Family en Foodmaster richten zich meer op online en passen zitgedeelte aan

FHC Formulebeheer past restaurants aan

(CORONANIEUWS) AMSTERDAM – FHC Formulebeheer voert een aantal aanpassingen door in haar restaurantformules, om zo verder te gaan met de ‘blik vooruit’, ook al is een economische dip ‘onvermijdelijk’. Dat laat directeur Ralph Markwat weten. Hij ligt aanpassingen aan Family en Foodmaster toe.

FHC Formulebeheer werkte de afgelopen weken met ondernemers een plan uit voor een nieuwe inrichting van Family- en Foodmasterrestaurants. Hoe de samenleving er gaat uitzien is ook voor de formuleontwikkelaar onduidelijk, maar de directeur laat weten dat hygiëne en bezorging nog belangrijker zijn geworden en dat dit voorlopig zo blijft.

“In economisch onzekere tijden waarbij ook het consumentenvertrouwen onder druk komt, is er minder te besteden”, zegt Ralph Markwat, directeur van FHC Formulebeheer. “Cafetaria’s zijn een betaalbaar alternatief om thuis van een lekkere maaltijd te genieten en casual dining biedt de beleving van uit eten gaan voor een veel lager bedrag. Om deze kansen optimaal te benutten hebben we een duidelijke visie ontwikkeld over het ondernemen binnen de anderhalve meter-samenleving. Zo kunnen onze ondernemers hiermee aan de slag op het moment dat de maatregelen worden versoepeld.”

Testopstelling
Na het overleg met ondernemers werkte FHC Formulebeheer twee scenario’s uit en maakte een testopstelling in Family IJburg. Voor alle scenario’s geldt dat de signing, die eerder in fel geel en oranje werd gemaakt om de afstand te bewaren, nu is omgezet naar formulehuistijl. Volgens FHC maakt dat de uitstraling van de vestiging een stuk vriendelijker en daarmee nodigt het uit voor gasten om te gaan zitten.

Binnen de cafetaria werken ondernemers momenteel met een goed zichtbaar bestel en pick-uppoint. Duidelijke communicatie moet bijdragen aan het bewaren van de afstand tussen gasten. Het pick-uppoint wordt ook gebruikt voor het afhalen van bestellingen die online geplaatst zijn. FHC zag deze behoefte hierin enorm toenemen de afgelopen weken.

Gasten die een bestelling plaatsen voor directe consumptie doen dit aan de counter en wanneer de bestelling gereed is halen ze het ook zelf op. Zo hoeven er geen medewerkers tussen de gasten door te lopen om een bestelling te brengen.

Twee opties
Voor het zitgedeelte zijn er twee opties. De keuze is afhankelijk van de beschikbare ruimte. Gasten die een bestelling plaatsen voor directe consumptie doen dit aan de counter en wanneer de bestelling gereed is halen ze het ook zelf op. Zo hoeven er geen medewerkers langs de gasten te lopen om een bestelling te brengen. Voor het zitgedeelte zijn er twee opties. De keuze is afhankelijk van de beschikbare ruimte.

FHC belooft dat bedrijfscoaches van FHC de komende tijd met ondernemers bespreken welk scenario het beste bij hen past. Vervolgens krijgen zij een pakket opgestuurd met alle benodigde communicatiemiddelen. Het doel is om alle vestigingen voor 20 mei op deze manier in te richten, zodat zij er klaar voor zijn wanneer er een versoepeling wordt aangekondigd.

“Samen gaan we hier een succes van maken. Niet de sterkste zullen deze crisis goed doorstaan, maar juist degene die het beste en snelste kan inspelen op veranderingen”, besluit Markwat.

Bron: Out.of.Home Shops