Horeca

McDonald's krijgt tik op vingers

AMSTERDAM - De Reclame Code Commissie heeft hamburgerketen McDonald's op de vingers getikt, zo heeft de Stichting Wakker Dier woensdag bekendgemaakt.

Willem-Paul de Mooij |

 McDonald's heeft in een reclamecampagne gesteld dat het hamburgervlees van de keten afkomstig is van koeien die buiten in de wei hebben gelopen. Volgens Wakker Dier noemt de Reclame Code Commissie dat 'misleidend' en 'oneerlijk' en roept ze McDonald's op voortaan andere informatie te geven.

Geen afspraken
De Reclame Code Commissie maakt de uitspraak pas bekend als de beroepstermijn is verlopen, zo heeft een woordvoerder woensdag gezegd. Wakker Dier stapte enkele maanden geleden naar de Reclame Code Commissie om de zaak aan te kaarten. Volgens Wakker Dier stelt de Reclame Code Commissie dat de hamburgerketen nooit afspraken heeft gemaakt met vleesleveranciers over de leefomstandigheden van de koeien. Het is dus helemaal niet zeker of de dieren in de wei hebben gelopen. Wakker Dier zegt blij te zijn met de uitspraak. Volgens de organisatie had de hamburgerketen het geld voor de campagne beter kunnen investeren in diervriendelijk vlees.

Intentie
Een woordvoerder van McDonald's zegt dat het bedrijf nooit de intentie heeft gehad het publiek te willen misleiden. ''Met deze boodschap hebben we nooit de indruk willen wekken dat het gaat om een 100 procent- weideganggarantie.''

Bron: ANP

koe_in_wei.jpg