25 September 2017
Home > Nieuws > Algemeen > Geen suikerhoudende frisdrank middelbare scholen

Beste bezoeker,

Wij zien dat u een adblocker gebruikt waardoor u alleen advertenties ziet die door uw adblocker worden goedgekeurd.

De automaten op middelbare scholen zullen verschoond blijven van suikerhoudende frisdranken.

Geen suikerhoudende frisdrank middelbare scholen

DEN HAAG - De Nederlandse frisdrankproducenten stoppen met de verkoop van de traditionele, suikerhoudende frisdranken op middelbare scholen.

De implementatie is uiterlijk eind 2018 klaar en vanaf dan zijn er op middelbare scholen, naast water, alleen nog laagcalorische en calorievrije frisdranken beschikbaar. Hiermee loopt de industrie vooruit op de reeds bestaande afspraken gemaakt in het akkoord ‘Gezonde Voeding op Scholen’(2016-2020).

Verheugd
Het nieuwe commitment is onderdeel van dat van de gehele Europese frisdrankindustrie. Hierbij is afgesproken dat in 2019 in heel Europa alleen nog maar laagcalorische en calorievrije frisdranken op middelbare scholen worden aangeboden. Raymond Gianotten, directeur van de Nederlandse vereniging Frisdranken, Waters, Sappen (FWS) is verheugd met het nieuwe commitment: “De frisdrankproducenten willen graag bijdragen aan oplossingen om obesitas onder jongeren verder te laten dalen. We ondersteunen het akkoord en kunnen hier door het aanbieden van laagcalorische en calorievrije frisdranken en water op middelbare scholen op een concrete wijze invulling aan geven. We zullen ook andere toeleveranciers en cateraars vragen hierin hun verantwoordelijkheid te nemen en ons beleid te volgen.”

Geen marketing
Het is een nieuwe stap in een reeks aan maatregelen die de Nederlandse frisdrankindustrie reeds heeft genomen. Zo zijn er geen marketingactiviteiten gericht op kinderen tot 13 jaar, is de frisdrankindustrie niet actief op lagere scholen, zijn frisdrankautomaten op middelbare scholen non-branded en is de huidige ambitie om 60% van de automaten te vullen met water en/of laagcalorische frisdranken. “Dit alles sluit naadloos aan op de aangescherpte ambitie die de sector begin dit jaar aankondigde om in 2020 een caloriereductie van 15% via frisdranken te realiseren” vervolgt Gianotten. “Hierin spelen onder andere productherformulering, de introductie van nieuwe frisdranken met weinig tot geen calorieën en het aanbod van kleinere verpakkingen een belangrijke rol. Ook dit nieuwe commitment op middelbare scholen draagt bij aan onze doelstelling.” 

Bron: FWS