Catering

Winnaar GfK Formule Rapport: Hutten

VEGHEL - De samenwerkers van Hutten spannen zich elke dag enthousiast in om in één van de 180 bedrijfsrestaurants van betekenis te zijn voor zowel gast als opdrachtgever. De bovengemiddelde consumentenwaardering in het GfK Formulerapport Out.of.Home in het segment ‘At Work’ onderstreept volgens de Veghelse cateraar dat hun inspanningen breed worden gewaardeerd. “We zijn daarom erg trots op de award in dit segment”, zegt Joost Berkel, conceptontwikkelaar van Hutten.

Het is al de vierde keer dat Hutten als bedrijfscateraar in de categorie ‘At Work’ aan de haal gaat met de Out.of.Home Formule Award. Sinds deze categorie in 2014 werd toegevoegd aan het landelijke GfK-onderzoek onder ruim 8000 consumenten, slaagde de Veghelse cateraar er alleen vorig jaar niet in om de eerste plaats te bemachtigen. Op een haar na verloor Hutten toen van ISS Catering.

Bedrijfscultuur uitdragen
Joost Berkel is enthousiast dat Hutten in 2018 weer op het hoogste erepodium staat. “Ik ben erg blij met deze enorme erkenning van onze gasten”, zegt hij. “De winst van de award onderstreept dat onze enthousiaste, gastgerichte aanpak bovengemiddeld gewaardeerd wordt.” De aanpak is het resultaat van een intensief partnership dat Hutten vanaf het eerste moment met de opdrachtgever aangaat. Dit zorgt voor onderscheidende cateringproposities, die volgens Berkel gebaseerd zijn op een aantal belangrijke pijlers. “Allereerst zoeken we voor opdrachtgevers altijd naar een maatwerkconcept in catering. Dit concept moet volledig passen binnen hun bedrijfscultuur en ondertussen inspelen op de wensen van hun medewerkers. De hiervoor ideale cateringmix laden we in nauw overleg met opdrachtgevers. Ten tweede geloven we bij Hutten erg in ambachtelijke producten, in culinair vakmanschap en in ervaren koks in onze bedrijfsrestaurants.”

Thuis in wereldkeukens
Onder de opdrachtgevers van Hutten bevinden zich volgens Berkel veel internationale ondernemingen. “Hierbij vertegenwoordigen de werknemers een diversiteit aan eetculturen. Onze chefs zijn dan ook thuis in verschillende wereldkeukens en zijn een continue inspiratiebron voor elkaar. We kiezen bewust voor onbewerkte, verse producten en werken niet met halffabricaten, pakjes en zakjes. Dankzij het feit dat wij als enige Nederlandse cateraar in Veghel beschikken over een eigen centrale bereidingskeuken kunnen we hier zelf strak de regie over houden.”

Vitaliteit
Berkel benadrukt dat Hutten als bedrijfscateraar een grote verantwoordelijkheid voelt als het gaat om het aanbieden van gezonde voeding in bedrijfsrestaurants. “Catering is een wezenlijk bedrijfsonderdeel dat een grote invloed heeft op de tevredenheid van medewerkers, hun gezondheid en vitaliteit en hieraan wil Hutten haar steentje bijdragen. In nauwe samenspraak met hun werkgever willen wij hen laten genieten en hen lekker en duurzaam eten serveren. Het is namelijk de opdrachtgever die de precieze rol van bedrijfscatering binnen het HR-beleid bepaalt. Enerzijds zijn er bedrijven die een duidelijke visie hebben op gezondheidsgebied. Zij kiezen er bewust voor om geen frisdranken in hun bedrijfsrestaurants aan te bieden. Andere bedrijven nemen hierin minder een standpunt in en wensen een breder aanbod in eten en drinken.” Als bedrijfscateraar acteert Hutten naar eigen zeggen flexibel mee op deze wensen. “Ondertussen delen we proactief onze visie op vitaliteit en duurzame inzetbaarheid en de rol die voeding daarbij kan spelen. We vinden het dan ook een mooie ontwikkeling dat potentiële opdrachtgevers ons bij aanbestedingen tegenwoordig vaak eerst om een visiestuk op voedingsgebied vragen. Als onze visie strookt met hun bedrijfsvisie, dan wordt in een gefaseerd traject toegewerkt naar een hecht partnership.”

Gastvrijheid
Een ander aandachtspunt van Hutten is de gastvrijheid van haar medewerkers op de diverse bedrijfslocaties. “Onze mensen maken het verschil”, meent Berkel. “Zij worden door bedrijven en hun medewerkers gewaardeerd om hun aanstekelijke enthousiasme, hun gastvrijheid en hun no-nonsense aanpak. Onze verse producten kunnen nog zo lekker zijn en de bedrijfsrestaurants nog zo prachtig ingericht; als zij zich niet gastvrij opstellen dan zal het oordeel hierover niet positief zijn. We investeren dan ook veel in de gastvrijheid. In onze markt zijn er veel overnames, voor samenwerkers een periode met veel onzekerheid en veranderingen. Hier spelen wij op in met een uitgebreid overnametraject waarin we veel aandacht geven aan onze nieuwe samenwerkers. Juist in die eerste kennismaking met Hutten is het verschil maken belangrijk. Maar ook daarna vinden we het betrokken houden en aandacht geven belangrijk. Daarom hebben we een online community gebouwd: MijnHutten, een sociaal intranet waar je collega’s kunt volgen, berichten, foto’s en filmpjes kunt delen en liken op je tijdlijn. Dit is ook een plek waar je gratis spullen van Hutten of zelfs van elkaar kunt lenen.”

Van betekenis
Een laatste belangrijke pijler is dat Hutten als cateraar van betekenis wil zijn voor opdrachtgevers en hun gasten, voor haar eigen samenwerkers én voor de wereld, zo benadrukt Berkel. “Dit is nadrukkelijk iets anders dan de grootste of belangrijkste cateraar willen zijn. Hutten heeft al jaren geleden ingezet op het terugdringen van voedselverspilling in de bedrijfsrestaurants. Daarvoor is zelfs een speciale no waste coördinator aangetrokken. Een volgende stap is het zoeken van circulaire oplossingen voor afval, zoals koffiedik. We zitten daar nu midden in en zijn volop bezig met de eerste concrete producten. En enkele jaren geleden was Hutten natuurlijk de initiatiefnemer van De Verspillingsfabriek in Veghel, die zich richt op het tegengaan van verspilling van voedsel én talent. Het merendeel van de mensen die in de fabriek werken, heeft een afstand tot de arbeidsmarkt. Zo wil Hutten van betekenis zijn voor de wereld.”

Bron: Out.of.Home Shops

huttendef-a900x525.jpg