EDAM - De veranderende behoefte van de consument dwingt Royal Smilde Bakery om continu haar productassortiment onder de loep te nemen. Daarvoor werkt de fabrikant intensief samen met haar partners en is ze altijd bezig met vernieuwing.
Trots als een pauw is Etienne Smeenk, key accountmanager, op de Out.of.Home Award die Royal Smilde Bakery heeft gewonnen in het segment on the move in de categorie food. “Dit is een supermooi compliment voor ons én onze partners. We zijn er trots op dat het harde werken op deze manier beloond wordt.”
Behoefte
Royal Smilde Bakery doet veel onderzoek naar de steeds veranderende behoefte van de consument om ervoor te zorgen dat het productassortiment altijd aansluit bij de wensen van de gast. “Dat dwingt ons en onze partners om innovatief en oplossingsgericht te zijn. We pakken dit graag samen met onze partners op. Veel van onze producten zijn bedoeld voor momenten waarop de gast wil genieten, maar de vraag naar gezonde producten neemt toe. De consument wil mee met trends als vegetarisch, vegan en gezondheid. Aan de andere kant is smaak, zeker in onze branche, altijd het belangrijkste.
Momenteel zijn we bezig met bewustere opties, zoals snacks op basis van brooddeeg en volkorendeeg, snacks in samenwerking met de Vegetarische Slager en snacks met een verrassende groentevulling. Tegelijkertijd proberen we stapsgewijs onze hardlopers gezonder te maken, zonder dat de consument dit proeft. Ik denk dat de beste smaak en kwaliteit in combinatie met het volgen van de trends, zonder de uiteindelijke consument uit het oog te verliezen, ons een sterke speler maakt”, zegt productontwikkelaar Maurice Bohte. “Een nauwe samenwerking met onze partners speelt hierin een belangrijke rol. Dit doen wij vanaf productontwikkeling tot aan communicatie op de winkelvloer. We denken altijd mee en waar gewenst ontwikkelen we nieuwe recepturen en communicatie-uitingen."
Verandering
Een andere verandering in de markt volgens Smeenk zijn de momenten waarop consumenten eten. “Drie maaltijden op een dag, dat geldt voor veel consumenten niet meer. Dit is iets waar wij met onze snacks zeker op inspelen. Ook wordt het ontbijtmoment on the go wordt steeds belangrijker en zie je dat de hele onlinewereld van grote invloed is op het eetgedrag, de eetmomenten en dus ook in behoeftes van de consument.”
Het afgelopen jaar kende Royal Smilde Bakery vele hoogtepunten, waaronder de samenwerking met Bakerstreet en Shell. Met die partners heeft de fabrikant een pumpkin-carrot cookie ontwikkeld. “We hebben meerdere hoogtepunten, maar we worden vooral blij van de succesvolle samenwerkingen die resulteren in tevreden gasten bij onze partners. Het draait niet altijd om grote volumes of de meeste verkopen”, stelt Bohte.
Persoonlijke aanpak
Royal Smilde Bakery is een van de grootste partners als het aankomt op bakkerijproducten en heeft bewust gekozen voor een persoonlijke aanpak richting haar klanten. “Onze partners kennen elke medewerker bij naam en dat benadrukt de kracht van dit familiebedrijf. We geloven dat we samen aan successen bouwen. We willen dan ook iedereen bedanken die ons als beste heeft beoordeeld voor de Out.of.Home Award. Het is een fantastische erkenning en motiveert ons om te blijven innoveren met onze producten”, zegt Smeenk.
Bron: Out.of.Home Shops