Columns

Column: ‘One size fits all’, maar niet heus!

Binnen de petrol- en retailmarkt draait het rad van verandering sneller dan ooit. Kansen en bedreigingen doemen op. Wat staat er te gebeuren? De ontwikkelingen tonen aan dat er zeker toekomst is voor het tankstation. Daartoe dient het station dan wel relevant te blijven. Is daarbij één grote oplossing denkbaar voor alle tankstations? Een uniform sjabloon waarmee een goede zakelijke toekomst gegarandeerd is, zodra je binnen deze lijntjes kleurt?

Redactie |

Verzekerd van continuïteit
Ik heb goed en slecht nieuws voor je. Om met het laatste te beginnen: nee, er bestaat geen algemene aanpak waarmee ieder station met een en dezelfde aanpak verzekerd is van continuïteit. Het goede nieuws is echter dat er wel degelijk per tankstation een oplossing gecreëerd kan worden. Relevantie wordt namelijk bepaald door de specifieke locatie. Iedere locatie neemt een eigen, unieke positie in. Het is daarom evident om per tankstation de toekomstige rol te bepalen en daar het assortiment, de faciliteiten en dienstbetoon op af te stemmen. ‘One size fits all’ gaat zeker niet op. Maatwerk wél.

Unieke mogelijkheden
Oké, maatwerk dus. Daar komen veel vragen bij kijken. Iedere locatie kent eigen bijzonderheden, heeft een eigen functie en klantengroep, beschikt over unieke mogelijkheden. Welke? Dit wordt mede zichtbaar gemaakt door de verzameling van demografische gegevens, verkeersstromen, eventuele OV-schema’s, gemeentelijke plannen en winkelspreiding. Zeker zo belangrijk is het om te achterhalen welke grote veranderingen er de komende tien jaar rondom de locatie gaan plaatsvinden. Ben je daar al van op de hoogte? Van hieruit kan vastgesteld worden welke diensten en producten voor deze specifieke locatie het meest relevant zijn en welke het in de toekomst gaan worden.

Eigen ambitieniveau
Op basis van de bovengenoemde bevindingen kan bepaald worden welke nieuwe elementen - al dan niet ter gedeeltelijke vervanging van huidige onderdelen – aan de vestiging toegevoegd dienen te worden. Hierbij kan het gaan om ‘concepten & franchising’, ‘pakket-& conciërgeservice’, ‘rusten, werken & gamen’ en/of weer geheel andere onderdelen. Aansluitend is het zaak om de initiatieven concreet te benoemen in aanpak, vorm, et cetera. Dit alles gebaseerd op heldere, persoonlijke en overtuigende keuzes. Iedere tankstationhouder bepaalt namelijk zijn of haar eigen ambitieniveau, financiële polsstok en planning. Maar wat er ook gebeurt, werk in ieder geval altijd vanuit een weloverwogen plan. En vergeet niet om de voortgang te monitoren én bij te stellen waar raadzaam.

Wie futureproof wil worden en openstaat voor externe expertise zal overigens zeer geholpen zijn met het 6-stappenplan van GemaQ. Een aanrader!

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.

 

letteke-van-der-kruk.jpg