20 Juli 2018
Home > Nieuws > Fabrikanten > ‘Riedel wil sappencategorie laten groeien’

Beste bezoeker,

Wij zien dat u een adblocker gebruikt waardoor u alleen advertenties ziet die door uw adblocker worden goedgekeurd.

Jeroen Verweij, Chantal Singels en Pepijn Berendsen van Riedel hebben grote ambities binnen out-of-home. (Foto: Gertjan van Ginkel)

‘Riedel wil sappencategorie laten groeien’

EDE - Met de A-merken Appelsientje, CoolBest en DubbelFrisss wil Riedel naar eigen zeggen een flinke boost geven aan de onder druk staande sappencategorie. Commercieel directeur Chantal Singels: “Ons doel is om onze merken weer top of mind te krijgen bij diverse out-of-homespelers.”

Sinds de overname van Riedel door Standard Investment in november 2017 heeft het nieuwe bedrijf - voorheen onderdeel van Friesland Campina - volop geïnvesteerd in het opfrissen van haar merken Appelsientje, DubbelFrisss, Van De Boom, Taksi, CoolBest en DubbelDrank binnen retail. De relaunch van Appelsientje met de nieuwe fruitboomverpakkingen is een van de meest opvallende recente supermarktintroducties. Nu diverse Nederlandse retailers inmiddels kennisgemaakt hebben met het nieuwe Riedel, gaat het ambitieuze bedrijf zich nu ook volop richten op de out-of-homemarkt. Out.of.Home Shops wil van sales manager out of home Pepijn Berendsen en mededirecteur Chantal Singels weten hoe Riedel de sappencategorie binnen out-of-home denkt te gaan versterken.

Sinds wanneer richt Riedel zich als zelfstandige sappenproducent op de out-of-homemarkt?
Singels: “Riedel is in november 2017 overgenomen door Standard Investment. Eind oktober kondigde de investeringsmaatschappij aan om ook Beyond Brands over te nemen, waarvan ik mede-eigenaar was. Samen met de andere twee directieleden Bas Boswinkel en Leonie Kortleve zijn wij Riedel als zelfstandig bedrijf gaan leiden. Sinds 1 november richten we ons volop op de vernieuwing van de drankenmerken, zoals Appelsientje, CoolBest en DubbelFrisss voor retail. De foodservicetak van Riedel is wat langer binnen FrieslandCampina gebleven en is pas op 1 juni onderdeel van Riedel geworden.”
Berendsen: “Sappen waren bij de vorige eigenaar enigzins een ondergeschoven kindje, omdat die zich met name op zuivel richt. Met Riedel hebben we nu de ambitie om met de A-merken Appelsientje, CoolBest en DubbelFrisss de sappencategorie in de totale out-of-homemarkt hard te laten groeien. Denk hierbij aan het petrolkanaal, het leisuresegment en zorginstellingen.”<

Wat zijn de eerste stappen die in deze markt zijn gezet?
Singels: “Allereerst hebben we binnen Riedel de interne organisatie voor de out-of-homemarkt opgetuigd. Zo is Pepijn op 1 mei 2018 gestart als sales manager out of home. Hij kan bogen op jarenlange werkervaring in de foodservicemarkt bij Jacobs Douwe Egberts en bij Bavaria. Hierdoor brengt hij een relevant netwerk met zich mee voor Riedel. Jeroen Verweij is deze maand aan de slag gegaan als national accountmanager out of home. Hij werkte hiervoor in de foodservicemarkt bij Westland Kaasspecialiteiten. Als directieleden zijn Bas Boswinkel, Leonie Kortleve en ik uiteraard ook nauw betrokken bij de out-of-homeactiviteiten. Dankzij het ruime klantenbestand van het voormalige FrieslandCampina Riedel hoeven we niet from scratch te beginnen met het bedienen van het out-of-homesegment.”
Berendsen: “Vol enthousiasme is Riedel gestart met het verwezenlijken van de ambitie om met onder andere Appelsientje, CoolBest en DubbelFrisss een belangrijke trekker te zijn van de sappencategorie in out-of-home. CoolBest is bijvoorbeeld het nummer 1-merk binnen het koelversschap van de supermarkt, maar binnen out-of-home is het nog relatief weinig beschikbaar. Met CoolBest-vruchtensappen in gebruiksvriendelijke on the go-flesjes willen we deze beschikbaarheid gaan vergroten.”

