19 Oktober 2017
Home > Nieuws > Out Of Home > “Consument laaft zich aan fast casual”

Beste bezoeker,

Wij zien dat u een adblocker gebruikt waardoor u alleen advertenties ziet die door uw adblocker worden goedgekeurd.

Inga Blokker: “Spelers die erin slagen die kwaliteit te waarborgen, creëren waarde waar de consument als een blok voor valt”.

“Consument laaft zich aan fast casual”

EDE – “Fast casual blijft booming en zorgt voor één van de belangrijkste veranderingen in het foodservicekanaal”.

Aldus luidt de aanhef van een door Food Service Instituut Nederland (FSIN) gepubliceerde analyse over de hausse aan ontwikkelingen binnen het segment. De analyse is van een tijdje terug, maar heeft aan actualiteit niet ingeboet. Sterker, is steeds actueler geworden. De opmars van fast casual heeft de kracht van een olietanker en is eenvoudigweg niet meer te stoppen.

Hoge ogen
Inga Blokker, adjunct-directeur bij het FSIN, verwoordt het als volgt: “Fast casual is sinds 2007 flink groeiende. In de Verenigde Staten, maar ook in Engeland en andere Europese landen gooit het segment hoge ogen. In Amerika was sprake van iets ongelooflijks. Aan het begin van de recessie daalden de bezoekersaantallen in de restaurantindustrie. Dat hadden we nog nooit gezien. Fastfood en full service bleven neutraal, maar fast casual groeide met dubbele cijfers, zelfs op het hoogtepunt van de recessie. Dat is zo gebleven en zal de komende jaren niet anders zijn”.  

Combinatie
De uniciteit van een fast casual restaurant zit ‘m voornamelijk in de combinatie van het gebruik van echte, verse producten, een professionele bereiding, een aantrekkelijke presentatie, de toegankelijke en sfeervolle look & feel en de persoonlijke benadering van de medewerkers. Daarnaast speelt de inzet van technologie een rol, bijvoorbeeld door middel van (mobiele) bestelsystemen en digitale menuborden. Last but not least het inzetten van social media, een van de belangrijkste marketingtools bij fast casual concepten. Om die reden is het verklaarbaar dat zij die geboren zijn tussen 1982 en 2001, de zogeheten Millennials,  gerekend kunnen worden tot de belangrijkste doelgroep binnen fast casual. Zij hechten veel waarde aan snelheid en goede kwaliteit en maken veelvuldig gebruik van de sociale media.

Beleving gewenst
Het zijn overigens lang niet alleen de Millennials die zorgen voor een structurele boost van fast casual. Blokker: “De consument in z’n algemeenheid is eten belangrijker gaan vinden. Aangemoedigd door de talloze kleine innovatieve outlets weet hij immers wat er te koop is. Hij heeft daardoor hogere verwachtingen in elk (Out of Home-)segment dat hij bezoekt. Denk alleen maar aan bedrijfskantines en snackbars. Hier is (vers)beleving geen kernkwaliteit, maar ook dáár wil de consument verse kwaliteitsproducten met een geweldige service én een goed verhaal. Kort samengevat wil hij een beleving”.

Hoge verwachtingen
De switch van ‘eten voor de massa’ naar ‘vers en gezond’ is voor een belangrijk deel veroorzaakt door de opkomst van fast casual. Consumenten ondervinden dat snel en gemakkelijk eten ook anders kan. “De consument heeft duidelijk hogere verwachtingen. Hij wil alles wat ze bij fast casual aantreffen ook in fastfood terugvinden. Dat wil zeggen een hogere kwaliteit van eten, betere producten mét informatie over de herkomst van de ingrediënten en, heel onbelangrijk, een hoger belevingsniveau.”

Fastfoodketens
Fastfoodrestaurants hebben hierop ingespeeld. Door bijvoorbeeld grotere hamburgers en sandwiches te introduceren, met meer ambachtelijke ingrediënten van hogere kwaliteit en bijvoorbeeld speciale kazen op de cheeseburgers. Probleem hierbij is dat dergelijke ketens het moeten hebben van snelheid en gemak. Een uitgekleed menu met veel gecompliceerde burgers zorgt voor een  tragere doorstroomtijd. Helemaal niets doen kunnen deze fastfoodketens zich niet veroorloven, want de omzet daalt.

Sfeer creëren
“Hetzelfde probleem, maar dan omgekeerd, doet zich voor in het segment net boven fast casual, zeg maar de gewone restaurants. In Amerika test een aantal casual dining-restaurants zogeheten restaurant-make-overs. Om zo een sfeer te creëren die sterk doet denken aan de atmosfeer die fast casual schept. Door bijvoorbeeld een grote open haard middenin het restaurant te plaatsen. Of door een chefs table en een open keuken te introduceren. Dit zijn enkele wapens die spelers rondom het fast casual-segment kunnen inzetten om de competitie aan te gaan zonder het verliezen van de eigen identiteit”, schetst Blokker.

Waardering
Mede dankzij de opkomst van fast casual is de consument volgens haar volwassener, groener, bewuster en gezonder (volgens de eigen standaarden) dan ooit tevoren. “De consument waardeert de standaard die fast fasual heeft neergezet. Zij hebben deze standaard geadopteerd en leggen alle (nieuwe) foodconcepten langs deze meetlat. De consument ziet immers in levenden lijve dat snel en gemakkelijk eten hand-in-hand kan gaan met bijzondere producten, een goed verhaal en een uitstekende kwaliteit en service”.

Tot slot: “Spelers die erin slagen die kwaliteit te waarborgen, creëren waarde waar de consument als een blok voor valt. Zolang dit het geval blijft, zal de consument zich blijven laven aan fast casual”.

Bron: Out of Home Shops