Onderweg

BETA: ‘Aantal automobilisten zal komende tijd toenemen’

DEN HAAG - Belangenvereniging Tankstations (BETA) houdt nauw contact met tankshopondernemers en in coronatijden is dat niet anders. Welke geluiden komen er uit de markt en hoe hard is de on-the-movesector getroffen? Voorzitter Ewout Klok: “Ik kan me geen ondernemer voorstellen die altijd zo goed meeverandert als de pompstationhouder.”

Waar de lockdown een catastrofe betekent voor de een, kan dat voor de ander compleet anders zijn. In de on-the-movesector verschilt het effect van de coronacrisis dan ook sterk per locatie. Secretaris bij BETA Tim Schoenmakers ziet bijvoorbeeld dat tankstations met een buurtfunctie juist interessanter zijn voor consumenten in coronatijd. “Mensen vinden het prettig ergens iets te kopen waar het niet zo druk is als in de supermarkt. Zeker voor de kleine boodschap is dat makkelijker dan in de rij staan met een winkelkarretje”, zegt Schoenmakers. “Sommige shops, met name die zonder bakery, hebben het iets beter gedaan dan normaal, maar de meeste zagen een omzetdaling.”

Lokale shop
BETA-voorzitter Ewout Klok is ook tankshopondernemer in Hoogeveen en zag zelf het verschil tussen inkomsten tijdens en vóór de lockdown. “De omzet daalde 16 maart na de toespraak van Mark Rutte met 60 procent. Dat is teruggelopen naar 30 procent omzetverlies. Met name de bakery heeft een flinke klap gehad”, blikt Klok terug. Zijn benzinestation met wasserij, tankshop en lunchroom bevindt zich bij een belangrijke invalsweg van Hoogeveen.

“Mijn klantengroep is deels lokaal, deels afkomstig van de snelweg. We zien de laatste maanden meer lokale consumenten in de shop.” Het verbaast de ondernemer niet. Imago speelt een belangrijke rol. “Veiligheid zit in onze genen, we zijn er als sector veel mee bezig en daarnaast zijn we flexibel. De avond van 15 maart hebben we meteen al maatregelen genomen om het tankstation 1,5 meter-proof te maken. De consument ziet dat ook.”

Bij BETA overheerst terugblikkend een gevoel van trots. “Behalve de bakery’s is alles helemaal opengebleven”, zegt Schoenmakers. “Dat is ons zelfs gevraagd door de minister, om er te zijn voor iedereen die aan het werk was, zoals het zorgpersoneel. We kregen een bijzondere positie. We zijn dan ook veilig, bereikbaar en berekend op de snelle consument. Dat maakt ons in deze periode helemaal niet zo’n gek kanaal. We hebben een hele andere positie in het landschap verworven.”

Gratis jus d’orange
Klok looft tankshopondernemers om hun aanhoudende flexibiliteit. “Ik kan me geen andere groep voorstellen die elke keer zo meeverandert als de pompstationhouder. Van overheidswege mogen we bepaalde producten niet meer verkopen, of er zijn accijnzen. We blijven toch steeds doorgaan en zijn wat dat betreft heel creatief. Ik ben er best trots op dat we creatief zijn in de goede zin van het woord. Heel veel lokale leden helpen ondernemers uit het centrum. Daarnaast hebben we hier kleding hangen van een kledingzaak van een kameraad van mij uit centrum. In Den Haag verkocht Matthijs Jongeneel aardbeien van de groothandel, Pim van Gorsel geeft chauffeurs gratis jus d’orange. We maken ervan wat ervan te maken valt en laten geen kans onbenut. Dat maakt me trots.”

Klok verwacht dat tankshoplocaties een belangrijke rol blijven spelen in de samenleving, ook nu de horeca weer open is. “Heel veel mensen zitten niet te wachten op het in de trein zitten met een mondkapje. Het is ongemakkelijk, net als dat je minder snel bij een winkel binnenloopt als er een beveiliger bij de ingang staat. Het aantal automobilisten zal toenemen. Ik denk aan de andere kant niet dat we de omzet van vóór corona terugkrijgen, want de daling is er wel degelijk. We krabbelen alleen wat sneller op dan andere sectoren.” Wat de reizende consument doet is essentieel en voorspellingen zijn dan ook lastig, vindt Schoenmakers. “We hadden niet voorspeld dat we überhaupt deels dicht zouden gaan. Wat de toekomst brengt is evengoed onzeker.”

Videobellen
Klok ziet hoe dan ook lichtpuntjes. “We mogen echt blij zijn dat onze overheid geld heeft gespaard en nu een noodpakket kan samenstellen. Ik ben het niet altijd met ze eens, zoals ik eerder aangaf over de tabakswetgeving, maar ik ben blij dat er een NOW-regeling is. Aan de andere kant: omzet koop je niet terug. Als de regeling wegvalt, moet ik het zelf gaan doen. Los daarvan blijven we optimistisch, want auto’s verdwijnen niet. Ik verwacht wel een andere economie. Normaal gesproken zou dit interview in Den Haag aan tafel plaatsvinden. Videobellen scheelt me vier uur rijden in totaal, terwijl we toch hetzelfde bereiken. Hoe zich dat doorvertaalt naar de omzet weten we op dit moment nog niet.”

Dit artikel verscheen eerder in de Levensmiddelenkrant en Out.of.Home Shops special ‘SamenSterk’. Abonneren? Klik hier voor Levensmiddelenkrant en klik hier voor Out.of.Home Shops.

Bron: Levensmiddelenkrant / Out.of.Home Shops

ewout-klok-beta.jpg
beta-secretaris-tim-schoenmakers.jpg