22 September 2018
Home > Nieuws > Horeca > Fastservice > Cafetaria's niet blij met RAS patat in super

Beste bezoeker,

Wij zien dat u een adblocker gebruikt waardoor u alleen advertenties ziet die door uw adblocker worden goedgekeurd.

Cafetaria's niet blij met RAS patat in super

NIEUWVEEN – Cafetariaondernemers zijn teleurgesteld over de stap van Aviko om RAS patat, jarenlang exclusief voor cafetaria’s, te introduceren in het supermarktkanaal. “We willen met de fabrikant in gesprek hierover.”

Dat zegt ProFri-woordvoerder Frans van Rooij tegenover Out.of.Home Shops. RAS patat was decennia lang alleen beschikbaar voor friturende bedrijven zoals cafetaria’s, omdat de speciale patat ter plekke wordt bereid van aardappelpuree.

Gepasseerd
Aviko besloot om het merk RAS een aantal weken geleden ook te introduceren in het supermarktkanaal. Bij Jumbo staat het merk deze maand bijvoorbeeld in de folder met daarbij de tekst: ‘RAS, het eigenzinnigste frietje van Nederland, nu ook voor thuis’. Op de achterkant van de verpakking staat ook nog: ‘Je hoeft er niet meer voor om te rijden’. Van Rooij zegt het jammer te vinden dat Aviko hiermee in zijn ogen de cafetaria’s passeert. “Bovendien is RAS in de super geïntroduceerd, zonder dat cafetariaondernemers hiervan in kennis zijn gesteld nadat ze het jarenlang tot een succes hebben gemaakt. Nu hoef je voor RAS niet meer naar de cafetaria, zegt de fabrikant. Onze sector wordt zo gepasseerd en daarover zijn we teleurgesteld. De volgorde die Aviko kiest is verkeerd.” Van Rooij heeft er al binnen het bestuur van ProFri over gesproken en wil nu graag met de fabrikant in gesprek.

Twee kanten
Operationeel manager Michel Rietman bij FHC Formulebeheer (Family, Foodmaster, Bread&Butter en Vital 4 Skool) denkt dat de introductie van RAS binnen retail twee kanten op kan. “Het was voor een aantal van onze ondernemers een exclusief product, dat wordt minder. Anderzijds kan de verkoop in supermarkten ook het merk en de verkoop versterken. Aviko heeft daar vast een gedachte over die ik graag zou horen.”

Reactie Aviko
Aviko zelf zegt bij monde van marketing manager Dick van der Aart dat er al gesprekken lopen met verschillende partijen in de cafetariabranche over nieuwe grote plannen met RAS patat. Welke dat zijn wil hij nog niet kwijt. "Maar onze insteek is dat de cafetariaondernemers gaan profiteren van datgene dat we met RAS allemaal gaan doen de komende tijd."

Verleden
Het is volgens Van Rooij niet voor het eerst dat een product dat groot geworden is in de cafetariabranche wordt geïntroduceerd binnen retail. “Het Magnum-ijsje is daar ook een klassiek voorbeeld van. En met snackfabrikanten loopt de discussie ook altijd.”

Bron: Out.of.Home Shops