Horeca

Misja Vroom: ‘Bezorging kan nóg sneller’

GORINCHEM - Na ruim 12,5 jaar staat er een nieuwe man aan het roer van Domino’s Benelux. Misja Vroom heeft in de zomer van dit jaar het stokje overgenomen van André ten Wolde die nu de gehele Europese tak onder zijn hoede heeft.

De komst van Vroom komt niet uit de lucht vallen. Al ruim 25 jaar is hij betrokken bij de pizzaformule. Out.of.Home Shops sprak met de uit Nederlandse ouders geboren Belg.

Al jong bent u bij Domino’s begonnen. Kunt u kort vertellen hoe uw carrière binnen de internationale pizzaketen er tot nu toe uitzag?
“Na het stoppen van mijn studie aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam solliciteerde ik als jonge jongen op de functie van manager bij het toen net in Nederland gestarte Domino’s. Want manager, dat klonk wel interessant. Domino’s bestond destijds uit vier vestigingen. De formule groeide snel en binnen twee jaar was het aantal locaties gegroeid tot twintig. Ik werd operationeel directeur. Dat heb ik gedaan tot we ongeveer 45 locaties hadden. Op dat punt wilde ik zelf aan de slag als franchiser. Ik startte in 2000 met twee winkels in Eindhoven en runde uiteindelijk 14 vestigingen samen met een compagnon. Tot André in 2015 bij mij kwam met de vraag of ik de Belgische markt niet onder m’n hoede wilde nemen als directeur. België was nog relatief onbekend terrein en door mijn achtergrond kende ik de markt goed. Dat leek me een mooie nieuwe uitdaging. Het aantal locaties in België groeide onder mijn leiding van 20 naar 63. Nu doe ik naast de Belgische ook de Nederlandse markt en we bereiden ons voor op de stap naar Luxemburg.”

Waarin zien we Misja Vroom terug in het beleid van Domino’s de komende jaren?
“Onder leiding van André is Domino’s uitgegroeid tot de grootste pizza- en bezorgformule van Nederland. Die groei zet ik voort. Ongetwijfeld zal ik op een iets andere wijze leiding geven. Er staat een sterke basis en daar bouwen we op verder. Er is namelijk nog steeds ruimte voor groei in zowel Nederland als België. Daar ga ik me de komende tijd op focussen.”

Van de focus op een land, naar de verantwoordelijkheid over drie landen met verschillende culturen en gewoonten. Dat vraagt ongetwijfeld om een specifieke aanpak?
“De identiteit van Domino’s is overal dezelfde. De basis, zoals deze vanuit de Amerikaanse moederorganisatie is vastgelegd, is ook overal hetzelfde. Die herkenbaarheid maakt de formule juist zo sterk. We passen een en ander overigens wel per land, per regio en waar nodig zelfs per locatie aan. Je moet je voorstellen dat de eetgewoontes in Nederland heel anders zijn dan in België. En in België is het zelfs zo dat er een groot verschil zit tussen Vlaanderen en Wallonië. De Walen zijn gek op pizza’s met traditionele Waalse ingrediënten, zoals aardappelen en spekjes. In Vlaanderen is een pizza toch meer zoals hier. Verder is het in België veel normaler om buiten de deur te eten en ook tijdens de lunch een warme maaltijd te nuttigen. Dat zie je terug in het bezoek. Belangrijkste voor de gehele formule is echter de samenwerking met de franchisers. Zij maken de formule zo succesvol.”

Wat maakt dat franchisers bij Domino’s de formule dragen? Waar zit het geheim?
“Dankzij onze franchisers groeien wij al vijf jaar op rij double digit . En het einde van de groei is nog lang niet in zicht. 80 procent van de franchisers is begonnen als pizzabakker of bezorger. Binnen Domino’s zijn zij meegegroeid met de formule. Wij geven ook de voorkeur aan mensen van binnen de organisatie. We geloven in de persoonlijke ontwikkeling van onze mensen. Je kunt letterlijk doorgroeien van bezorger tot franchisenemer of zelfs ceo. Die ontwikkeling zorgt voor een sterke binding met Domino’s en de wil om er een succes van te maken. We hadden onlangs een golftoernooi met een aantal franchisenemers en sponsoren. Zij waren echt verbaasd om zoveel gemotiveerde mensen bij elkaar te zien.”

André ten Wolde kwam niet uit de gelederen…
“Nee, dat klopt. Dat was dan ook een zeer positieve uitzondering op de regel.”

