Fabrikanten

Horecava succes voor iedereen

AMSTERDAM - De Horecava is weer voorbij. Vier dagen van eten, ruiken, proeven en persoonlijke ontmoetingen in een ontspannen sfeer hebben na twee jaar afwezigheid iedereen in de branche goed gedaan. Iedereen was blij weer face-to-face te kunnen praten over de passie voor de horeca en alles wat daar bij komt kijken. Met ruim 61.000 bezoekers kunnen de exposanten tevreden zijn over de belangstelling vanuit de branche.

Gerard van Oosbree |

Door gebruik te maken van data en analyse heeft de organisatie uitgezocht welke doelgroep het beste aansluit bij de wensen en doelen van de Horecava-exposanten. Volgens de cijfers van de beurs heeft dat effect gehad. Het percentage (eind)beslissers onder de bezoekers was 16 procent hoger dan de voorgaande editie in 2020. Het aantal niet-beslissers was deze editie met 35 procent gedaald ten opzichte van 2020. Tijdens onze bezoeken aan de Horecava spraken wij met veel exposanten over de beurs. Allemaal waren ze positief en hadden ze het razend druk met het spreken van bezoekers en uitleg geven over hun producten.

Snacks
Pleun van Halm van Elite was blij weer mensen te kunnen ontmoeten. De maker van ambachtelijke snacks, salades en sauzen had een mooie stand van 120 vierkante meter. “Het persoonlijke contact is goud waard”, vertelde  Van Halm. “Het is zo nuttig om met klanten te kunnen praten en ze de nieuwe producten te laten zien en proeven. Dat geeft een nieuwe impuls.”

Tomaten
Bij Looye Kwekers draait alles om smaak vertelt Job Struik. “Voor ons is de beurs geslaagd als we zoveel mogelijk mensen kennis hebben laten maken met de smaak van onze honingtomaten. Alles draait bij ons om de smaak, daar zijn wij constant mee bezig”, zegt Struik. Hidde Staas laat als ambassadeur van de honingtomaten bezoekers een lekker hapje proeven met als basis een honingtomaatje. “Deze tomaten zijn zoveel meer dan alleen smaak. Het kan prima dienen als hoofdcomponent in een gerecht”, meent Staas.

Plantaardig
Bij PLNT krijgen ze één vraag veel te horen: ‘Is dit vegan?’. “Dat is voor ons de ultieme reactie die we graag horen”, zegt Anouk Boereboom. “Dat geeft ons de gelegenheid om horecaondernemers te laten zien dat ze met plantaardige producten wat lekkers op de kaart kunnen zetten. Daarom staan we op de Horecava.” Maar daar blijft het niet bij voor de producent van plantaardige opvolgers voor vlees en vis. “In maart openen we een nieuw ‘experience center’ waar we klanten kunnen uitnodigen voor tastings”, vertelt Boereboom. “We kunnen dan laten zien dat we oog hebben voor kwaliteit en smaak. Het moet tenslotte vooral lekker zijn”, sluit Boereboom af.

Natuurlijk
Iemand die niet kon wachten op deze editie van de Horecava was Janine Tazelaar van d’Appelaere. Zij brachten hun nieuwe Druivelaere op de markt net toen de corona-crisis toesloeg. Na twee jaar konden zij bezoekers eindelijk laten kennismaken en proeven. “Beurzen zijn goed voor het rechtstreekse contact met onze klanten”, zegt Tazelaar. “Dat hebben we gemist. Voor ons is dit de eerste kans die we hebben om ons natuurlijke druivensap onder de aandacht te brengen. En dat lukt prima. We hebben er al een aantal tevreden nieuwe klanten bij”, verklapt ze.

De Horecava 2023 is alweer voorbij. De volgende editie staat op de agenda van 8 tot en met 11 januari 2024. Onze berichten over editie van 2023 zijn te lezen via deze link.

Bron: Out.of.Home Shops

gvo-230110-0071.jpg
gvo-230110-023.jpg
gvo-230110-031.jpg
gvo-230110-042.jpg