fries-2759164_1920.jpg

Onderweg

Betalen voor je frietbakje?

VELDHOVEN – Vanaf 1 juli is het zover, dan moeten klanten gaan betalen voor eenmalige food- en drankverpakkingen die gemaakt zijn van plastic of een plastic coating bevatten. Cafetaria’s, fastfoodketens en winkels die wegwerpverpakkingen gebruiken zullen dus echte papieren of kartonnen bakjes en bestek moeten gaan gebruiken. En anders zullen ze hun klanten ervoor moeten laten betalen.

Redactie |

Frans de Rooij van vakvereniging ProFri waarschuwt ondernemers op de website van Frituurwereld. “Wees kritisch. Veel verpakkingen lijken geen plastic of coating te bevatten, maar dit blijkt wel zo te zijn. De consument wordt ook geïnformeerd, maar kan doorgaans niet meteen zien dat je volledig plastic- of PFAS-vrije verpakkingen gebruikt. Dus nadrukkelijk alléén echt papier, zoals de papieren omhulsels bij hamburgers of andere papieren wikkels,” licht Van Rooij toe.

De maatregel is een vervolg op de regels rond het betalen voor plastic wegwerptasjes die is ingevoerd om het zwerfafval te verminderen. Die maatregel heeft gewerkt. Het aandeel plastic tasjes in het zwerfafval is met 70% verminderd. De regel die 1 juli ingaat, is overigens een overgangsmaatregel. Per 1 januari mogen er alleen nog plastic disposables worden gebruikt, tegen betaling, bij afhalen of bezorging. Als klanten ter plekke hun eten of drinken nuttigen, mogen er geen Single Use Plastics (SUP) meer worden gebruikt. Het doel van de maatregels is 40% minder disposables in het zwerfafval.

De hoogte van het bedrag dat ondernemers moeten vragen voor de plastic verpakkingen staat overigens vrij. Het is wel de bedoeling dat het geld wordt geïnvesteerd in herbruikbare alternatieven. Voor de komst van de disposables kwamen klanten met eigen bakjes en pannen naar de snackbar. Dat kan nu ook weer. Ondernemers zullen dus moeten gaan nadenken hoe ze hier mee omgaan, bijvoorbeeld bij het bepalen van de portiegrootte.

ProFri werk de komende maanden mee aan het opzetten en uitrollen van een communicatieplan richting ondernemers en consumenten.

Bron: Out.of.Home Shops