HMSHost breidt haar werkveld verder uit | Out of Home Shops

‘Achteroverleunen is zeker geen optie’

HMSHost breidt haar werkveld verder uit

AMSTERDAM - Het gaat goed met HMSHost. De wereldwijde marktleider in hospitality op vliegvelden, stations en in winkelcentra breidt verder uit. Zowel binnen de Nederlandse markt met de overname van De Broodzaak als op internationaal niveau. Op potentiële groeimarkten als India en China wordt volop ingezet.

“Het gaat goed met HMSHost, ik kan niet anders zeggen.” Aan het woord is Walter Seib, ceo van HMSHost International. “In verschillende segmenten zijn er mooie ontwikkelingen. Onze locaties op Rotterdam Airport en Schiphol doen het erg goed. Hoewel het aantal reizigers minder snel stijgt dan in de afgelopen jaren is de omzet wel gestegen.” Seib is ook heel tevreden over de ontwikkelingen op de treinstations. Sinds december vorig jaar is HMSHost eigenaar van De Broodzaak. “Voormalig eigenaar NS schreef een aanbesteding uit om De Broodzaak van de hand te doen. Verschillende partijen, waaronder wij, schreven zich hierop in. Na het maken en presenteren van een gedegen plan kregen wij groen licht om De Broodzaak over te nemen.”

Keuzes
HMSHost vervangt alle negenentwintig vestigingen van De Broodzaak door hun nieuwe Treck formule. Vorige maand zijn de eerste drie vestigingen op stations Leiden, Haarlem en Amersfoort geopend. Treck is meteen de grootste eigen formule van HMSHost. “We hebben uitgebreid onderzoek gedaan en in kaart gebracht wat onze doelstellingen zijn en hoe we dat willen bereiken. We hebben onszelf hierin drie keuzes gegeven: we laten De Broodzaak zoals hij is en blazen hem alleen nieuw leven in, we gaan verder op de weg die NS al had ingezet of we gooien het roer rigoureus om en ontwikkelen een heel nieuw concept. Na uitbreid onderzoek onder consumenten bleek optie drie de beste. NS zag potentie in onze plannen en zo kwamen wij als winnaar uit de bus.”

Vernieuwen
Seib legt uit wat er anders is aan Treck ten opzichte van De Broodzaak. “Om te beginnen worden de Treck-vestigingen voorzien van een heel nieuw uiterlijk. De inrichting is moderner en meer van deze tijd.” Een ander aandachtspunt is de snelheid waarin gasten worden bediend. “Uit onderzoek blijkt dat reizigers op stations gemiddeld maar vijf minuten de tijd hebben van aankomst tot vertrek. Om hen te kunnen bedienen, is snelheid dus geboden. Daarom zijn de nieuwe Treck-vestigingen voorzien van zelfscankassa’s.” Behalve het op snelheid bedienen van reizigers wil Seib ook een vernieuwend en veelzijdig assortiment van hogere kwaliteit aanbieden. “Iedereen kent de oude bekende krentenbol met kaas. Wij willen hier een draai aan geven zodat het een net wat meer bijzonder broodje wordt. De krentenbol wordt bij ons belegd met oude kaas en appelstroop. Het concept draait om lekker, vers en direct beschikbaar eten. Ook kunnen reizigers bij ons terecht voor warme snacks zoals pizzatwisters.”

Feedback
Seib hoopt op feedback van de consumenten die een van deze drie filialen hebben bezocht. “Pas als we wat langer open zijn, zien we of alles loopt zoals gepland. Eventuele kinderziektes moeten eruit en daar hebben we het publiek voor nodig. We geven onszelf tot na de zomer om te kijken of het gaat zoals gehoopt en om eventuele aanpassingen door te voeren. Over anderhalf jaar moeten alle vestigingen van De Broodzaak zijn omgebouwd naar het Treck-concept.”

Verbouwing
Winkelcentra behoren ook tot het werkveld van HMSHost. Zo zijn zij eigenaar van formules in Designer Outlet Roermond en in winkelcentrum Hoog Catharijne in Utrecht. Na een wat stroeve start is Seib nu heel tevreden met de zaken in Hoog Catharijne. “Het afgelopen jaar liep minder goed dan verwacht. Dat heeft vooral te maken gehad met de verbouwing van het winkelcentrum. Daardoor trok het winkelcentrum nog niet de publieksaantallen die we hadden gehoopt. Inmiddels is het hele winkelgebied opengesteld voor publiek. Het is voor het publiek aantrekkelijk om door een winkelcentrum te lopen dat helemaal af is. En dat merk je nu dus ook in de cijfers.”

