23 Oktober 2018
Home > Nieuws > Algemeen > Sligro: ‘deal met Heineken schoolvoorbeeld van synergie’

Beste bezoeker,

Wij zien dat u een adblocker gebruikt waardoor u alleen advertenties ziet die door uw adblocker worden goedgekeurd.

Sligro en Heineken waren de overname in mei overeen gekomen.

Sligro: ‘deal met Heineken schoolvoorbeeld van synergie’

AMSTERDAM – Terwijl Sligro Food Group voor de kwakkelende retailtak op zoek gaat naar een samenwerkingspartner,  heeft Sligro over de foodservicetak niets te klagen. Integendeel, het eerste halfjaar was erg goed voor de groothandel. Met name de samenwerkingsdeal met Heineken is er een waar het bedrijf veel mee denkt te bereiken.

“Er is relatief weinig aandacht voor geweest, maar het is voor ons toch een van de grootste strategische stappen van de afgelopen tijd”, zegt directievoorzitter Koen Slippens over de voorgenomen samenwerkingsdeal tussen Heineken en Sligro. In mei van dit jaar kondigden beide bedrijven aan een strategische samenwerking te willen opzetten. Daarbij wordt Sligro de logistieke partner van Heineken voor de Nederlandse horeca. Daarnaast neemt het Veghelse bedrijf de groothandelsactiviteiten van het overige food en non-food assortiment van Heineken over. Dat laatste levert Sligro direct 150 miljoen euro extra bezorgomzet om. Maar het levert het bedrijf nog veel meer op legt cfo Rob van der Sluijs uit. “Het is voor ons een prachtige kans om het klantenbestand uit te breiden. Sligro bezorgt nu op 25.000 locaties in Nederland, Heinken op zo’n 18.000. Ongeveer 40 procent hiervan is klant bij beide. Dat betekent dus kort door de bocht dat we nog bij 60 procent kans hebben”, legt de financiële topman uit.  “Ga maar na. Alle fusten bier die verkocht worden gaan door onze bezorgketen heen. Heineken wordt bij ons op het platform besteld, ook al ben je klant van Hanos of Bidfood. Elke doos bitterballen die we kunnen toevoegen is natuurlijk mooi meegenomen”, lacht Van der Sluijs. 

Personeel
Andersom geldt hetzelfde voor Heineken. Ook zij hebben baat bij het grote klantenbestand van Sligro. “We verbeteren het rendement van de bezorging. Waar eerst twee vrachtwagens naar een klant reden kunnen we nu af met één.  Daarnaast kunnen we het bezorgnetwerk beter en efficienter verdelen. Zo zullen we ook kijken naar locaties van de dc’s. Op een afstand van dertig kilometer kan dit al enorm veel besparingen opleveren. Deze samenwerking is hét schoolvoorbeeld van synergie.”  De samenwerking die als het goed is 1 oktober officieel rond is, wordt ook zichtbaar op de vrachtwagens en bij het personeel. Zo zullen vrachtwagenchauffeurs kleding dragen met zowel het Sligro- als het Heineken-logo erop.

Schulden maken
Tijdens de presentatie van de halfjaarcijfers liet Sligro ook doorschemeren voor de foodservicetak altijd de ogen open te houden voor mogelijke overnames. “We werken eraan om wat meer schulden te krijgen. Het is heel gezond om als bedrijf 200 tot 250 miljoen euro schulden te hebben, dat is nu niet het geval. Daar zullen we de komende tijd wel weer aan gaan werken”, zegt Van der Sluijs.
 

Bron: Out.of.Home Shops

Introducties & Acties

Ontdek nu TWIX® White

De vertrouwde smaak van TWIX® met de heerlijke en populaire smaak van witte chocolade.

Consument kiest nieuwe Fanta-smaak

Fanta zero peach apricot is dé grote winnaar van de Fanta ‘Battle of the Flavours’-campagne. 

Nieuw koekassortiment Van Strien

Van Oordt biedt een nieuw Van Strien koekassortiment aan. De koekjes van banketbakkerij Van Strien...