22 September 2018
Home > Nieuws > Algemeen > Populariteit alcoholvrij bier in de lift

Beste bezoeker,

Wij zien dat u een adblocker gebruikt waardoor u alleen advertenties ziet die door uw adblocker worden goedgekeurd.

Populariteit alcoholvrij bier in de lift

DEN HAAG - Meer dan de helft van de bierdrinkers vindt alcoholvrij bier een goed alternatief voor andere alcoholvrije dranken. 45% van hen kiest wel eens bewust voor bier met minder alcohol. Dit blijkt uit het jaarlijkse Nationaal Bieronderzoek van Nederlandse brouwers onder 1000 bierdrinkende Nederlanders.

Hoewel pils al jarenlang het meest gedronken bier is, wordt de populariteit van het gerstenat steeds meer bepaald door de keuze in alcoholvrije en -arme bieren, zo concludeert het Nationaal Bieronderzoek. “De populariteit van alcoholvrij bier kunnen we wijten aan een samenspel tussen de bewustere consument en het steeds bredere aanbod binnen het segment. Daardoor kan de consument ook meer varianten uitproberen”, stelt Cees-Jan Adema, directeur van Nederlandse Brouwers.

Blondbier
Het Nationaal onderzoek toont aan dat Nederlandse bierdrinkers steeds vaker voor speciaalbier kiezen. Vier van de vijf drinkers kiezen weleens voor een speciaalbier. Dit jaar maken zij steeds vaker de keuze voor blond bier. Dit speciaalbier staat samen met witbier op de eerste plek, gevolgd door tripel, abdijbier, herfst bokbier en weizenbier. De belangrijkste redenen voor de keuze voor een speciaalbier zijn de smaak (69%) en de afwisseling (39 procent), maar ook steeds meer vanwege het lokale karakter.

Meer diversiteit
Ongeveer driekwart van de bierdrinkers vindt dat er nu meer diversiteit in het bieraanbod is dan twee jaar geleden. Door het huidige aanbod besluit de helft vaker een ander bier te proberen dan toen. Variëren in bier is al lang geen mannenzaak, zo concludeert het onderzoek. 54% van de vrouwen kiest juist vaker voor een ander bier dan twee jaar geleden, terwijl dit voor 42% van de mannen het geval is. Ook kiezen vrouwen door het huidige aanbod nu vaker voor bier dan voor een andere alcoholische drank (43 om 35%).

Bron: Levensmiddelenkrant/Out.of.Home Shops