Toename
Seib vertelt dat het aantal bezoekers van horecagelegenheden de afgelopen jaren flink is toegenomen. “Horeca is booming zoals wij dan zeggen. De bestedingen in horecazaken stijgen veel harder dan wat de consument uitgeeft in retail. Vooral jongeren eten veel vaker buiten de deur. De verwachting is dat deze trend verder doorzet. Dit heeft twee redenen: gemak en gezelligheid. Er wordt meer verbinding gezocht met andere mensen en het is makkelijk om dat tijdens een etentje te doen. In dit digitale tijdperk merk je toch dat mensen teruggaan naar persoonlijke ontmoetingen. Contact via social media is leuk maar geeft niet echt die connectie waar men wel naar opzoek is.” De horecabranche speelt hier volgens Seib op in. “Het aantal horecagelegenheden neemt in rap tempo toe. In Utrecht is het aantal horecazaken de afgelopen jaren met 30 procent toegenomen. Er is meer aanbod en daardoor meer concurrentie. De consument kan kiezen uit meerdere formules en wil deze ook ontdekken. Dat is een goed teken en het houdt ons scherp. Als wij onze gasten willen behouden, zullen we moeten zorgen dat we eruit springen. Achteroverleunen is geen optie.”

Relevantie
Horecabedrijven moeten zich, volgens Seib, vooral blijven afvragen wat hun toevoeging is. “De relevantie van HMS Host is het bieden van een bijzondere ambiance, snelheid en gemak. Op Schiphol hanteren we bijvoorbeeld verschillende tijdsconcepten. De eerste is grab and go. Dit betekent binnen vijf minuten je bestelling plaatsen en het door jou gewenste gerecht afrekenen en meenemen. Daarop volgt fastcasual; in twintig tot vijfentwintig minuten je bestelling plaatsen, afrekenen en deze rustig opeten. Voor consumenten die echt tijd hebben hanteren we het sitdown concept. Deze gast kan rustig gaan zitten en wordt bediend zoals in ieder ander restaurant.” Deze tijdsconcepten zijn op een locatie als Schiphol ideaal volgens Seib. “Zo kunnen we alle reizigers iets bieden en zijn we voor iedereen relevant. Of het nu gaat om een broodje en een drankje om mee te nemen in het vliegtuig of uitgebreid dineren voor een lange vlucht. Alles is mogelijk.”

Proces
Om de horeca op Schiphol zoveel mogelijk op de wensen van de reizigers te laten aansluiten hanteert HMSHost een continue development proces. Seib: “Samen met Schiphol maken wij een driejarenplan waarin we vastleggen welke locaties we wanneer aanpassen. Zo hebben we Grand Café Plaza volgens plan onlangs aangepakt. Dat was echt nodig. De laatste keer dat dit gebeurde was tien jaar geleden. Ook hebben we nieuwe locaties op de G en F pier geopend. We blijven keer op keer innoveren. Niet altijd radicaal veranderen maar wel vernieuwen want relevantie toevoegen is belangrijk.”

Groei
HMSHost wil ook internationaal verder groeien. “In Nederland hebben we de laatste jaren een enorme groei doorgemaakt”, aldus Seib. “Internationaal zetten we eveneens in op groei. Zo is er veel expansie in India en China. Dat zijn potentiele groeimarkten. Denk aan outlets op vliegvelden zoals Mumbai en in winkelcentra in bijvoorbeeld Bangalore. Ook Chinese vliegvelden bieden kansen. Daarnaast timmeren we in het Midden-Oosten hard aan de weg.” Volgens Seib is de wereld van de horeca in het Westen totaal anders dan in groeimarkten als China en India. “Foodsafety bijvoorbeeld is heel belangrijk in India en China. In het westen hebben we zulke strenge wetgeving dat je er eigenlijk blind vanuit kan gaan dat het goed zit met de veiligheid van het voedsel dat wij eten. In Azië is dat anders. Daar is de vraag naar westers eten groot omdat dat als veilig wordt beschouwd. Veiliger dan etenswaren uit lokale restaurants. Vaak komen er voedselschandalen in het nieuws waarna de vraag naar westerse producten alleen maar verder toeneemt. In Nederland letten we meer op concepten dan op de naam van een restaurant. Als de Nederlandse consument voor een bepaald concept kiest dan maakt het niet zoveel uit welk restaurant of keten dat concept aanbiedt.”

Ervaringen
Ook de werkwijze van het personeel is in Azië anders dan hier. Seib: “In China zijn ze bijvoorbeeld veel verder qua maaltijdbezorging en betaalmogelijkheden dan hier. Niemand betaalt daar nog met contant geld. De mogelijkheden om digitaal te betalen zijn legio. In Nederland werken we daar wel aan maar is het nog geen gemeengoed. Ook kun je in China veel meer soorten eten en drinken online bestellen waarna het bij je wordt bezorgd. Zo kun je koffie bestellen en heb je dat binnen dertig minuten vers en warm op je kantoor. Dat zie ik in Nederland zo snel nog niet gebeuren. Het is goed om de ontwikkelingen in andere landen in de gaten te houden en daar je voordeel mee te doen. We kunnen veel van elkaar leren en ervaringen elders toepassen.”

Bron: Out.of.Home Shops