Groothandels

Rob van Herpen enthousiast over verkoop Emté

HEESWIJK-DINTHER - Het meerjarig contract waarbij Sligro preferred partner wordt van La Place is het belangrijkste wat uit de deal over de verkoop van Emté aan Jumbo en Coop voortkomt. Met miljoenen euro’s extra omzet verstevigt Sligro zijn positie in de foodservicemarkt. Bovendien is voorlopig gegarandeerd dat Jumbo zich niet meer als concurrent in deze markt beweegt.

Zo luidt de mening van Rob van Herpen, tot 2014 inkoopdirecteur van Sligro Food Group en tegenwoordig eigenaar van zijn eigen adviesbureau CaminoR. Out.of.Home Shops vroeg hem naar zijn visie op het nieuws dat Sligro voor een periode van naar verwachting 5 tot 10 jaar leverancier wordt van La Place, een uitvloeisel van de voorgenomen verkoop van de Emté-formule aan Jumbo en Coop. “De deal over La Place springt er voor mij uit”, zo benadrukt Van Herpen. “De verkoop van Emté aan Coop en vooral Jumbo vind ik een fantastische deal voor alle partijen. Sligro kan zich weer volledig richten op haar corebusiness foodservice, waarin zij met 24 procent veruit marktleider is. En ondertussen is Jumbo af van de moeilijke foodservice-activiteiten die het nu voor een substantiële periode overlaat aan Sligro. Ik kan me voorstellen dat Jumbo op termijn definitief afscheid neemt van La Place.”

Internationale ambities
Van Herpen weet niet hoeveel extra omzet Sligro als preferred partner van La Place zal binnenhalen. “Duidelijk is echter dat Sligro zijn positie in de foodservicemarkt hiermee flink verstevigt. Bovendien hebben La Place en Sligro allebei internationale ambities. Mogelijk zijn hier synergieën te behalen door samenwerking. Met de buit van 431 miljoen euro die voortkomt uit de Emté-verkoop kan Sligro internationaal flink gaan uitbouwen. De afgelopen jaren heeft zij al horecagroothandel ISPC en Java Foodservice in België overgenomen. Het zou me niet verbazen als snel ook overnames volgen in andere landen.”
Volgens hem zal Sligro een ‘ideale leverancier’ van de La Place-restaurants zijn. “Het brede productportfolio van Sligro sluit perfect aan op het assortiment van deze restaurants”, verduidelijkt hij. “Alles wat La Place op foodgebied nodig heeft, zit nu al in dit portfolio. Daarnaast kan Sligro een state-of-the-art deliveryservice bieden aan La Place.”

Bron: Out.of.Home Shops

la_place_leiden_dsc06643-a900x525.jpg