Horeca

Catering

Deloitte-medewerkers kunnen true price voor koffie betalen

AMSTERDAM - Cateraar Hutten heeft in samenwerking met Deloitte en Impact Institute de hele keten van koffie en melk in kaart gebracht, op zoek naar duurzame oplossingen. In het Deloittekantoor aan de Zuidas, genaamd The Edge, kunnen medewerkers bijdragen aan een eerlijke keten door de true price voor hun kopje koffie te betalen.

De True Price Coffee Bar opende op 14 februari in The Edge. Klanten kunnen ervoor kiezen om de eerlijke prijs voor hun kopje koffie te betalen; dit is een prijs die de impact van het product representeert. Gijs van Wanrooy houdt zich bezig met marketing & business development en is verantwoordelijk voor conceptontwikkeling in de bedrijfshoreca bij Hutten. Hij vertelt Out.of.Home Shops over het in kaart brengen van de keten en de samenwerking met Deloitte. Volgens Van Wanrooy is het belangrijkste van het initiatief het informeren van klanten en bewustwording creëren.

Keten in kaart
De eerlijke prijs voor de koffie is berekend door de gehele koffieketen in kaart te brengen. “Dat is natuurlijk makkelijker voor koemelk uit Nederland dan voor de koffiebonen uit Colombia. Het duurde vijf maanden voordat we de volledige keten in kaart hadden gebracht. We hebben alle impact per keten bekeken. Dit begint bij de grondstoffen die op de plantage worden gebruikt, tot het energieverbruik van het koffiezetapparaat op kantoor”, aldus Van Wanrooy. In de praktijk komt de true price neer op 24 cent extra voor een gewone kop koffie. Voor een medium cappuccino met koemelk is het 81 cent extra, tegenover een cappuccino met havermelk van 22 cent extra. Van Wanrooy concludeert hieruit: “Je ziet dat de impact van koemelk een stuk hoger is dan van havermelk. Transitie naar plantaardig heeft dus veel effect.”

Deloitte
Multinational Deloitte is de financierder van het concept en eigenaar van het kantoorgebouw aan de Zuidas. “Het is voor een bedrijf als Deloitte belangrijk om duurzaamheid in zijn bedrijfsvoering te implementeren, aangezien zij klanten adviseren op dat gebied”, zegt Van Wanrooy. “In het kantoor in Amsterdam gaan we kijken of mensen bereid zijn om de echte prijs, inclusief maatschappelijke en natuurlijke kosten voor koffie te betalen.” De werknemers in The Edge zijn voorgaande weken geïnformeerd op de werkvloer door middel van een campagne. “Ze zijn meegenomen in het plan onder andere met filmpjes en stoepborden. Er was een week lang veel reuring over de True Price Coffee Bar.Daarnaast hebben we ook uitgepakt tijdens de opening. Dit werd gedaan samen met de ceo van Deloitte.” Gasten zijn niet verplicht tot het betalen van de nieuwe prijs. “We willen gasten de keuze geven. Het verschil in prijs wordt aan een NGO geschonken, die daarmee de impact goedmaakt. Dit zijn NGO’s zonder winstoogmerk die door Deloitte zijn goedgekeurd”, aldus Van Wanrooy.

Pilot met potentie
Bij succes wordt het concept bij andere espressobars uitgerold. Van Wanrooy: “Dit is een pilot die zeker valt te kopiëren naar andere plekken. We moeten kijken naar wat de impact is van de bewustwordende consument. Daarna kunnen we samen met de opdrachtgever kijken hoe we de true price doorberekenen: of we het als keuze aanbieden, als de standaard of dat de opdrachtgever het verschil betaalt.” Het initiatief is in lijn met de duurzaamheidsambities van Hutten; in 2024 CO2-neutraal zijn door de resterende CO2-uitstoot met het planten van bossen op te vangen. In 2030 wil het bedrijf volledig CO2-neutraal zijn.

 Bron: Out.of.Home Shops

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.

trueprice-coffee-bar-the-edge.jpeg