Onderweg

Horeca

Slijterijen

Fabrikanten

Catering

Groothandels

Jaaroverzicht februari: Nog éven in de greep van COVID en meer vraag naar vega(n)

NIEUWVEEN – Wat is er allemaal in 2022 gebeurd? Out.of.Home Shops zet deze week de belangrijkste nieuwsfeiten van dit jaar op een rij. Na twee moeizame jaren waarin de pandemie de hoofdrol speelde, kwam er in februari geleidelijk een einde aan de lockdowns.

Redactie |

COVID
In februari hield de COVID-pandemie de wereld (nog maar even) in haar greep. Tijdens een persconferentie werd bekendgemaakt dat de bezoekers van de horeca niet meer verplicht een mondmasker moesten dragen, en ook werden de openingstijden van de horeca en cultuursector weer verlengd tot 01:00 uur ’s nachts. Het einde van de pandemie leek in zicht, tot groot genoegen van veel horecaondernemers, waaronder Dyomar Holder. De jonge ondernemer moest zijn gloednieuwe Kwalitaria sluiten, amper drie dagen nadat hij de sleutel in handen kreeg. “Uiteindelijk kun je er alleen maar het beste van proberen te maken”, zei Holder tegen Out.of.Home Shops.

Overname
Bidfood bereikte een overeenstemming met Zegro over de overname van de horecagroothandel. De overname sloot naadloos aan bij de doelstellingen van Bidfood, die een duidelijke groeiambitie heeft. Het Rotterdamse familiebedrijf Zegro gaat al 50 jaar over van generatie op generatie. “Met de schaalgrootte van Bidfood, kunnen we het aanbod voor onze klanten nog verder verbeteren. Voor beide organisaties staat de klant altijd centraal en doen we er alles aan hun succes te vergroten”, aldus William Domenech, commercieel directeur van Zegro.

Stijgende voedselprijzen
ABN Amro voorspelde het al: Het wordt geen ‘doorsnee jaar’ voor de foodsector. “Hoge kosten, arbeidsschaarste en inflatie zullen naar verwachting zorgen voor een rem op de productiegroei en prijsstijgingen lijken dan ook onvermijdelijk, concludeerde ABN Amro in haar sectorprognose, waar de bank pijnlijk gelijk in heeft gekregen. Nederlands grootste bierbrouwer Heineken meldde in februari dat de prijs van haar bier zou stijgen.

Vega(n)
Om in te spelen op de alsmaar groeiende vraag naar vegetarische- en veganistische gerechten, lanceerde Shell een vega(n) assortimentslijn, waardoor consumenten bij alle deli2go, deli by Shell en Shell Café-locaties in Nederland kunnen kiezen voor een vegetarische of veganistische lunch en tussendoortjes. Speciaal voor de actieweek ‘De Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel’ sloot inkooporganisatie SWO De Splinter een deal met de Vegetarische Slager. Hierdoor konden leden de producten voor een voordeligere prijs in hun shop aanbieden. Kieskompas deed, in samenwerking met de VU en in opdracht van consumentenplatform ProVeg, onderzoek naar de ideeën van consumenten over de toekomst van onze vleesconsumptie.

Bron: Out.of.Home Shops

jaaroverzicht-ooh.jpg