18 September 2018
Home > Nieuws > Fabrikanten > Vrumona zet nieuwe stip op de horizon

Beste bezoeker,

Wij zien dat u een adblocker gebruikt waardoor u alleen advertenties ziet die door uw adblocker worden goedgekeurd.

Algemeen directeur Murk Spits: “Alleen wanneer de hele sector meewerkt, kun je duurzame veranderingen doorvoeren.” (Foto: Menno Ringnalda)

Vrumona zet nieuwe stip op de horizon

BUNNIK - Vrumona heeft zich de laatste jaren ontpopt van een bescheiden speler naar een voorloper op het vlak van gezondheid. Het frisdrankbedrijf zette met de visie ‘Voor elke dorst een gezondere keuze’ de categorie in 2016 op scherp. De hele branche volgde en inmiddels is het aantal calorieën in frisdranken flink gedaald. Vrumona gaat nu nóg een stap verder met de nieuwe missie ‘Goed en gezond drinken voor iedereen’.

Onder leiding van Murk Spits maakt Vrumona een duidelijke transitie door. Het bedrijf is nog lang niet klaar, zegt de algemeen directeur in gesprek met Out.of.Home Shops.

U bent in 2015 begonnen als algemeen directeur en sindsdien is de focus van het bedrijf veel meer komen te liggen op het gezonder maken van de categorie. Kunt u vertellen welke stappen Vrumona precies gezet heeft?
“Drie jaar geleden hebben we onze visie aangescherpt. Dat proces startte vlak voordat ik algemeen directeur werd, dus zeker ook credits naar mijn voorganger Gerrit van Loo. We waren als Vrumona wel goed bezig, we wonnen elk jaar marktaandeel, maar een scherpe visie ontbrak. Het mocht wel wat krachtiger. We hebben met ‘Voor iedere dorst een gezondere keuze’ in 2016 een scherpere richting gevonden. Hier hebben we de laatste 2,5 jaar succesvol aan gewerkt.”

Waar uit dat succes zich in?
“We zijn zeer tevreden over de business resultaten. Exacte groei in out-of-home is lastig te meten, maar dat we groeien, dat staat vast. Die groei is volledig gedreven door onze laagcalorische frisdranken, waar we onze focus op leggen. We ontvangen ook goede feedback. Zo worden we steeds vaker zelf gevraagd door partners om mee te denken over de categorie. We geven ook advies om waar mogelijk de frisdranken anders te presenteren. Combideals lenen zich daar uitstekend voor. Rivella bij lunchgerechten bijvoorbeeld of een hamburger met een Pepsi Max. Zo stimuleer je consumenten om verantwoorder te kiezen. Vrumona levert zo een significante bijdrage aan het gezonder maken van de categorie en dat zien onze klanten ook. Inmiddels ligt het aantal calorieën dat Vrumona verkoopt 35 procent lager dan het gemiddelde in de markt. Het grootste compliment vind ik wel dat de andere frisdrankbedrijven volgen met een gezonder portfolio. Het gaat nu dan ook echt de goede kant op met frisdranken, maar we zijn er nog lang niet. Het is tijd voor de volgende stap.”

‘Goed en gezond drinken voor iedereen’ zo luidt de nieuwe missie. Gezond is duidelijk, maar waar staat goed voor?
“Wij gaan de komende jaren versnellen en worden nóg ambitieuzer op het thema gezonder drinken en willen een ambassadeur zijn van gezond drinken. Door de kilocalorieën in ons huidige portfolio actief te blijven reduceren, te innoveren met laagcalorische producten en door consumenten te helpen om een gezondere keuze te maken. Daarnaast willen we veel meer inzetten op duurzaamheid. Goed staat binnen de nieuwe missie voor duurzaam. En dat is een heel complex vraagstuk. Hoe meer je in dat thema duikt, hoe complexer het wordt. Het gaat enerzijds over het toewerken naar een circulaire economie, anderzijds gaat het over het reduceren van onze carbon footprint. De eerste stappen zijn gezet, zoals het verlagen van het energiegebruik en de inkoop van groene stroom. Ook bestaan onze pet-flessen momenteel gemiddeld voor 25 procent uit gerecycled pet. De komende jaren willen we nog veel meer stappen gaan zetten op het gebied van duurzaamheid.”

Duurzaamheid, daar is ieder bedrijf druk mee, kan daar niet beter in worden samengewerkt?
“Absoluut. Duurzaamheid, daar concurreer je niet op wat ons betreft. Daarop moet je juist samenwerken. Tot twee jaar geleden zouden we zoiets nooit hebben gezegd, maar als we zo doorgaan, zijn de grondstoffen over zestig jaar gewoon op. Daar moeten we nu met z’n allen iets aan doen. We praten dan ook rustig met andere partijen op dit vlak. Zo werden we onlangs gevraagd om eens te brainstormen over recycling op festivals. Ze vroegen of het oké was als een concurrent van ons ook aanschoof. Ja, graag. We hebben op dat vlak allemaal hetzelfde belang en dat belang is groter dan de verkoop van meer of minder cola. We moeten dit soort onderwerpen ook wel gezamenlijk aanpakken. Alleen wanneer de hele sector meewerkt, kun je duurzame veranderingen doorvoeren.”

