25 Juni 2018
Home > Nieuws > Convenience > Selecta is rol als vendingleverancier ontgroeid

Beste bezoeker,

Wij zien dat u een adblocker gebruikt waardoor u alleen advertenties ziet die door uw adblocker worden goedgekeurd.

Sjoerd van den Dungen, group Starbucks director bij Selecta. (Foto: Jaap Maars)

Selecta is rol als vendingleverancier ontgroeid

DORDRECHT - We drinken in Nederland behoorlijk veel koffie en dat doen we al jaren. Zeker op conveniencelocaties is koffie een van de meest verkochte producten. Consumenten nemen echter geen genoegen meer met een ‘slap bakje’. De opkomst van de vele koffiebarretjes zorgt dat men altijd op iedere locatie baristakwaliteit koffie wil drinken. Dat vraagt om een specifieke aanpak vanuit de automatenleverancier. “We komen er niet meer met: hier is uw automaat, veel plezier ervan.”

Het zijn de woorden van Sjoerd van den Dungen, group Starbucks director binnen het van oorsprong Zwitserse Selecta, tegen Convenience Connected. Van den Dungen is verantwoordelijk voor de uitrol van de Starbucks selfserved automaten, oftewel Starbucks on the go.

Starbucks on the go, is dat een andere dan de reguliere Starbucks die we kennen?
“Selecta is officieel businesspartner van de selfserved tak van Starbucks in 15 landen in Europa. Deze samenwerking met Starbucks is vier jaar geleden ontstaan. Selecta was op zoek naar een A-merk in koffie om meer premiumproducten te kunnen bieden. Met Starbucks on the go hebben we de Champions League onder de koffies te pakken. Het startte toen een samenwerking met Starbucks. De selfserved automaten hebben overigens niets te maken met de vestigingen van Starbucks. Wij gebruiken het merk en creëren het Starbucksgevoel, maar we opereren los van de winkels.”

Hoe ziet de samenwerking met Shell eruit? Daar zie je vaak selfserved automaten, maar grotere stations hebben ook een aparte Starbucks-locatie aan de shop vast waar barista’s de koffie maken.
“Inderdaad afhankelijk van de traffic en locatie kiest Shell voor een Starbucks retailwinkel of voor een Starbucks on the go selfserved oplossing. We hebben Starbucks on the go-units geplaatst bij Shell in Nederland, Duitsland, Frankrijk, Slowakije, Oostenrijk, Luxemburg en binnenkort ook in België. Daarnaast is Selecta ook de Europese koffiepartner van Shell voor de Deli2Go-koffie.”

De selfserved koffieautomaten van Starbucks zijn inmiddels terug te vinden in vijftien verschillende landen in Europa. Is het concept een-op-een te kopiëren?
“Het is echt een concept en wordt overal op dezelfde manier geïmplementeerd. We zijn daar heel consistent in, het is ook belangrijk om keuzes te maken. Waar je het ziet, overal is het hetzelfde. Dat maakt het concept ook gemakkelijk schaalbaar en daardoor is het goed te managen. Die consistentie wordt tot in de kleinste details doorgevoerd. Of het nu gaat om het type lampje of de plek waar de suikerzakjes liggen, het is op iedere locatie hetzelfde.”

De veranderende koffiemarkt vraagt ook om flexibiliteit binnen een bedrijf als Selecta.
“Onze rol is enorm veranderd in de loop der jaren. We stellen continu de vraag: wie is de consument? In petrol is die consument een heel andere dan in de bioscoop. In petrol koopt 45 procent van de koffiedrinkers nog steeds zwarte koffie. Bij Pathé kiest vrijwel iedereen een bijzondere variant. We nemen tegenwoordig duidelijk een andere rol in als leverancier. We volgen daarin de eindgebruiker. Wat wil de consument? Waar liggen de behoeftes? Zo kijken we ook naar trends. Wist je bijvoorbeeld dat vorig jaar in de Verenigde Staten voor het eerst meer koude dan warme koffies verkocht werden? Het zijn trends die ook zeker overwaaien naar Europa en daar spelen wij op in. Category management is enorm belangrijk geworden. Met alleen de woorden: hier is je koffieautomaat, succes ermee , kom je er niet meer.”

Technologische ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op. Hoe uit zich dat in de vendingmarkt?
“Je kan het je al bijna niet meer voorstellen, maar nog maar vier jaar geleden betaalde 92 procent zijn koffie uit de automaat nog met muntjes. Nu gebruikt 60 procent zijn pas of telefoon om contactloos af te rekenen. En dit is nog maar het begin. Door alle technieken kunnen we nu ook van afstand controleren of alles nog goed gaat met de automaten. Dreigt een machine bijna stuk te gaan? Dan kunnen we deze tijdig vervangen. Is de melk op en wordt die niet bijgevuld? Dan kunnen we gewoon even bellen met de betreffende locatie om een medewerker te waarschuwen. Er komen nog een heleboel technologische ontwikkelingen aan. In de toekomst hebben we een cup met een chipje erin. Of je neemt je eigen mok mee en als je voor de automaat staat weet deze door middel van gezichtsherkenning precies hoe jij je koffie wilt drinken.
Goedemorgen Sander, wil je vandaag weer een latte met een extra shot espresso? Het geld wordt vervolgens automatisch van je eigen account afgeschreven. Zo kunnen we nu ook al wisselende prijzen hanteren. Op conveniencelocaties gebeurt dat nu nog niet, maar ik kan me voorstellen dat je tijdens rustige koffiemomenten de prijs iets omlaag doet om het aantrekkelijk te houden. Overigens zal de petrolbranche nooit vooroplopen in dergelijke technologische innovaties.”

Bron: Out.of.Home Shops