16 December 2017
Home > Nieuws > Algemeen > Omzet dier- en milieuvriendelijk voedsel in de lift

Beste bezoeker,

Wij zien dat u een adblocker gebruikt waardoor u alleen advertenties ziet die door uw adblocker worden goedgekeurd.

Omzet dier- en milieuvriendelijk voedsel in de lift

EDE - De omzet van dier- en milieuvriendelijk geproduceerd voedsel is het afgelopen jaar met 26% gestegen.

Dit blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel, waarin recente omzetcijfers van producten met onafhankelijk geborgde keurmerken staan. Wageningen Economic Research voert deze monitor jaarlijks uit in opdracht van het ministerie van Economische Zaken.

Gestage groei
Bionext is blij met de groei van het biologisch keurmerk met 8 % per jaar. De grote groei van duurzame keurmerken zit bij vlees en vis. Biologisch gaat aan kop met €1,2 miljard aan omzet, op de voet gevolgd door het Beter Leven-keurmerk met €1,1 miljard aan omzet. Volgens directeur Bavo van den Idsert van Bionext groeit biologisch al jaren gestaag. “De grootste uitdaging is om de vraag van consumenten bij te houden met voldoende aanbod. Gelukkig zijn er het afgelopen jaar meer boeren gaan omschakelen naar biologisch.”

Gezamenlijke omzet
Consumenten blijken steeds vaker te kiezen voor voeding met een keurmerk. De groei is het grootst bij supermarkten en bij verkooppunten on the go, zoals vliegvelden en trein- en tankstations. Deze groei is daar respectievelijk 36 en 42%. De gezamenlijke omzet van producten met duurzame keurmerken in de Nederlandse supermarkten bedraagt inmiddels ruim 3,8 miljard. Het aandeel binnen de supermarktomzet groeide het laatste jaar van 9% naar 12%.

Bron: Levensmiddelenkrant