Hoe zorgt u voor voldoende draagvlak voor deze duurzaamheidsdoelen binnen Vrumona?
“Dit thema leeft enorm binnen Vrumona. Alle medewerkers kunnen een bijdrage leveren en dat willen ze ook. 10 procent van de medewerkers werkt nu mee aan de duurzaamheidsprojecten. Zo denkt de nationaal accountmanager mee over de vermindering van de CO2-uitstoot en productiemedewerkers buigen zich samen met directieleden over vraagstukken als gezondheid. Allemaal dragen ze een steentje bij. Zwerfafval is ook zo’n thema waar wij als frisdrankproducent veel op aangesproken worden. Het is een maatschappelijk probleem waar wij niet voor weg willen lopen. Onderdeel van de oplossing voor ons is het opvoeden van de medewerkers. Zie je een blikje op straat? Pak het op.”

Gezondheid blijft ook een focuspunt. Wat is hierin de volgende stap?
“De komende drie tot vijf jaar willen we het aantal calorieën wederom met 5 procent per jaar blijven reduceren. We bouwen voort op het huidige beleid door de komende jaren geen introducties meer te doen met hoogcalorische waarden. Dat betekent dat alle introducties minder dan 19 kcal per 100 ml hebben. Wij noemen dat echter nog geen low cal. Dat vinden wij pas het geval bij 10 kcal of minder per 100 ml. Vooral nieuwe producten moeten de categorie gezonder maken. We steken daar veel energie in. Ook kijken we heel goed naar de keuzes die we maken met betrekking tot communicatie. Zo zetten we 90 procent van ons budget in op communicatie omtrent laagcalorische dranken.”

Stap voor stap worden de suikers uit frisdranken gehaald. Hoe ziet de toekomst eruit op dit vlak?
“Onze grote droom is dat alles wat nu regular is, straks light is. Dus dat low cal de nieuwe norm wordt. Een mooi doel om naartoe te leven. Als het zo doorgaat in de branche zitten we in 2020 al wel op 30 tot 35 procent afname in het aantal calorieën. Ik hoop zelfs dat het nog harder zal gaan.”

Wat houdt die snellere groei tegen?
“Een lastige barrière is de perceptie rondom zoetstoffen. Veel te veel consumenten drinken geen lightproducten vanwege alle spookverhalen die de ronde doen over de werking van zoetstoffen. Het moet goed uitgelegd worden door betrouwbare instanties, niet alleen vanuit de frisdrankindustrie zelf. Ik vind dat de overheid hierin een belangrijke rol heeft. Van daaruit moet nog explicieter gecommuniceerd worden dat zoetstoffen veilig zijn. Net als in de verduurzaming zouden we ook op het vlak van caloriereductie meer willen samenwerken met onafhankelijke partijen. De laatste weken hebben we diverse gesprekken gehad met onafhankelijke partijen om te bespreken hoe we die samenwerking vorm kunnen geven. We zijn als industrie op de goede weg. Als we de ambities die we nu hebben neergelegd waar gaan maken, kan over vijf tot tien jaar de vlag uit. We zitten echt midden in een baanbrekende transitie.”

Hoe presteren de merken specifiek?
“Pepsi Max doet het boven verwachting goed. Rivella en Crystal Clear zijn ook erg sterk gegroeid in de afgelopen jaren, mede gedreven door het feit dat deze dranken nauwelijks calorieën bevatten. In die groei gaat Sourcy ook mee. We focussen ons met Sourcy op het feit dat wij het enige A-merk mineraalwater zijn van Nederlandse bodem. Sourcy Mineraalwater komt rechtstreeks uit de bron in Bunnik. Dat verhaal willen we meer en meer vertellen binnen de horeca. Ook zullen we de succesvolle Nederlandse regenlaarsjescampagne van vorig jaar herhalen met een nieuwe twist. Daarnaast maken we de frisdrankcategorie ook voor kinderen gezonder met onze innovatie Sourcy Water met een Fruitsmaakje. Omdat hierin geen suikers, E-nummers of zuren zitten die de tandjes kunnen aantasten, mag een kindje dit product gerust de hele dag drinken. Daarmee hebben we echt een nieuw segment aangeboord.”

Tot slot, wat wilt u de komende jaren in out-of-home bereiken?
“Dagzaken in de out-of-homebranche zijn vaak al heel bewust bezig, zij bieden vrijwel allemaal een verantwoord assortiment. Na 18.00 uur is de branche echter een stuk minder verantwoord. Het is een uitdaging om gasten ook in de avonduren te stimuleren richting een gezondere keuze zonder concessies te doen aan smaak en beleving. Daar willen we de horeca bij gaan helpen. Dat doen we met ons uitgebreide aanbod, waarbij de zichtbaarheid hiervan natuurlijk essentieel is. Het merk Crystal Clear bijvoorbeeld is nu nog heel klein in horeca, het is mijn droom om dit merk in de komende 10 jaar ook echt in de horeca op de kaart te zetten.”

Bron: Out.of.Home Shops