Groothandels

Groothandels: ‘Consument wegwijs maken is uitdaging’

(CORONANIEUWS) VEGHEL/AMSTERDAM - Zelfbedieningsgroothandels hebben half maart hun deuren geopend voor consumenten, om de supermarktbranche te ontlasten en de voedselketen te waarborgen. Na een paar weken kijken Makro en Sligro met Out.of.Home Shops terug op deze openstelling. Hoe gaat het nu? En hoe zorgen zij dat horecaondernemers niet de dupe worden van deze crisis?

Lisa van der Linden |

Het beeld van drukke supermarkten en overvolle winkelkarren is inmiddels vervaagd. Dat zien ook Makro en Sligro die vlak nadat het hamstergedrag toesloeg hun deuren openden voor consumenten. Dat is bijna een maand geleden en het gaat goed met de zelfbedieningsgroothandels. Zij zijn inmiddels gewend aan het nieuwe publiek. Wilco Jansen, hoofd interne en externe communicatie bij Sligro, en Dick Thole, communicatieadviseur bij Makro, kijken terug op de afgelopen weken.

‘Makro heeft speciale openingstijden voor klanten, zoals ondernemers met een tankshop.’

Groothandels zijn nu enkele weken open voor consumenten. Hoe gaat dat tot nu toe?
Thole: “Dat gaat goed. Onze groothandels zijn ruim opgezet met brede paden en een fors assortiment, waardoor we de drukte prima kunnen verwerken. We zijn blij dat we in deze lastige tijd kunnen bijdragen aan het in stand houden van de eerste levensbehoefte, de voedselketen.”

Jansen: “De eerste dagen hebben wij, net als de supermarkten, last gehad van consumenten die wc-papier, conserven en reinigingsmiddelen hamsterden. Daarnaast hadden wij de uitdaging om consumenten wegwijs te maken in de zelfbedieningsgroothandel, want dat is voor hen een volledig nieuwe omgeving.

“Andere assortimenten, merken, verpakkingen, geen verkoop van tabak en gedistilleerde dranken en er mogen geen kinderen mee naar binnen. We kunnen concluderen dat de tijdelijke openstelling van de zelfbedieningsgroothandels haar doel bereikt. Toen de horeca, school- en bedrijfskantines grotendeels stil kwamen te liggen, kregen de supermarkten een grote extra vraag naar voedsel te verwerken. Consumenten zijn niet minder gaan eten, maar doen dat nu hoofdzakelijk thuis en de inkopen daarvoor worden veelal in de supermarkten gedaan. Dit dreigde de voedselvoorziening ernstig te verstoren.

“Nadat de zelfbedieningsgroothandels voor consumenten open gingen, kwam er weer rust en ruimte. Met als gevolg dat het hamsteren ook afneemt. Daarnaast draagt het bij aan het voorkomen van een verdere verspreiding van het coronavirus, doordat met deze maatregel heel veel extra vierkante meters winkelvloer zijn toegevoegd.”

Welke producten zijn in trek bij de consument?
Thole: “De producten die voornamelijk worden aangeschaft zijn blikgroenten en vruchten, pasta’s, rijst en frisdranken. Daarnaast zien we dat onze klanten veel vers kopen, met name vis en agf. Klanten willen juist nu gezonder gaan eten en daar kunnen wij goed in voorzien. Op het gebied van non-food zien we een toename in het aantal verkochte cartridges, computers en beeldschermen, omdat velen thuiswerken.

Jansen: “Consumenten die bij ons komen, zien ons primair als een alternatief voor de supermarkt en dus ligt hun focus ook op de producten die zij normaal daar kopen. Zij zijn met name geïnteresseerd in houdbare levensmiddelen en gemaksvoeding. De specifieke foodservice-groothandelsproducten laten zij links liggen.”

‘Sligro zet zich maximaal in om de supermarktbranche te ontlasten, horecaondernemers te helpen én zelf inkomsten te genereren.’

Horecagelegenheden en cateringlocaties zijn veelal gesloten, maar bijvoorbeeld petrollocaties zijn wel geopend. Hoe zorgen jullie ervoor dat zij voorrang krijgen op het inkopen van voorraad?
Thole: “We hebben voor deze doelgroepen speciale openingstijden vanaf 7 uur ‘s morgens. Deze klanten kunnen als eerste hun voorraden aanvullen. Daarna kunnen ook de andere klanten van de assortimenten en voorraden van Makro gebruikmaken.”

Jansen: “Voor deze klanten is de situatie niet anders dan normaal. Petrollocaties bestellen bijvoorbeeld altijd online en wij leveren hun bestellingen via onze bezorgservicedistributiecentra uit, zoals altijd.”

Hoe zorgen jullie ervoor dat jullie de drukte aan kunnen?
Thole: “De veiligheid van ons personeel en onze klanten komt bij Makro op de eerste plaats. Daarom vinden we het belangrijk dat alle regels en adviezen van de overheid worden opgevolgd. Daarnaast heeft Makro het voordeel van grote parkeerplaatsen en ruime gangpaden, waardoor we de regel van 1,5 meter afstand goed kunnen naleven. Tevens controleren we bij de in- en uitgangen hoeveel consumenten er binnen zijn. Ook hebben we met regelmaat handhaving op bezoek die toeziet of er word gehandeld conform de regelgeving.”

Jansen: “Na de paar hectische dagen in het begin van de openstelling, hadden we de situatie al snel onder controle. In geen enkele Sligro-vestiging is het te druk. Integendeel, een gemiddelde Sligro-vestiging is ruim 8.000 m2 groot, met uitschieters naar 12.000 m2 en heeft heel brede gangpaden. Daar kun je dus heel veilig inkopen. Dat was ook een van de belangrijkste doelstellingen van de openstelling van de zelfbedieningsgroothandels. Door het toevoegen van veel extra vierkante meters winkeloppervlakte in Nederland verspreid je de consumenten en creëer je letterlijk ruimte.”

Hoe komen jullie horecaondernemers tegemoet?
Thole:
 “Makro is de voorvechter van ondernemend Nederland. Wij waren een van de eerste partners bij de opstart van het initiatief #helpdehoreca! Daarnaast zijn we met horecaondernemers die nog openstaande rekeningen hebben in gesprek om tot een passende oplossing te komen.”

Jansen: “Het tegemoetkomen van horecaondernemers is overigens best een uitdaging, want we hebben grotendeels hetzelfde probleem. Wanneer zij geen gasten en dus geen omzet hebben, kopen ze ook niet meer bij ons in. Toch proberen wij binnen onze mogelijkheden klanten én leveranciers te helpen om samen deze tijd door te komen. Daarover hebben wij veel contact met hen.

“Alles kan daarbij helpen. Van het niet ‘peuteren’ aan betalingscondities tot aan samen met andere partijen activiteiten bedenken en uitvoeren die de horeca nú helpen. Zo waren wij samen met Heineken Nederland, Vrumona en Koninklijke Horeca Nederland een van de initiatiefnemers van de actie #helpdehoreca. Daarnaast zijn wij vooral ook heel erg bezig met ons voor te bereiden op de tijd na corona, met als doel om straks samen weer op een verantwoorde manier op te starten.”

Bron: Out.of.Home Shops

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.

sligro-3.jpg
makrofood.jpg