25 September 2017
Home > Nieuws > Algemeen > Column: Beleving

Beste bezoeker,

Wij zien dat u een adblocker gebruikt waardoor u alleen advertenties ziet die door uw adblocker worden goedgekeurd.

Column: Beleving

In de week van de deadline voor deze column brandt het Tilburgse all you can eat-restaurant Etenstijd tot de grond toe af.

 Het, volgens het Brabants Dagblad, toprestaurant voor de gewone man, verwelkomde 10.000 gasten per maand en schotelde haar gasten een complete beleving voor. Supervriendelijke
medewerkers, verrassende producten (krokodillen- en kangoeroevlees), een complete speelkelder met professionele begeleiding voor de kids en nog veel meer. Opgericht door Jan en Anita Meurs, die daarvoor furore hadden gemaakt in levensmiddelenland met hun formule Lekker en Laag. Vol trots vertelde Jan mij destijds tijdens een rondleiding dat hij de logistieke efficiency uit zijn supermarkt had doorgevoerd in de horeca. En dat werkte fantastisch; hij wist precies hoeveel gasten er op enig moment in zijn restaurant waren (reserveringen) en hield nauwkeurig bij wat de gasten aten. Uit analyse van die gegevens wist hij dat 30 van de 100 gasten een garnalencocktailtje namen, dus de keuken wist precies hoeveel ze er daarvan moesten maken, zodat de gast nooit misgreep. Daarnaast was al het personeel erop gefocust dat de gast het naar zijn of haar zin had. Alles was erop gericht om de gast een beleving te laten ervaren.

Beleving is sowieso het toverwoord tegenwoordig. Elke zichzelf respecterende winkel, formule of concept weet dat de klant/gast een beleving vraagt. De tijd is voorbij dat een goed assortiment en dito prijs voldoende omzet genereren om het hoofd boven water te houden. Voor een breed assortiment en goede prijs kan de gast altijd terecht op internet, en dat doet hij dan ook. Maar als hij dan gewoon naar een stenen winkel gaat, dan verwacht hij iets meer. De familie Meurs had dat indertijd al begrepen. Maar hoe creëer je een beleving? Veel ondernemers zoeken het in onderscheidend assortiment of een nieuwe inrichting. Echter, een unieke beleving wordt naar mijn mening alleen mogelijk bij echt contact tussen mensen; tussen de klant/gast en je medewerkers dus. En dan bedoel ik niet de ingestudeerde welkomstboodschapjes. Nee, écht contact. En daar ligt voor veel out-of-home-ondernemers de uitdaging; hoe krijg je je medewerkers zover dat ze als allerbelangrijkste aspect van hun werk het contact met de gast zien, in plaats van producten bereiden, kassa draaien, bestellingen opnemen en tafels poetsen? Lukt het je als ondernemer om zelf écht contact te maken met je medewerkers, van mens tot mens, om het verhaal achter je medewerker te leren kennen? En geef je daarmee het goede voorbeeld, zodat jouw medewerkers ook
het verhaal van je gast leren herkennen? Met recht een enorme uitdaging, maar wel een die ervoor kan zorgen dat uw belevingsconcept in out-of-home een succes wordt en blijft.
Gaat u die uitdaging aan?

Jos Muller
Franchise Partner Human Talent Group

 

Bron: Out.of.Home Shops