18 September 2018
Home > Nieuws > Algemeen > Spadel wil louter natuurlijke producten in 2020

Beste bezoeker,

Wij zien dat u een adblocker gebruikt waardoor u alleen advertenties ziet die door uw adblocker worden goedgekeurd.

Spadel wil louter natuurlijke producten in 2020

SPA (B) - Spadel wil in 2020 alleen nog maar natuurlijke grondstoffen in producten zoals frisdranken en limonades doen. In 2015 moet dit al 50 procent van het portfolio zijn.

Dat staat te lezen in het eerste duurzaamheidsstatement van de water- en frisdrankenfabrikant uit het Belgische Spa. In het nieuwe boekwerk legt de fabrikant uit hoe het de 'carbon footprint' wil verminderen door het verduurzamen van verpakkingen, het verlagen van energieverbruik, het transport en de ingrediënten van producten te verbeteren.

Natuurlijkheid
De frisdranken van Spa zelf moeten ook natuurlijker worden. Nu al bevatten de frisdranken van Spa Fruit zonder uitzondering natuurlijk mineraalwater en zitten er natuurlijke suikers in. Vorig jaar lanceerde Spa al de Citroen-variant met 100 procent natuurlijke ingrediënten. Deze relaunch moet als voorbeeld dienen voor de rest van de frisdranken van Spa.

Waterwingebied
Verder ligt er een uitdaging in het blijvend beschermen van de waterwingebieden van Spa, een gebied dat 13.000 hectare groot is. In dat beschermde gebied is er bijvoorbeeld geen enkele landbouw- noch industriële activiteit om elk risico op vervuiling te vermijden en er wordt gestreefd naar een evenwicht tussen het aantal naald- en loofbomen. Strooizout in de winter is er ook verboden.
Spa-topman Marc du Bois over duurzaamheid: "Het is geen modewoord voor dit familiaal bedrijf maar diep verankerd in zijn wortels. Het gaat terug tot 1882 toen te Spa de eerste beschermde waterzone in Europa werd gecreëerd om te garanderen dat ook de toekomstige generaties hetzelfde natuurlijk mineraalwater Spa zouden kunnen drinken als wij vandaag."

Lees een interview met Spa over de retailplannen voor 2014 in de komende Levensmiddelenkrant die zaterdag verschijnt. Geen abonnement? Vraag er hier een aan.

Bron: Levensmiddelenkrant