Horeca

‘Een ander soort locatie biedt nieuwe kansen voor de formule’

ALKMAAR - De broers Bart en Maikel Mienis hebben een nieuwe drive-thru van Subway geopend in Alkmaar. Ze vestigen er meteen hun kantoor en een opleidingscentrum voor nieuwe franchisenemers. Subway bevindt zich in een metamorfose en is nog niet klaar met groeien.

Op een nieuwe drive-thrulocatie van Subway, langs de ring ten westen van Alkmaar, staan de containers van de buren nog voor de deur. Op het stuk terrein naast McDonald’s en een aantal sportclubs opent Febo binnenkort zijn deuren, maar langs de weg hangt een spandoek van Subway met daarop heel duidelijk: ‘Wij zijn geopend!’. Het is nog wat vroeg om de balans op te maken, geven de Mienis-broers toe. “Maar we hebben een goede basisomzet gedraaid in de
eerste weken.” Bart: “De locatie is heel divers. In vakantietijd en het weekend reizen toeristen via deze weg naar Egmond aan Zee. Nu krijgen we doordeweeks scholieren en werknemers over de vloer. We bevinden ons bovendien op een sportcomplex. Ons gezonde assortiment valt daarom goed in de smaak. Met de werkzaamheden op het terrein is het soms een beetje zoeken voor consumenten, maar ook de drive-thru wordt goed bezocht.” De broers zijn sinds 2003 actief bij Subway. “Toen had je nog maar acht locaties in heel Nederland”, rakelt Maikel op. Ze begonnen als franchisenemer in Alkmaar, de zesde Subway van Nederland, en bestierden later
meer vestigingen, onder andere in Amsterdam. Nu zijn ze doorgegroeid tot ‘business development agent’ in de regio Noordwest-Nederland. Ze hebben het Europees en internationaal hoofdkantoor boven zich en franchisenemers in Noord-Holland, Utrecht en Flevoland onder hun hoede. In een team van zes ondersteunen en beoordelen ze franchisenemers en bekijken ze potentiële locaties of verhuizingen.

Opleiding
Op de locatie in Alkmaar leidt het team binnenkort ook aspirant-franchisenemers op in een driedaagse stage op de werkvloer. Daarna volgt een training van 40 uur. De franchisenemer in opleiding brengt vervolgens een bezoek aan Cambridge, Engeland of Milford in de Verenigde Staten om de werkwijze bij de bron te leren kennen. Na dit traject opent hij of zij een Subway-vestiging, intensief contact houdend met het kantoor in Alkmaar. “Dat kan best een intensief proces zijn”, zegt Bart. “Er komt zo veel op een nieuweling af, dat we altijd zeggen: kom vooral bij ons terug na je opleidingstijd om nog wat dagen mee te draaien.”

Karakter
Lang niet iedereen is uit het juiste hout gesneden om franchisenemer van Subway te worden. Zeker bij de nieuwe formule zijn de eisen hoog. “Karakter is het belangrijkst”, legt Maikel uit. “Iemand hoeft niet per se een horeca-achtergrond te hebben. Het belangrijkste is of het zijn van een goede gastheer of -dame bij je past en of je een team van
werknemers kunt leiden.” De nieuwe formule, die de komende jaren in heel Nederland zichtbaar wordt, moet meer de beleving van een restaurant bieden. De lucht- en lichtkwaliteit zijn verbeterd, consumenten kunnen plaatsnemen op meer comfortabele banken en de menukaart bestaat uit meer dan broodjes alleen. Tot slot heeft Subway een nieuw ‘signature logo’ dat, net als de ‘gele M’ van McDonald’s, direct herkenbaar moet zijn, bijvoorbeeld boven de drive-thru in Hoorn, die begin volgend jaar opent.

Shop-in-shop
Een ander voorbeeld van merkversterking voor Subway is de shop-in-shopformule, die
onlangs is uitgerold in tientallen tankshops. “Dat werkt evengoed op een campus of in een
ziekenhuis”, aldus Bart. Maikel: “Er zijn momenteel gesprekken gaande met een grote
bioscoop. Verder biedt Amsterdam als stad nog veel kansen, vlak buiten het centrum, want
daarbinnen voert de gemeente streng beleid. Dat kan nog lastig worden, Amsterdam is hot
en we zijn niet de enige partij die daar zou willen uitbreiden.” Bart: “Het is belangrijk out
of the box te denken en uit te zoeken hoe je bepaalde doelgroepen kunt bedienen. Zo is
een vestiging in een bouwmarkt van Gamma een succes gebleken. Het is erg leuk om via
een andere routing dan bijvoorbeeld een traditioneel stadshart toch je doelgroep te bereiken.”

Nieuwe kansen
“Subway heeft vrij lang gewacht met het overgaan naar een meer toekomstbestendige
formule”, zegt Maikel. “In het begin waren we een lunchzaak in een grote of middelgrote
stad. Mensen konden vooral een broodje bij ons halen. Intussen kun je de hele dag bij ons
terecht tot in de avond. We bieden een uitgebreid assortiment aan sandwiches,
salades en wraps en een breed palet aan ingrediënten. Binnensteden veranderen, net
als de behoefte en wensen van de consument. Schoenen- en kledingzaken verdwijnen, dus
een stroom van winkelend publiek is niet meer vanzelfsprekend. Beleving is ook steeds
belangrijker. Een ander soort locatie, zoals deze hier in Alkmaar, biedt Subway nieuwe
kansen. De nieuwe ‘Fresh Forward’-uitstraling is voor veel franchisenemers echt een ‘fresh
start’. Daarom kijken we ook wel eens of een locatie nog voldoet of dat er beter naar een
nieuwe plek kan worden uitgekeken. Dit concept, op een locatie als deze, waar zo veel
doelgroepen worden bediend, kan nog zeker tien jaar mee.”

subway-alkmaar-bart-en-maikel-mienis-01.jpg