Voor franchisers is er de afgelopen jaren wel veel veranderd. Van veel afhalen naar grotendeels bezorgen…
“Er is in de loop der jaren veel gebeurd en zeker in de afgelopen vijf jaar zijn de ontwikkelingen hard gegaan. De verhouding is nu ongeveer 70 procent bezorgen, tegenover 30 procent afhalen. En vrijwel alle bestellingen worden online, met de mobiele telefoon geplaatst. Toen ik 25 jaar geleden begon werden bestellingen nog telefonisch doorgegeven. De bezorgtak groeit alleen maar verder. Dat betekent dat de focus verandert, maar het werk niet. De franchiser moet er evengoed voor zorgen dat het team draait, dat iedereen goed op elkaar ingespeeld is en dat bestellingen inderdaad binnen 20 minuten bezorgd worden.”

Een aantal weken geleden spraken we met jullie concurrent New York Pizza. Deze stelde dat de omzetcijfers van Domino’s in de Food 500 niet kloppen. Is dat zo?
“De cijfers kloppen. Waarom zouden we daarover liegen? We zijn wereldwijd de grootste pizzaspeler. Ook in Nederland zijn we de nummer 1-formule. Neemt niet weg dat we blij zijn met concurrentie. Dat houdt ons scherp. Ik heb ook respect voor New York Pizza, Philippe Vorst heeft erg knap een heel mooie formule neergezet in Nederland. De kracht van Domino’s is dat we veel ervaring in huis hebben, dankzij onze internationale collega’s. Zo test Domino’s al met dronebezorging in Nieuw-Zeeland. Hun ervaringen nemen we op onze beurt weer mee naar Nederland. Als Domino’s blijven we doen waar we goed in zijn. Op de eerste plaats verse pizza’s met verse ingrediënten tegen een eerlijke prijs. Innovatie op nieuwe producten naast pizza’s en bezorgmethoden. Zoals recentelijk de introductie van Thick Shakes. En we blijven investeren in onze mensen. We doen er alles aan om de nummer 1 van Nederland te blijven.”

Pizza past niet in de schijf van vijf. De vraag naar gezonde producten stijgt echter. Hoe gaat Domino’s hiermee om?
“Er zijn steeds meer bewuste consumenten en die willen we als Domino’s ook bedienen. We werken uitsluitend met verse ingrediënten en onze pizza’s zijn vrij van kunstmatige geur-, kleur- en smaakstoffen. Goede ingrediënten vinden we belangrijk. Ook kijken we continu naar de ontwikkelingen in de markt. Sinds enige tijd hebben we glutenvrije en veganpizza’s, zodat consumenten met een glutenallergie, veganisten en mensen met een lactose-intolerantie ook gewoon bij ons kunnen bestellen. Clean meat is ook zoiets waar we mee bezig zijn, de producten moeten een eerlijk verhaal hebben. We zijn dus als Domino’s echt bezig met die bewuste consument. We zullen echter niet beweren dat een pizza gezond is, het blijft natuurlijk een genietproduct, maar wel met de beste ingrediënten.”

Wat kunnen we de komende jaren van Domino’s verwachten, welke ontwikkelingen komen er aan?
“We gaan door met het huidige franchisesysteem. We willen nog meer vestigingen openen om dicht in de buurt van de klant te zijn. We blijven innoveren op het verduurzamen van ons assortiment en de ontwikkeling van nieuwe producten. Datzelfde geldt voor de uitstraling van onze vestigingen, die meer ingericht worden om er te zitten. De grootste ontwikkelingen zullen echter plaatsvinden op technologisch vlak. Daar zijn we als Domino’s echt een voorloper in en dat willen we blijven. Als we de steden leefbaar willen houden en de lucht niet verder willen vervuilen, moeten we af van de brommers. In 2021 willen we volledig af zijn van benzine en alleen nog maar elektrisch bezorgen. We doen brommers nu al steeds vaker in de ban. En het gaat nog een stap verder, bezorgen met robots is dichterbij dan je denkt. In andere landen wordt hier al gebruik van gemaakt. Dronebezorging, dat is nog wel iets meer toekomstmuziek, maar ook daar geloven we in. We zullen de komende jaren in elk geval volop doorontwikkelen. We geloven namelijk dat die bezorging nog sneller kan.”

Bron: Out.of.Home Shops

misja_vroom-a900x525.jpg