Welke specifieke kansen zien jullie met Appelsientje, CoolBest en DubbelFrisss binnen out-of-home?
Berendsen: “We zien onder andere veel afzetkansen binnen petrol. Daar zit de consumentenvraag naar fruitontbijtjes en smoothies de laatste jaren in de lift. Met onze nieuwe CoolBest-smoothies in gebruiksvriendelijke pet-flesjes bieden we een mooie verrijking van dit segment. Deze smoothies in de varianten aardbei-banaan-sinaasappel, mangopassievrucht en framboos-blauwe bes zijn gemaakt van 100% fruit en bevatten geen toegevoegde suikers. Ze zijn handig als ontbijt of voor onderweg en wat voordeliger geprijsd dan de bestaande A-merk-smoothies. Binnen petrol en in andere out-of-homesegmenten zijn inmiddels niet alleen de reguliere varianten van Appelsientje met de nieuwe fruitboomverpakking te vinden. Riedel zet de kracht van het merk Appelsientje nu ook in het gekoelde segment in met vers geperst sap in pet-flessen. Deze sappen in de varianten sinaasappel, ananas-mango-passievrucht en framboos-appel-peer zijn gemaakt van puur sap.”
Singels: “Met DubbelFrisss borduren we voort op de trend naar goed doordrinkbare, laagcalorische drankjes en naar waters met een smaakje. Dit merk was jaren geleden al een innovatieve voorloper op dit gebied. Kinderen tussen de 10 en 18 jaar zijn een belangrijke doelgroep van DubbelFrisss. Die bereik je niet meer met televisiecampagnes of grote billboards, maar via social media. Daarom is Riedel in zee gegaan met vijf jonge YouTubers, die een gezamenlijk bereik hebben van 1,5 miljoen volgers. In het kader van de onder kinderen erg populaire Lifehack-campagne brengen zij DubbelFrisss nu regelmatig onder de aandacht bij de doelgroep.Met onze CoolBest-vruchtensappen spelen we in op de behoefte naar de lekkerste smaken binnen de sappencategorie. Met smaken op basis van volledig natuurlijke fruitsuikers willen we consumenten in out-ofhome juist een ‘verantwoord genietmoment’ bieden. Uiteraard blijven we hierbij wel oog houden voor trends, zoals de toenemende vraag naar laagcalorische dranken en de behoefte aan gebruiksvriendelijke kleinverpakkingen.”

Wat zijn de komende tijd Riedels belangrijkste prioriteiten?
Singels: “Ons voornaamste doel is om onze merken weer top of mind te krijgen bij de diverse spelers in de out-of-homemarkt. We voeren momenteel gesprekken met ondernemers, formules en groothandels om ons sappenassortiment volledig naar hun behoefte te kunnen klaarstomen. We bekijken hoe we met specifieke smaken, handige foodserviceverpakkingen en aantrekkelijke prijsstellingen kunnen inspelen op hun wensen. Natuurlijk blijven we ons ook oriënteren op de mogelijkheden voor calorie- en suikerreductie bij onze merken. Zo gaan we consumenten in out-of-home en retail de komende tijd opvoeden met dranken die bestaan uit 70% sap en 30% water. De meeste Appelsientjesappen zullen deze verhouding krijgen. Verder hebben we het aantal calorieën in ons DubbelFrisssassortiment sterk teruggebracht. Ook presenteren we onder dit merk een range flavoured water. Deze is verkrijgbaar met en zonder bubbels.”
Berendsen: “In totaal streeft Riedel ernaar om dit jaar 500.000 kilo suiker uit zijn dranken te halen, zonder concessies te doen aan de smaak. We willen ook graag steeds meer de mispercepties rond sinaasappelsap en andere sappen bij consumenten wegnemen. Zo denkt 62 procent van de sinaasappelsapdrinkers onterecht dat er suiker is toegevoegd aan een pak sap, terwijl dat wettelijk niet is toegestaan. Mede daarom blijven we werken aan het gezonder maken van onze complete sappenrange en investeren we in een goede communicatie hierover.”

Bron: Out.of.Home Shops