19 Oktober 2017
Home > Nieuws > Convenience > Voedseldivisie HEMA groeide in 2010

Beste bezoeker,

Wij zien dat u een adblocker gebruikt waardoor u alleen advertenties ziet die door uw adblocker worden goedgekeurd.

Voedseldivisie HEMA groeide in 2010

AMSTERDAM - Warenhuisketen HEMA heeft vorig jaar een nettoverlies geleden 18, 3 miljoen euro. Ondanks harde concurrentie van Action en IKEA, presteerde HEMA wel goed in de divisie food.

Het verlies was het gevolg van hoge rentelasten en een naheffing van de vennootschapsbelasting. De omzet pluste met 3 procent naar 1,11 miljard euro. Twee derde hiervan was volgens bestuursvoorzitter Ronald van Zetten toe te rekenen aan de opening van 51 nieuwe winkels.

Die nieuwe winkels werden onder andere geopend in België, Frankrijk en Duitsland. "HEMA is een succesvol exportproduct geworden", aldus Van Zetten. Winkels in het buitenland zijn vaak anders ingericht dan de Nederlandse. Aan promoties wordt niks gedaan, maar dat is ook niet nodig volgens Van Zetten. "Klanten kopen er veel spullen en worden daar blij van."

De brutomarge steeg van 13 naar 14 procent, omdat HEMA door de groei tegen gunstiger voorwaarden kan inkopen. Daardoor zijn ook de prijzen over de gehele linie verlaagd. Of eigenaar Lion Capital HEMA opnieuw in de verkoop gaat zetten, is nog niet duidelijk. Ook Van Zetten kon hier desgevraagd geen uitsluitsel over geven.

Bron: DFT/FD/Trouw