18 Augustus 2017
Home > Nieuws > Horeca > ProFri: "Opleidingen van levensbelang”

Beste bezoeker,

Wij zien dat u een adblocker gebruikt waardoor u alleen advertenties ziet die door uw adblocker worden goedgekeurd.

Frans van Rooij: "Hoe meer je weet, des te leuker het wordt".

 

ProFri: "Opleidingen van levensbelang”

VELDHOVEN - “Frituur- en fastservicebedrijven moeten een flinke inhaalslag maken met opleidingen.” Aldus Frans van Rooij van de Vereniging Professionele Frituurders (ProFri).

Van Rooij reageert hiermee op een onlangs verschenen onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). “Ruim 8 van de 10 bedrijven in Nederland bieden hun medewerkers bedrijfsopleidingen aan. Frituur- en andere fastservicebedrijven blijven ver achter. Als we niet uitkijken, raken we achterop.”

Aanbod groeit
Het aanbod van bedrijfsopleidingen groeit. 85 procent van alle bedrijven biedt ze aan. In 2010 lag dit percentage op 79 procent. Ondanks deze groei van opleidingsmogelijkheden, blijkt dat kleinere bedrijven achterblijven. Van alle branches die het CBS onderscheidt, scoort de horeca met 60 procent het laagst. Van Rooij: “Ik weet zeker dat onze frituur- en fastservicebranche nog onder dit horecagemiddelde scoort.”

Mag niks kosten
Nog slechter scoort de horeca als het om beroepsgerichte opleidingen gaat. Dan blijft het percentage steken bij 30. Bovendien komt de horeca ook het slechtst uit de bus als het gaat om de cursuskosten. Gemiddeld geeft de horeca maximaal 700 euro uit aan cursuskosten voor een deelnemer. “Geen verrassende uitkomst. Het mag allemaal niks kosten. Zelfs als het weinig kost, zoals de e-learningmodules van het Nederlands Frituurcentrum, wordt er nog teleurstellend weinig gebruik van gemaakt.”

Betere branche
“Hoe meer je weet, hoe leuker het wordt.” Dat is de slogan van de website Fastserviceopleidingen.nl. Van Rooij: “Opleidingen leiden op tot een betere branche. Immers, als je medewerkers helpt om zich verder te ontwikkelen, kun je talent op termijn behouden voor de sector. Daar wordt iedereen beter van.” Maar ook op de korte termijn werpen opleidingen vruchten af. Van Rooij: “Als medewerkers niet alleen weten ‘hoe’ iets moet, maar ook ‘waarom’, gaan ze beter functioneren. Dit leidt dus absoluut direct tot betere bedrijfsresultaten. Opleiden loont!”

Vakmanschap
Via het platform “Werken aan Kennis en Vakmanschap” maakt het Nederlands Frituurcentrum in opdracht van vakvereniging ProFri cursussen/opleidingen zeer toegankelijk. “Wij bieden werknemers een digitale leeromgeving. Die kunnen ze 24/7 gebruiken en zelfstandig doorlopen. Aan sommige e-learningmodules koppelen we een e-coach. Voor werkgevers zijn de kosten laag en blijven de verletkosten beperkt. Medewerkers hoeven voor deze opleidingen niet de schoolbanken in en dus niet weg uit het bedrijf.”

Aansluiting
Via de stichting waar het Fastservice Opleidingscentrum en de portal Fastserviceopleidingen.nl onder vallen, wordt gepoogd de aansluiting met het middelbaar beroepsonderwijs voor de toekomst te waarborgen.Kijk op www.werkenaankennisenvakmanschap.nl of www.fastserviceopleidingen.nl voor alle opleidingsmogelijkheden!

Bron: Out of Home Shops