23 Oktober 2018
Home > Nieuws > Algemeen > La Place meest duurzame restaurantketen

Beste bezoeker,

Wij zien dat u een adblocker gebruikt waardoor u alleen advertenties ziet die door uw adblocker worden goedgekeurd.

La Place meest duurzame restaurantketen

UTRECHT – La Place is uitgeroepen tot meest duurzame restaurantketen en wint daarmee de Rank a Brand award 2013. Fastservice-concullega’s Subway, McDonalds en Burger King volgen op de voet.

Dit blijkt uit onderzoek naar de 10 meest populaire restaurants van Nederland door zelfstandige merkenvergelijker Rank a Brand. De merken Subway, McDonalds, Burger King en van der Valk volgen La place -met B-label- op de voet met een D-label. De overige restaurantketens voldoen niet aan de minimum criteria en ontvangen met een E-label een negatief koopadvies. Dit geldt voor KFC, AC restaurants, Pizza Hut, Domino’s en New York Pizza. De eerste stappen richting duurzaamheid zijn gezet, constateert Rank a Brand, “maar”, zegt oprichter Niels Oskam: “Er valt voor deze ketens nog veel te winnen.”

Verschillen
La Place onderscheidt zich van de andere restaurantketens door onder meer het gebruik van biologische zuivel, vlees en eieren. Ook biedt men als enige restaurantketen standaard kraanwater aan en heeft een beleid voor de verkoop van meer duurzame frisdranken. Daarnaast is La Place samen met Subway het enige merk dat voor een aanzienlijk deel groente en fruit aanbiedt dat afkomstig is van duurzame landbouw en biedt de ‘casual lunch & dining’-formule daarbij ook een vegetarisch assortiment.

Inkoop ‘onduidelijk’
Voor de helft van de tien onderzochte merken -waaronder ook McDonalds en Burger King is er een duurzaam inkoopbeleid. Een deel van de tropische producten zoals soja en palmolie worden duurzaam ingekocht, zodat regenwoud niet plaats hoeft te maken voor landbouw en veeteelt. Ook een deel van de koffie, cacao en tropisch fruit is deels gecertificeerd voor mens- en milieuvriendelijke productie. De sector zegt ook aandacht te geven aan milieu en dierenwelzijn bij de inkoop van dierlijke producten zoals vlees, vis, eieren en melk. Echter, de normen zijn meestal niet helder en het is vaak niet duidelijk voor welk deel van de inkoop het beleid geldt. Zo worden door de fastfoodketens nog steeds veelvuldig plofkippen geserveerd. Die vervolgens resulteren in zogenaamde ‘plofnuggets’ op het bord van de consument. Dat is gevaarlijk beleid in een tijd waarin supermarkten massaal aan de publieke schandpaal worden genageld voor hetzelfde vergrijp.

Bron: Out.of.Home Shops/Levensmiddelenkrant

Introducties & Acties

Nieuw koekassortiment Van Strien

Van Oordt biedt een nieuw Van Strien koekassortiment aan. De koekjes van banketbakkerij Van Strien...

Ontdek nu TWIX® White

De vertrouwde smaak van TWIX® met de heerlijke en populaire smaak van witte chocolade.

Consument kiest nieuwe Fanta-smaak

Fanta zero peach apricot is dé grote winnaar van de Fanta ‘Battle of the Flavours’-campagne.