25 Juni 2018
Home > Nieuws > Fabrikanten > Danvo: 'Innovatie belangrijk in broodcategorie'

Beste bezoeker,

Wij zien dat u een adblocker gebruikt waardoor u alleen advertenties ziet die door uw adblocker worden goedgekeurd.

Ralph van Iersel: “Onze accountmanagers trekken samen op met individuele out-of-homespelers en formules om de omzet en de marge van hun broodformule te verhogen.”

Danvo: 'Innovatie belangrijk in broodcategorie'

RIEL - De afgelopen jaren is niet alleen in retail, maar ook binnen de out-of-homemarkt de omzet van de broodcategorie flink gestegen, zo blijkt uit recente IRI-cijfers. Dit onderstreept dat de ‘broodklant’ erg belangrijk is voor spelers in out-of-home, zoals bij tankstations en bedrijfscateraars. Door samen op te trekken met hun broodleverancier en zo meer werk te maken van hun broodpresentatie, kunnen zij deze klant nog beter bedienen en binden, en hogere marges behalen.

Dit is de mening van Ralph van Iersel, algemeen directeur van Danvo Bakeries, leverancier van diepgevroren deeg- en fully-baked broodproducten aan de out-of-homemarkt. Out.of.Home Shops vraagt Van Iersel naar de omslag die Danvo Bakeries de laatste jaren heeft gemaakt van een productiegedreven bedrijf naar een servicegerichte broodpartner. “De tijd dat onze buitendienstmedewerkers met een catalogus vol broodproducten rechtstreeks op spelers in de out-of-homemarkt afstapten, is definitief voorbij”, geeft Van Iersel een indruk van deze omslag. “Tegenwoordig zijn wij als producent op de hoogte van alle trends en ontwikkelingen in de mondiale broodwereld. Ook werken we nauw samen met gerenommeerde marktonderzoeksbureaus, die ons van diepgaande analyses van de broodcategorie in de out-of-homemarkt voorzien. Gewapend met deze kennis trekken onze accountmanagers samen op met individuele out-of-homespelers en formules om de omzet en de marge van hun broodformule te verhogen. Wij kunnen klanten voorzien van een compleet concept. Op die manier functioneren we als een partner in business.”

Onderscheidend vermogen
Voor spelers in de out-of-homemarkt is het anno 2018 van levensbelang om nóg bewuster na te denken over de verkoop en de presentatie van brood in hun vestigingen. “Door een bewuste keuze te maken voor kwalitatief goed brood én door ervoor te zorgen dat ook de presentatie van hun ‘broodformule’ in orde is, kunnen zij veel onderscheidend vermogen creëren”, verduidelijkt Van Iersel. “Actuele onderzoeken onderstrepen dat de huidige consument vooral buitenshuis bereid is wat meer te betalen voor een goede kwaliteit brood. Tegenwoordig wil de consument een brede keuze kunnen maken uit diverse broodproducten. Ook weet hij of zij, mede door socialmediakanalen, veel beter dan vroeger wat er in de wereld te koop is op broodgebied. Formules moeten meegaan in deze consumententrends. Met een volledig gekopieerd assortiment komen zij niet meer weg. Het goed kennen van de consument, productinnovaties, transparantie en kwaliteit zijn essentieel binnen de broodcategorie om het onderscheid te maken.”

Desemdeegstukken
Volgens Van Iersel produceert Danvo Bakeries diepgevroren broodproducten, waarmee spelers in de out-of-homemarkt tegemoet kunnen komen aan de wensen van consumenten. Deze producten lopen uiteen van stokbrood en rustieke vloerbroden tot 100% volkoren kleinbrood en voorgevormde, voorgerezen desemdeegstukken. “Na het kneden van het deeg laten we het rusten, wat uiteindelijk een goede broodsmaak en luchtige structuur oplevert. Water en tijd zijn de belangrijkste ingrediënten voor een kwalitatief topbrood. Het merendeel van ons brood bakken we op de vloer van onze oven af, waardoor een dunne, krokante korst ontstaat. Met een assortiment onder de naam Dough bieden we voorgevormde desemdeegstukken, die in onze bakkerij een lange voorrijstijd hebben gehad. Deze kunnen op de out-of-homelocaties worden ontdooid in de koeling en van daaruit rechtstreeks worden gebakken. Hierdoor kunnen formules een maximale kwaliteit halen uit krokante broodproducten. Vooral de korsteigenschappen op de lange termijn zijn erg goed.”
Met diverse deeg- en broodconcepten stelt Danvo formules in staat om in te spelen op actuele consumentenbehoeften in brood. “De consument wil terug naar het ambacht, heeft behoefte aan transparantie in brood en hecht veel waarde aan verse broodbereiding en beleving op locatie”, zegt Van Iersel. “Formules hoeven de deegstukken niet meer te laten rijzen op locatie. Direct na ontdooiing in de koeling kunnen ze 48 uur lang vanuit de koeling worden gebakken.”

Baguetta en Gulkoren
De twee nieuwste concepten van Danvo zijn Baguetta en Gulkoren, zo vertelt Van Iersel tenslotte. “Het Baguetta-concept bestaat uit een premium, fully baked stokbrood op basis van een natuurlijke receptuur. Dit in korte tijd af te bakken stokbrood is erg krokant. Het heeft speciaal samengestelde, unieke recepturen. Het Gulkorenconcept biedt fully baked, 100 procent volkorenbrood met lijn- en sesamzaad. Dit brood met een nootachtige smaak kan voor out-of-home een mooie assortimentstoevoeging in bake-offbrood vormen voor de bewuste consument die een lekkere, maar gezonde keuze wil maken. Volkoren is weer opgenomen in de bekende Schijf van Vijf en binnen de versbroodcategorie veruit het meest populaire brood. Dit biedt een grote kans voor het bake-offschap.”

Bron: Out.of.Home Shops