Horeca

Fabrikanten

Lot van Deliveroo NL ligt in handen van vakbonden

AMSTERDAM – Deliveroo overweegt zich terug te trekken uit Nederland. De bezorgdienst blijkt in Nederland niet voldoende rendabel. Het vertrek is nog niet definitief. Het voorstel moet nog worden goedgekeurd door de relevante belanghebbenden.

Yentl Bocxe Strik  |

Deliveroo’s grootste klanten, restaurants en boodschappenpartners, zijn geïnformeerd over het voorstel om Nederland te verlaten en het consultatieproces. “We zullen ons uiterste best doen om ervoor te zorgen dat consumenten, bezorgers en restaurants tijdens deze periode het serviceniveau ervaren dat ze van ons gewend zijn”, aldus Eva Huis in ’t Veld, head of corporate affairs Deliveroo Nederland.
De bezorgdienst heeft in Nederland ongeveer vijftig medewerkers in dienst en we werken met circa 4500 bezorgers.
“Alle medewerkers en bezorgers worden betrokken bij het consultatieproces, dat bepalend zal zijn voor de exit-pakketten die medewerkers ontvangen en de timing van ons vertrek.”

Consultatieproces
Tijdens het consultatieproces gaat Deliveroo in overleg met het UWV, de betrokken vakbonden FNV, CNV en De Unie, medewerkers en bezorgers. Wanneer het plan wordt goedgekeurd zal Deliveroo naar alle verwachtingen eind november stoppen met haar Nederlandse diensten. Tot die tijd zullen de diensten beschikbaar blijven.
“We zijn in overleg met alle betrokken partijen over bijvoorbeeld over de mate van ondersteuning die we medewerkers bieden als we na het proces uiteindelijk besluiten de markt te verlaten. Ook de bezorgers worden betrokken bij dit consultatieproces. In de tussentijd zullen we onze medewerkers gedurende het hele proces zoveel mogelijk ondersteunen”, zegt Huis in ’t Veld tegen Levensmiddelenkrant.

Concurrentie
In Nederland heeft Deliveroo moeite met opboksen tegen concurrenten als Thuisbezorgd en Uber Eats. De bezorgdienst streeft naar het hebben van de hoogste marktpositie. De omzet van de bezorgdienst in Nederland vertegenwoordigt slechts 1 procent van Deliveroo’s wereldwijde bruto transactiewaarde (GTV).
"Dit is geen beslissing die we lichtvaardig hebben genomen. We willen alle medewerkers en bezorgers, die tijdens dit consultatieproces zullen worden ondersteund, bedanken. Zij zijn onze prioriteit. We hebben met plezier gewerkt met duizenden restaurants in Nederland en willen consumenten bedanken die bij ons hebben besteld en hebben genoten van hun maaltijden. Tijdens het consultatieproces blijven we normaal opereren", zegt Eric French, chief operating officer bij Deliveroo Internationaal.

Bron: Levensmiddelenkrant / Out.of.Home Shops

 

deliveroo-fiets-bezorger-snel.jpg