20 Juli 2018
Home > Nieuws > Handel > Coca-Cola grote winnaar van Out.of.Home Awards

Beste bezoeker,

Wij zien dat u een adblocker gebruikt waardoor u alleen advertenties ziet die door uw adblocker worden goedgekeurd.

Fotografie bij Out.of.Home Awards door Marco de Swart.

Coca-Cola grote winnaar van Out.of.Home Awards

NIJKERK - Op het sfeervolle landgoed De Salentein in Nijkerk zijn 16 fabrikanten aan de haal gegaan met in totaal 21 Out.of.Home Awards. Onder het toeziend oog van tachtig genodigden uit de handel en de industrie kregen de trotse teams van deze producenten hun awards uitgereikt. Grote winnaar van deze jaarlijks door Out.of.Home Shops georganiseerde verkiezing was Cola-Cola European Partners, die met drie awards naar huis ging.

Net als vorig jaar vond de door dagvoorzitter Patrick van Gils gepresenteerde uitreiking van de Out.of.Home Awards plaats in zomerse sferen. Dankzij bijdragen van sprekers uit de vijf out-of-homesegmenten waarin awards konden worden verdiend, had de uitreiking een nog interactiever karakter dan voorgaande edities. De tachtig genodigden kregen hierdoor een goede indruk van actuele trends en ontwikkelingen in leisure, on the move, tabak, fastservice en catering.

Representatief
Na een kort openingswoord van Patrick van Gils gaf Kim van Dijk, hoofdredacteur van Out.of.Home Shops, uitleg over het uitgangspunt van de Out.of.Home Awards. “De jaarlijkse uitreiking is erop gericht om de relatie tussen de handel en de industrie te verbeteren”, verduidelijkte zij. “Dit is ook het doel waarvoor wij als vakblad staan. In een representatieve enquête gaven groothandels, inkooporganisaties en formules hun oordeel over alle fabrikanten die actief zijn in de out-of-homemarkt. Dit is gebeurd op basis van de criteria omzet, rendement, innovativiteit, meedenken met de categorie en verantwoord ondernemen. Laatstgenoemd criterium is voor het eerst toegevoegd, omdat gezondheid en duurzaamheid steeds belangrijker worden.”

Met 16 fabrikanten die in totaal 21 awards wonnen, zijn er minder winnaars dan vorig jaar, zo benadrukte Van Dijk. “Er zijn echter fabrikanten, zoals Coca-Cola European Partners en Jacobs Douwe Egberts, die in meerdere categorieën hebben gewonnen. Ook vind ik het leuk om te zien dat er veel winnaars zijn die nooit eerder een award kregen. Dit betekent dat er steeds meer fabrikanten zijn die beter samenwerken en meer innoveren.”

Gezonde producttrends
Hendrik ten Napel, manager f&b bij Pathé, luidde met een interessante bijdrage de awarduitreikingen in de categorie leisure in. Hij vertelde welke stappen Pathé heeft gezet in het verrijken van het food & beverage-aanbod bij Pathé De Kuip in Rotterdam. “We waren ontevreden met het beperkte en ongezonde aanbod van cola, M&M’s, popcorn en bier in de bioscoop. Vervolgens zijn stappen gezet om ‘bioscoop-heroes’ zoals popcorn ‘opnieuw uit te vinden’ en gezonde producttrends een plek te geven. Popcorn kwam voorheen in bulkdozen bij ons binnen. Deze werden rechtstreeks vanuit de dozen in warmhoudbakjes voor gasten gedaan. Veel gasten klaagden hierover. Onze popcorn wordt bij Pathé De Kuip nu vers voor het oog van bezoekers gepopt en geserveerd door een chef. Verder hebben we Starbucks on the go en een nieuwe wijnlijn geïntroduceerd.”

Verrassende winnaar
Een verrassende winnaar in leisure binnen het segment warme dranken is Selecta, dat pas sinds een jaar actief is in de out-of-homemarkt. Remia greep de winst in het segment food in deze categorie aan om een oproep te doen aan zijn handelspartners. “Als sauzenfabrikant is gezondheid voor ons een issue”, benadrukte formulemanager Roy den Hartog vlak na de uitreiking. “We roepen onze partners op om nog meer de samenwerking met ons aan te gaan om de sauzencategorie in de out-of-homemarkt verder te verduurzamen.”

Lekkerland
De prijsuitreikingen in on the move werden onder meer voorafgegaan door een presentatie van Paul Bouman van Lekkerland. Hij vertelde hoe Lekkerland zich als groothandel heeft ontpopt van een traditionele dozenschuiver tot ‘your most convenient partner’. “Ons doel is om ervoor te zorgen dat de ondernemers en de out-of-homepartijen waarmee wij samenwerken succesvol zijn. Dit doen we door op diverse manieren ondersteuning te bieden en door de consument centraal te stellen: wat wil hij of zij kopen? Hierbij spelen we in op trends zoals gemak, duurzaamheid en gezondheid.”

