Catering

Out.of.Home Shops jaaroverzicht deel 4

NIEUWVEEN- Vakblad Out.of.Home Shops zet de highlights van 2016 op een rij. In deze editie komen oktober, november en december aan bod, maanden die zich kenmerkten door verrassende uitkomsten uit het Petrol Connected onderzoek, de opening van het Inspiratielab van Sligro en de uitreiking van de Classique.

Marije de Leeuw |

De maand oktober begint met het nieuws dat Van Geloven de frituurmerken van Royaan gaat overnemen. Daarmee breidt de fabrikant in een klap haar aandeel in de out-of-home-markt flink uit. Een maand later wordt bekend dat Van Geloven ook Swinkels Snackery en Backery overneemt.

In dezelfde periode maakt de Horecava bekend dat de volgende editie van de vakbeurs een stuk groter is dan de voorgaande jaren. De Horecava 2017 breidt uit met een extra foodhal, volledig gericht op food.

Eind oktober komt het Petrol Connected rapport van GfK, Orange Peak en IRI uit. Hieruit blijkt dat tankshopondernemers per jaar 700 miljoen euro kunnen binnenhalen als ze avondmaaltijden gaan aanbieden. Een verrassende uitkomst, waarop Out.of.Home Shops diep ingaat in een uitgebreide special. De resultaten van het rapport zorgen voor discussies in de branche.

In deze maand reikt Out.of.Home Shops ook de Classique uit, de prijs voor producten die al drie jaar succesvol zijn in de out-of-homemarkt. Negentien producten worden uitgeroepen als winnaar. De Kwekkeboom Draadjesvlees Croquet van Royaan krijgt de hoogste beoordeling van de jury en wordt daarmee de overall winnaar.

Hema is jarig en bestaat 90 jaar. De formule viert dat eind oktober. Hema heeft in samenwerking met Linda een tijdschrift ontwikkeld ter ere van de verjaardag.

Begin november wordt bekend dat La Place gaat samenwerken met Belvedair. Ze gaan een nieuw restaurant realiseren op Eindhoven Airport.

Een paar dagen later kondigt Bavaria aan afscheid te nemen van haar bekende slogan: Zo, nu eerst een Bavaria. In plaats daarvan gaat de brouwerij verder met een internationale campagne met de tekst: ‘Welcome to the Family’.

Burger King maakt op dezelfde dag bekend te gaan bezorgen via Thuisbezorgd. Met deze nieuwe dienst onderscheidt Burger King Nederland zich van zijn grootste rivaal McDonald’s. In het verleden heeft McDonald’s in Nederland wel een test gedaan met thuisbezorging, maar dat was een flop.

Half november komt het Nationaal Catering Onderzoek uit van Foodstep. Uit het onderzoek blijkt onder andere dat Hutten Catering het best gewaardeerd wordt door medewerkers die regelmatig het bedrijfsrestaurant bezoeken.

In dezelfde periode opent Beej Benders de deuren van een nieuwe vershal in Venlo. Daar tref je volgens eigenaar Geert Benders horeca op een manier aan die je nergens anders zo tegenkomt.

Op 1 december opent Sligro haar nieuwe Inspiratielab. Koninging Mathilde van België is er zelfs bij aanwezig.

Vlak daarna maakt Dunkin Donuts, een van de bekendste ketens in koffie- en bakkerijproducten ter wereld, bekend 25 locaties te willen op in Nederland. In 2017 moet de eerste gerealiseerd zijn.

Half december opent Pathé een nieuw horecaconcept: Charlie’s Rotterdam. De bioscoopketen legt hiermee meer de focus op food.

Ook dr. Oetker doet iets nieuws in december: de fabrikant opent een buitenhuisconcept, genaamd Koopmans Crepe Creaties. Deze shop-in-shop opende de fabrikant bij een lunchroom in Rotterdam. In 2017 wil dr. Oetker meer locaties openen.

In de laatste maand van dit jaar komt tot slot nog naar buiten dat Heineken in 2017 Heineken 0.0 zal introduceren. Een bijzondere stap omdat het biermerk in het verleden altijd zei nooit te zullen sleutelen aan het vertrouwde pilsje. Want Heineken is Heineken. Volgens ingewijden weet de brouwer met deze alcoholvrije variant de smaak van de reguliere Heineken heel goed te benaderen.

Bron: Out.of.Home Shops

koningin_mathilde_proeft_van_de_creaties_van_jonge_chefs-a900x525.jpg