Catering

Category management leidt tot succes

ALMELO – Nauwe samenwerking met klanten wordt steeds belangrijker voor de out of home-divisie van Zwanenberg, de producent van onder meer hartig beleg. Dat zegt Francesco Gribling, directeur Out of Home van het Twentse bedrijf.

Redactie |

De tijd dat fabrikanten afnemers alleen een product in de handen drukten en vervolgens tabee zeiden, is voorgoed voorbij. Tenminste, als het aan Zwanenberg ligt. Gribling: “Wij willen meer en meer assortimentsadvies gaan geven. Dat doen we niet voor niets. Wij begrijpen immers hoe de categorie in elkaar steekt, hebben grip op de markt. Steeds meer met de klant samenwerken hoort daarbij, samen nadenken over het assortiment. Wij komen graag met voorstellen.” Op deze manier denkt de onderneming uit Almelo een onderscheidende positie te kunnen behouden in de markt. De kennis die Zwanenberg, van oorsprong een slagerij, in de loop van de jaren heeft verzameld over het aanbieden van vleeswaren, kaas en hartige snacks, is een goudmijn als het op raadgeving aankomt, meent Gribling. “Kijk, we kennen echt wel de top vijftien van kaas en vlees in retail én horeca én catering. Die kennis willen we de komende jaren delen.”

Beproefd
Dat deze aanpak geen windeieren oplevert, bewijst de samenwerking tussen Zwanenberg, SAB catering en onderzoeksbureau Foodstep. Samen kwamen ze erachter dat een kloeke inrichting van de vitrine van de cateraar de omzet van hartig beleg in de bedrijfskantine doet stijgen. Door category management steeg de omzet van vlees 9 procent, die van kaas zelfs met 13 procent. Het was de eerste keer dat dit fenomeen, dat in de retail een beproefde methode is, werd toegepast in de catering.

Worst
Een ander voorbeeld is het worstenconcept dat Zwanenberg startte met Esso-ondernemer Jan Knol, die zijn pomp schuin tegenover het vleeswarenbedrijf heeft, aan de Henriette Roland Holstlaan in Almelo. Onder de naam Highway Originals biedt de pompondernemer onder meer broodjes, rookworst, bockworst en hotdogs aan. “Het is een combinatie van een assortimentsuitbreiding met een krachtige presentatie. Dat werkt, zo te zien. Het is er niet voor niets altijd druk. Exacte cijfers heb ik nog niet, maar als ik de pomphouder moet geloven zijn de eerste resultaten veelbelovend.”

Kraak-Vers
Zwanenberg haalt een vijfde deel van de omzet, 70 miljoen euro, uit het buitenhuiskanaal. De totale Zwanenberg Food Group is 350 miljoen euro groot en in meerdere landen actief. Volgens Gribling is de afdeling waarover hij de scepter zwaait vooral groot in hartig beleg: vleeswaren en kaas (onder de merken Zwanenberg en Kraak-Vers, dat een meer ambachtelijke uitstraling heeft). Ook hartige snacks (onder meer de merknamen Zwanenberg en Limco) staan hoog op de assortimentslijst.

Kijk ook op pagina 9 van de nieuwste uitgave van Out.of.Home Shops. Daarin vertelt Gribling meer over het category management-project met SAB Catering en Foodstep.

Bron: Out.of.Home Shops

francesco_gribling_zwanenberg_large.jpg
francesco_gribling_zwanenberg_large.jpg