Toekomstbestendig
Hierna volgde een door Kim van Dijk geleid gesprek met ondernemersechtpaar Theo en Sandra Hegeman dat twee Shell-tankstations in Arnhem runt en met Ed van Zuijlenweerd, eigenaar van één BP-vestiging en vijf Lukoil-tankstations. Centraal stond de vraag hoe zij hun tankstations toekomstbestendig maken. Theo en Sandra Hegeman transformeerden hun tankstations drie jaar geleden tot locaties met een lunchroom. “Je moet als ondernemer niet de traffic onderschatten die je in je tankstation hebt”, benadrukte Theo. “Daarom hebben we op beide locaties een lunchroom gecreëerd. Omdat ze in multiculturele wijken zijn gevestigd, is 70 procent van ons assortiment halal.”

Van Zuijlenweerd biedt in zijn vijf tankstations een ruim assortiment belegde broodjes, snacks, koffie en frisdranken. “Desondanks zit 60 tot 75 procent van onze omzet in tabak,” erkende hij. “Als er straks een verbod komt op tabaksverkoop, krijgen veel petrolondernemers het nog lastig. Ik denk dat tankstations zich in de toekomst steeds meer op food moeten richten.” Een van de meest opvallende winnaars in on the move is Spadel Nederland binnen het segment koude dranken. Tanya van Alphen, channel manager bij deze marktleider in natuurlijk mineraalwater, stak haar enthousiasme over het winnen van de award niet onder stoelen of banken. “Het is een mooie erkenning voor alle inspanningen die we hebben gedaan om categoriegroei te realiseren. Voor het eerst in jaren heeft Spa Nederland een award gewonnen. Dit is voor ons heel bijzonder. We zijn vereerd, ontzettend blij en megatrots. Onze grote dankbaarheid gaat uit naar onze handelspartners die ons zo positief hebben gewaardeerd.”

Mooi alternatief
Philip Morris gaat aan de haal met de Out.of.Home Award in de categorie tabak. Kim van Dijk voelde Peter van den Driest, director corporate affairs van Philip Morris, aan de tand over de kritiek die staatssecretaris Blokhuizen van Volksgezondheid onlangs uitte op IQOS. Op basis van recent RIVM-onderzoek concludeert Blokhuizen dat de IQOS onterecht gelanceerd is als ‘een gezondere variant op de sigaret’. “Wij verwelkomen juist het onderzoek van het RIVM naar IQOS en de bevestiging hierin dat de damp hiervan aanzienlijk minder schadelijke stoffen bevat van sigarettenrook en waarschijnlijk minder schadelijk is dan het roken van een tabakssigaret”, zo reageerde Van den Driest desgevraagd op de kritiek. “Wij zeggen ook dat roken slecht is, maar met IQOS bieden we een mooi alternatief.”

Dynamische ontwikkelingen
Hans van den Bosch van SOMS Support schetste in een bevlogen bijdrage de dynamische ontwikkelingen in de fastservicewereld. “De snelheid van verandering zal nooit meer zo langzaam zijn als nu”, zei hij. “Het einde van de traditionele foodsegmenten is in zicht. Consumentenbehoeften zullen steeds meer over de segmenten heen ontstaan.” Na de awarduitreikingen in de fastservicecategorie vertelde managing director Dick Slootweg over de recente transformatie van DeliXL naar Bidfood. “We hebben ons ontwikkeld van een traditionele, offline opererende groothandel naar een succesvol bedrijf dat volledig online actief is. Vijf jaar geleden verloren we 30 procent aan omzet. Daarom was het tijd voor een nieuwe ‘route to market’. Hier hebben we onze interne organisatie nadrukkelijk bij betrokken. Zonder deze organisatie zou het niks geworden zijn met onze transformatie.”

Coca-Cola
Coca-Cola European Partners won binnen catering zijn derde Out.of.Home Award en werd hiermee de grote winnaar van de verkiezing. “Het is een ongelooflijk compliment voor ons, maar ook voor de partners waarmee we samenwerken”, zei director out of home Roelof van Dinter in een eerste enthousiaste reactie. “We zijn in staat geweest om ons hele ‘meer transacties-minder calorieënprogramma’ op een heel herkenbare en goede manier uit te voeren. Hierop zijn we supertrots en de drie awards zijn een erkenning hiervan. Natuurlijk gaan we volgend jaar voor de vierde prijs.”

De winnaars presenteren zich in de nieuwste Out.of.Home Shops. 

Bron: Out.of.Home Shops