Fabrikanten

Bolletje verovert out-of-homemarkt

ALMELO - Bolletje-producten zijn voortaan niet meer alleen bij foodretailers verkrijgbaar, maar ook via out-of-homekanalen zoals tankstations en cateraars. Volgens Geert-Jan Zandbergen, manager Commercie, en Johan Veld, manager Sales bij Bolletje, is dit een logische stap doordat het eetgedrag van consumenten de laatste jaren is veranderd. “De consument eet niet meer alleen thuis, maar ook onderweg. Daar willen wij in mee.”

Marleen Veldhuijzen |

Bolletje speelt in op de toenemende vraag naar producten voor het ontbijtmoment. Uit research van onderzoeksbureau Motivaction, in opdracht van Bolletje, blijkt dat ontbijten buiten de deur een steeds grotere vlucht neemt. Bolletje springt daarop in door zijn producten niet alleen bij foodretailers aan te bieden, maar ook in portieverpakkingen bij verschillende out-of-homekanalen. “14 procent van de consumenten gunt zichzelf geen tijd om doordeweeks ’s morgens thuis uitgebreid een boterham of kom ontbijtgranen met yoghurt te eten. In plaats daarvan stoppen zij onderweg om hun ontbijt te nuttigen. Dat is een trend die al een aantal jaren aan de gang is en verder doorzet", legt Zandbergen uit. Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat 50 procent van deze ontbijtuitstellers pas later op de ochtend iets eet. “Zij eten pas rond een uur of elf iets. Dit is meestal geen boterham, maar een tussendoortje. Vaak is dat een kleiner product zoals een cracker of granenreep.”, vertelt Veld.

Stappenplan
Om te zorgen dat Bolletje-producten via de out-of-homekanalen verkrijgbaar zijn, hebben Zandbergen en Veld volgens een twee stappenplan gewerkt. Zandbergen: “De eerste stap was het geschikt maken van ons tussendoortjesassortiment voor consumenten on the go. In de supermarkten zijn onze producten in grotere verpakkingen verkrijgbaar, zoals de Goed Bezig-repen en noten- en granenrepen. Deze zijn respectievelijk per negen en zes verpakt. Dat zijn geen handige aantallen voor de consument die onderweg snel iets wil eten. Daarom hebben we deze repen voorzien van een nieuwe portieverpakking met een herkenbaar design en de juiste codes erop. We zijn hier in 2018 mee gestart en inmiddels zijn deze producten verkrijgbaar bij tankstations en gemakswinkels.”

De tweede stap die Bolletje neemt, is zorgen dat het ontbijtassortiment klaar is voor verkoop in de out-of-homebranche. “In mei willen we alle broodvervangers in een nieuw jasje hebben gestoken. Wij hebben van cateraars de vraag gekregen of wij ons hele assortiment broodvervangers willen aanbieden. Voorheen waren dit alleen de beschuiten, de ontbijtkoek en het reguliere knäckebröd. Nu maken we de hele range compleet door daar ook volkoren knäckebröd, volkoren beschuit, ontbijtcrackers en lichte crackers aan toe te voegen. Beschuit, knäckebröd en ontbijtkoek worden per stuk of plak verpakt en de crackers gaan per twee. Deze ontbijtrange is vanaf half mei verkrijgbaar bij cateraars en de hotellerie.”, legt Veld uit.

Gezonde keuze
Uit het onderzoek van Motivaction komt ook naar voren dat meer dan 40 procent van de consumenten het lastig vindt om buitenshuis gezonde ontbijtkeuzes te maken. Zo kijkt 35 procent van de shoppers of een product niet te veel suiker bevat en 30 procent kijkt naar de voedingswaarden. Volgens Zandbergen maakt Bolletje het de consument makkelijker om een verantwoorde keuze te maken. “Wij zijn ons ervan bewust dat naast 'smaak' ook 'gezond' en 'verantwoord' belangrijke aspecten zijn bij een aankoop voor onderweg. Daarom bieden wij met onze ontbijtrange en ons assortiment tussendoortjes een goede en gezonde keuze. De ontbijtproducten bevatten veel vezels en zijn dus erg voedzaam.”

Wat betreft de tussendoortjes zit hem de winst, volgens Veld, eveneens in de hoeveelheid vezels, maar ook suikerreductie en zo min mogelijk kunstmatige toevoegingen spelen hier een belangrijke rol. “De Bolletje noten- en granenrepen bevatten ruim de helft minder suiker dan vergelijkbare repen. Ook onze Goed Bezig-repen zijn een gezonde keuze. Deze bevatten geen kunstmatige kleur-, geur- en smaakstoffen.”

Omnichannel
Volgens Zandbergen is het beschikbaar stellen van de producten bij out-of-home onderdeel van Bolletjes omnichannelstrategie. "Wij willen een oplossing voor alle kanalen bieden. Zoals retailers mikken op verkoop via winkels, maar ook een oplossing voor handen hebben voor zakelijke en online verkoop, zo willen wij een product bieden dat zowel uit als thuis genuttigd kan worden." Veld vult aan: "We zijn blij dat we deze stappen hebben gezet voor onze ontbijt- en lunchproducten, maar we zijn nog niet klaar. Een volgende stap zou het presentatievraagstuk kunnen zijn. Hoe willen wij deze vernieuwde producten presenteren? We kunnen daar nieuwe displays voor ontwikkelen of andere ideeën voor bedenken. Nog genoeg te doen dus."

Zandbergen en Veld zijn enthousiast over de stap om Bolletje-producten ook via out-of-home te verkopen. Zandbergen: “Wij staan binnen de retail bekend als hét bakkersmerk van Nederland. We hebben een ambachtelijke uitstraling en bieden kwalitatief goede producten aan die niet alleen lekker, maar ook verantwoord zijn.” Bolletje wil dat zowel de consument in de supermarkt als de forens onderweg hiervan geniet. “We hebben met het hele team keihard gewerkt om deze introductie tot een succes te maken. Nu het zo goed als is afgerond, hopen we dat dit inderdaad ook een succes wordt, zowel bij de tankstations als bij de cateraars. Dat is echt de kroon op ons werk.”

Bron: Out.of.Home Shops

bolletje.jpg
mono-lijn-bolletje.jpg