25 September 2017
Home > Nieuws > Algemeen > Coca-Cola: inzameling flesjes in out-of-home

Beste bezoeker,

Wij zien dat u een adblocker gebruikt waardoor u alleen advertenties ziet die door uw adblocker worden goedgekeurd.

Coca-Cola: inzameling flesjes in out-of-home

DONGEN – Coca-Cola Nederland start een actieve inzameling van PET-flessen binnen het out-of-homekanaal. Ook verlaagt ze het gewicht van al haar plastic verpakkingen binnen Europa, met uitzondering van de 1,5 liter fles.

’s Werelds grootste producent van niet-alcoholische dranken zegt haar verpakkingen steeds nadrukkelijker als waardevolle grondstof voor hergebruik te willen positioneren. Hiervoor is een goed doortimmerde inzameling onmisbaar. “Waar de inzamelstructuur in home goed is afgedekt door het landelijke statiegeldsysteem en de landelijke campagne Plastic Hero, valt er binnen out-of-home nog een flinke stap te maken”, stelt Robert Seegers, directeur public affairs en communicatie van Coca-Cola.

Het bedrijf is actief binnen het bestuur van Stichting NedVang, maar ziet nog weinig initiatieven die een optimale inzameling binnen de buitenshuissector mogelijk maken. “Daarom willen we met name de in out-of-home populaire halve liter PET-fles actief gaan inzamelen, tezamen met grote klanten binnen de sector.” Het bedrijf gaat speciale inzamelingspunten plaatsen op plekken waar op een relatief klein oppervlak grote hoeveelheden frisdrank worden geconsumeerd. “Bij attractieparken, evenementen en grote bioscopen , valt voor ons de grootste slag te slaan. We hopen dat op termijn andere partijen gaan aanhaken bij dit initiatief. Het zou prachtig zijn als we een landelijke dekking kunnen realiseren en consumenten breed bekend worden met de inzameling.” De marktleider is geen voorstander van het heffen van statiegeld op kleine flesjes. “Daarmee ga je voorbij aan het wezen van out-of-home, mobiel zijn en op elke plek de beschikking kunnen hebben over een drankje. Het ‘on the road’ bewaren van statiegeldflessen gaat ons inziens niet werken.”

Verpakking
Coca-Cola verlaagt overigens het gewicht van haar plastic verpakkingen als onderdeel van haar nieuwe strategie om duurzamer te werken. Kernwoorden voor de frisdrankgigant zijn: re-duce, re-use en re-cycle. De halve liter PET-fles van Coca-Cola, Sprite en Fanta wordt 17% lichter en gaat van 29 gram naar 24,2 gram. Verder kent de nieuwe, speciaal vormgegeven halve liter Aquarius- fles een afname in gewicht van 19%. De 0,2 liter glazen horeca fles gaat van 372 naar 309 gram, tevens een gewichtsafname van 17%. Daarnaast zullen de verpakkingen van Nestea en Chaudfontaine lichter worden. De innovaties hebben betrekking op investeringen in zowel het ontwerp van de fles en de dop als op de productielijnen in de fabriek in Dongen.

Bron: