Appèl streeft opnieuw naar omzetverdubbeling | Out of Home Shops

Algemeen directeur Hans van Veen: “We blijven innoveren, want de klant wordt alsmaar veeleisender”

Appèl streeft opnieuw naar omzetverdubbeling

DEN BOSCH - Het nieuwe hoofdkantoor van cateraar Appèl is niet te missen vanaf de snelweg A2. Automobilisten konden anderhalf jaar lang de bouw van het nieuwe pand volgen, maar dat is verleden tijd. De cateraar heeft het belevings- en inspiratiecentrum officieel geopend.

In het opvallende ronde gebouw naast de Rosmalense Plas kunnen opdrachtgevers en medewerkers van cateraar Appèl en dochterbedrijf Markies Catering kennismaken met de laatste trends op het gebied van voeding, duurzaamheid en gastvrijheid. De opening van het nieuwe hoofdkantoor valt samen met het 40-jarige bestaan van Appèl. Out.of.Home Shops nam een kijkje bij het belevings- en inspiratiecentrum en sprak met eigenaar Geert van de Ven en algemeen directeur Hans van Veen. “We groeien ontzettend hard, jaarlijks tien tot vijftien procent. In de afgelopen vijf jaar hebben we de omzet zelfs weten te verdubbelen”, vertelt Van de Ven (71), die nog altijd nauw betrokken is bij de organisatie als voorzitter van de raad van bestuur. “Door de stijgende omzet zijn we uit ons jasje gegroeid en dat was reden voor een verhuizing”, zegt de eigenaar. “We blijven hard werken aan de groei van Appèl en Markies, want binnen een aantal jaar wil ik wederom de omzet verdubbeld hebben.”

Keuzes
Duurzaamheid is een van de pijlers van Appèl. Dat is terug te zien in het nieuwe pand. “Al onze duurzame wensen zijn uitgekomen”, vertelt Van Veen. “Er zijn meer dan 450 zonnepanelen geplaatst, er is geen gasaansluiting en door slimme keuzes voor verlichting wordt er minder energie verbruikt. Het is dus een energieneutraal gebouw.” Het was de bedoeling dat het hoofdkantoor begin 2018 haar deuren zou openen, maar tijdens de bouw moesten Van de Ven en Van Veen opnieuw keuzes maken over het pand. “De afgelopen twee jaar zijn we continu bezig geweest met de bouw om een duurzaam pand neer te zetten. Velen zullen denken dat dit rondvormige pand duurder is dan een ovale blokkendoos, maar het is echt niet heel veel duurder”, vertelt Van de Ven. “Ik ga natuurlijk niet vertellen hoeveel het uiteindelijk heeft gekost.”

Ontwikkeling
Naast een hoofdkantoor voor alle ondersteunende afdelingen fungeert het nieuwe pand ook als belevings- en inspiratiecentrum, waar het mogelijk is om naar wens van de klant een restaurant in te vullen. “Met de opdrachtgever of leverancier kunnen we kijken wat er mogelijk is, van een bepaalde uitstraling in het restaurant tot de ontwikkeling van een product. We blijven innoveren, want de klant wordt veeleisender”, legt Van Veen uit. Zien, proeven en ontmoeten is waar Appèl zich steeds meer voor inzet: zien staat gelijk aan de beleving, proeven gaat om de smaken en met ontmoeten doelt de cateraar op het sociale aspect van een bedrijfsrestaurant of een schoolkantine.

Trends
“We willen onze medewerkers en klanten alle ontwikkelingen laten zien op het gebied van voeding en technologie. Een van de grootste trends is gezonde voeding en met name op de Markies-locaties laten we jongeren al bewuste keuzes maken. Dat is de doelgroep die we later terugzien in de gezonde bedrijfsrestaurants”, vertelt Van Veen. Op heel veel locaties is ook geen frituur meer in de keuken te vinden. “Tien jaar geleden draaide alles om een broodje kroket, maar dat is verleden tijd. Jongeren reizen vaker, leren meer smaken kennen en geven de voorkeur aan internationale gerechten”, vertelt Van de Ven. De cateraar biedt ook steeds meer vegetarische gerechten aan, een van de andere trends volgens Van Veen: “We presenteren het als lekker gerecht en niet als vegetarisch. Het voordeel op scholen is dat je leerlingen kunt sturen door een aantrekkelijke presentatie. Daarmee verleiden we leerlingen tot het maken van bewuste keuzes.”

Een paar keer per jaar houdt Appèl een inspiratieweek rond een bepaald thema. Onlangs was er weer zo’n week. Toen stonden vegetarische en veganistische gerechten op het menu. “We willen er niet te veel bovenop zitten, maar het is net even wat anders dan normaal”, vertelt Maartje Vugts, woordvoerder bij Appèl. Alle locaties van de cateraar doen hieraan mee en ontvangen aparte signing om de week te promoten.

Bron: Out.of.Home Shops