19 Oktober 2017
Home > Nieuws > Handel > GfK OOH Formule Awards: 'Omfietsconcept in de mix met directe consumptie wint'

Beste bezoeker,

Wij zien dat u een adblocker gebruikt waardoor u alleen advertenties ziet die door uw adblocker worden goedgekeurd.

Bas van Eekelen

Bas van Eekelen aan het woord op de GfK awardsdag

GfK OOH Formule Awards: 'Omfietsconcept in de mix met directe consumptie wint'

DEN BOSCH – Concepten die binnen out-of-home een duidelijke en onderscheidende propositie neerzetten houden zich goed staande tegenover de oprukkende retail. Met unieke, bijzonder smaakvolle en lokale producten kan het verschil worden gemaakt.

Dat zijn de woorden die Bas van Eekelen, onderzoeker bij GfK, dit jaar meegeeft aan de out-of-home markt. Onderzoeksbureau GfK reikte dit jaar voor de vijfde keer in samenwerking met Out.of.Home Shops de GfK Out of Home Formule Awards uit. Dit jaar zijn Kwalitaria, Bagels & Beans, Julia’s, Hutten en GaiaZoo Kerkrade als segmentwinnaars de spelers in de markt die het goede voorbeeld geven. Van Eekelen deed hiervoor onderzoek naar de gastbeleving van in totaal 76 foodserviceformules in vijf marktsegmenten. De formules zijn door ruim 8000 recente bezoekers beoordeeld op twintig verschillende aspecten. Daarbij gaat het om beleving en gastvrijheid, kwaliteit en prijs en loyaliteit. GfK bracht de formules onder in vijf segmenten: fastservice, shopperhoreca, on the move, bedrijfscatering en leisure (pretparken en dierentuinen). Zijn conclusie na het onderzoek: “De ultieme sleutel tot meer conversie is een assortiment waar de consument voor omrijdt in een mix van directe consumptie. Maak het verschil in assortiment, bijvoorbeeld door producten met een verhaal. Maar wees vooral geen dief van je portemonnee door niet in te spelen op het for now-moment.”

Fastservice
Kijkt Van Eekelen naar de diverse onderzochte segmenten van out-of-home, dan valt op dat vooral de fastserviceformules het beter doen dan vorig jaar met een overall waardering van een 7,45 ten opzichte van een 7,30 in 2014. “Fastservice zit in de lift, met name op gastvrijheid en beleving”, zegt Van Eekelen. De cafetaria- en fastfoodformules doen het vooral goed op de hygiëne in productbereiding (7,84) en de kwaliteit van het eten (7,75). ‘Waar voor je geld’ wordt beoordeeld met maar liefst een 7,58. Bijna geen enkel aspect in fastservice wordt onder de 7 beoordeeld. Enkel ‘frequent nieuwe producten’ scoort lager dan een 7 met een 6,91. Toch is ook op dit vlak winst geboekt ten opzichte van vorig jaar, toen op dit vlak een 6,83 werd genoteerd. Kwalitaria is de winnaar in deze categorie en heeft een overall score van 7,87 behaald. Een cijfer waarmee de formule niet alleen in fastservice het beste scoort, maar ook vergeleken met de winnaars in andere kanaalsegmenten. Kwalitaria scoort vooral goed op de vriendelijkheid van het personeel, netheid van locaties, hygiënische bereiding en goede kwaliteit van het eten. Op de tweede plaats in Fastservice volgen AnyTyme met een 7,79 en SpareRib Express met een 7,77.

