijn het eerste merk met een ice tea-variant van deze bijzondere theesoort.” Berger vult aan dat Lipton Ice Tea Green Matcha ook een goed alternatief kan zijn voor gasten die steeds bewuster kiezen voor drankjes met minder suiker. De introductie van Lipton Ice Tea Green Matcha wordt uitgebreid ondersteund met onder meer commercials en sampling- en tastingacties.

Het out-of-homekanaal is waar het Lipton-merk vanaf het begin gebouwd is en je beleving kan bieden voor de consument. Consumenten zullen buitenshuis overal geattendeerd worden op het merk. Op terrassen, binnen petrol, maar ook op evenementen. Met name festivals zijn een belangrijk podium voor Lipton. Berger: “Op festivals is Lipton Ice Tea echt ongekend populair. We doen daar een overgroot deel van het frisvolume, en zien dat millennials echt een sterke voorkeur voor Lipton hebben.”

Jong
Naast de introductie van Lipton Ice Tea Green Matcha is er ook een redesign van Lipton Ice Tea Sparkling, Lemon en Peach. Het nieuwe design moet het merk een frisse, jongere uitstraling geven. Daarmee sluit het beter aan op de grootste doelgroep van Lipton Ice Tea, namelijk 18-tot 25-jarigen. Vandamme: “Feit dat we zo populair zijn bij jongeren, dat willen we graag zo houden. Bovendien heb je met die leeftijd echt een toekomst.” Lipton Ice Tea kijkt er naar uit om de categorie samen met de ondernemers te blijven ontwikkelen: mooie activaties, baanbrekende innovaties en goede samenwerking zullen hiervoor aan de basis liggen.”

* Lipton ice tea bevat nu 45% minder suiker vergeleken met de meest gedronken frisdranken van NL.

Bron: Out.of.Home Shops

Introducties & Acties

Consument kiest nieuwe Fanta-smaak

Fanta zero peach apricot is dé grote winnaar van de Fanta ‘Battle of the Flavours’-campagne. 

Ontdek nu TWIX® White

De vertrouwde smaak van TWIX® met de heerlijke en populaire smaak van witte chocolade.

Nieuw: Limited Edition TWIX® Speculoos

De populaire smaak van traditionele speculooskruiden en kaneel vind je nu in deze Limited Edition...