CIRFOOD Augtus 2020 (12).jpg

Catering

Cateraar Cirfood laveert op scholen tussen diverse doelgroepen

AMSTERDAM – Een week lang werd er door studenten van de Universiteit van Amsterdam (UvA) actie gevoerd in de kantine en op de stoep van campus Roeterseiland. Er werden gratis boterhammen uitgedeeld aan studenten. De actie was gericht tegen de hoge prijzen in de kantine en het beperkte aanbod van vegan producten. De kantine op de campus wordt gerund door cateraar Cirfood.

Gerard van Oosbree |

Volgens actievoerders van de Antikantine is het eten in de kantine van de campus ‘bizar duur’. Titus van der Valk is een van de initiatiefnemers van de Antikantine. In Folia , het blad van de UvA, noemt hij de prijzen zelfs ‘misdadig hoog’. Naast verlaging van de prijzen wil de actiegroep dat de kantine eenvoudiger wordt en compleet veganistisch. “De keuze uit twee veganistische maaltijden zou al goed zijn, voor ongeveer twee euro per stuk. We willen dat studenten kunnen meebeslissen over hoe eten op onze universiteit wordt geregeld”, zegt Van der Valk in Folia .
Bij schoolcatering kan er, zoals op de UvA, een heuse protestactie worden gehouden. Bij cateraar Cirfood zijn ze zich daarvan wel bewust. “Studenten mogen altijd actievoeren”, zegt Cirfood-districtsmanager Liesbeth Nijhuis. “Ik denk alleen dat ze beter in gesprek kunnen gaan met de UvA. Daarmee bereik je altijd meer dan met actievoeren. Twee euro voor een gezonde maaltijd is echt niet haalbaar. In een thuissituatie kan je daarvoor ook geen gezonde maaltijd bereiden. In de professionele omgeving van een kantine kan dat zeker niet.”

Klant en eindgebruiker
Marketing manager Pieter Vader is het daarmee eens als Out.of.Home Shops hem spreekt. “We hebben altijd te maken met twee groepen. De klant, in dit geval het bestuur van de UvA, en de eindgebruikers, zoals studenten en medewerkers”, legt Vader uit. “Maar hier is Cirfood wel een neutrale partij. Met de klant maken we afspraken over het assortiment en over prijsindicaties. Daarbij hebben we ook te maken met onze vaste lasten waaronder huur, schoonmaak en onderhoud.

We bieden een ‘basis’-assortiment aan. Twee belegde broodjes, een drankje en een stuk fruit voor een schappelijke € 3,35. Al ons brood is trouwens vegan, waarmee we dus eigenlijk een vegan lunch aanbieden voor dat bedrag. Daarnaast hebben we een ‘luxe’-segment dat bestaat uit verschillende producten die we afstemmen met onze opdrachtgevers.”

"Twee euro voor een gezonde maaltijd is echt niet haalbaar"

Duurzaam
“Wij streven ernaar in 2030 ook CO2 -neutraal te zijn. Het plantaardige aanbod is daarin een onderdeel waarmee we invulling geven aan de eiwittransitie. Daarnaast hebben we een duurzaam inkoopbeleid. We werken samen met Fairtrade, ons plantaardige en vegan aanbod is gecertificeerd en alle vleesproducten hebben een Beter Leven-keurmerk. Ook al onze vis heeft een keurmerk.”
De actievoerende studenten pleitten voor een simpel restaurant met een beperkt menu dat geheel veganistisch is. “Misschien is 10% van de studenten veganistisch, maar wij cateren voor álle studenten en personeel. We kunnen ons dus niet richten op één doelgroep. Daarbij werken we met een foodcourtconcept en lokale onderaannemers. Die bieden elk een ander product aan, gericht op een andere doelgroep. We hebben een breed scala aan maaltijden, van halal tot plantaardig”, eindigt Vader.

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.