Shopperhoreca
Uit de totaalbeoordelingen van alle kanaalsegmenten blijkt dat gasten in shopperhoreca hun formules voor het tweede jaar op rij het beste waarderen met maar liefst een 7,45. Ze zijn vooral tevreden over de vriendelijkheid van het personeel (cijfer 7,74), de hygiënische bereiding van producten (7,86) en de goede kwaliteit van het eten (7,70). Ook vinden gasten over het algemeen dat ze waar voor hun geld krijgen op shopperlocaties (7,53). Toch kunnen de foodformules in winkels en winkelgebieden hun klanten nog wel wat meer verrassen met nieuw assortiment, de score is daar ‘slechts’ een 6,91. Ook op het vlak van aantrekkelijke promoties (6,87) valt er nog winst te boeken. “Een kleine verbetering voor shopperhoreca”, stelt van

Vriendelijk
Binnen shopperhoreca is het de formule Bagels & Beans die dit jaar met de hoogste overall score van 7,85 uit de bus komt. Het afgelopen jaar wist de formule de score significant te verbeteren op de goede kwaliteit van het eten en drinken, maar ook het aanbod en de ruime keuze aan eten en drinken wordt veel beter gewaardeerd dan een jaar geleden. Maar Bagels & Beans heeft ook het vriendelijkste personeel van alle formules, ook vergeleken met andere kanaalsegmenten in out-of-home. In het marktsegment Shopperhoreca eindigt Doppio Espresso op een tweede plaats met een 7,66 en IKEA met een 7,65. IKEA weet de meeste gasten te plezieren met aantrekkelijke prijzen, zo blijkt uit het onderzoek.

On the move
On the move krijgt overall een waardering van 7,33. “Dit segment maakt een keurige ontwikkeling omhoog door”, zegt Van Eekelen. Vooral de snelheid van bediening wordt geroemd in on the move (7,75). Ook op het gebied van hygiënische bereiding (7,80) en vriendelijkheid van personeel (7,67) scoren de formules goed. Ruimte tot verbetering is er voor aantrekkelijke prijzen (6,70), promoties (6,79) en vernieuwing van het assortiment (6,69). In het marktsegment On the move is het de formule Julia’s die boven de rest uitsteekt. De Italiaanse formule die op veel Nederlandse treinstations te vinden is, scoort goed op de kwaliteit van eten en drinken en laat daar ten opzichte van vorig jaar ook een grote verbetering zien. In on the move eindigde de shopformule van oliemaatschappij BP op een tweede plaats met een 7,59 en Esso met een 7,51 op de derde. Net als vorig jaar scoort het kanaal catering overall gezien laag met een 7,06. Aan de vriendelijkheid van het personeel (7,71) ligt dat echter niet en ook niet aan de netheid van locaties; met een 7,76 scoort catering het hoogst van alle kanalen. Maar catering laat het vooral liggen op aantrekkelijkheid van promoties (cijfer 5,98) en prijzen (6,09).  Dit hoeft niet te betekenen niet dat de prijzen in catering overdreven hoog zijn, maar wel dat ze gemiddeld als hoog worden gepercipieerd. Van Eekelen: “Bedrijfscatering heeft zich verbeterd, maar value for money blijft hier een struikelblok.” Het marktsegment bedrijfscatering wordt ook dit jaar weer aangevoerd door Hutten catering met een overall score in gastbeleving van 7,41. Hutten was ook de winnaar in 2014 in catering op het werk en weet de prestatie van hoge scores op bijna alle terreinen vast te houden. Cateraar SAB pakt de tweede plaats met een overall score van 7,36 en Prorest de derde plaats met een 7,22.

Leisure
Het leisurekanaal scoort de minste overall beoordeling met een 7,05. Goed doen de pretparken het op vriendelijkheid van het personeel (7,42) en op aanbeveling (7,74) Slechter presteren de parken met hun prijzen (6,15) en promoties (6,26), eten en drinken in parken wordt als duur ervaren. “Het cijfer van leisure staat iets onder druk, met name gedreven door beleving en gastvrijheid”, aldus Van Eekelen. De horeca van GaiaZoo Kerkrade is een nieuwkomer in het kanaalsegment Leisure, maar daarmee ook gelijk de hoogste binnenkomer met een overall waardering van gasten van 7,53. GaiaZoo zet in de horeca een goede prestatie neer in de beleving van gasten met een aantrekkelijk prijsniveau, een goed onderhouden inrichting en snelle bediening. pretpark Toverland is tweede geworden met een overall waardering van 7,41 en attractiepark De Efteling komt op de derde plaats met een 7,31.

Bron: Out.of.Home Shops