FSIN: ‘Recordomzet foodservice in 2018’ | Out of Home Shops

Consumenten hebben meer geld over voor voedings- en genotmiddelen

FSIN: ‘Recordomzet foodservice in 2018’

(HORECAVA) EDE- De omzet van foodservicebedrijven is het afgelopen jaar met 5,5 procent gestegen tot een recordomzet van meer dan 20 miljard euro. “Formules doen het in de gehele foodsector goed. Concepten met een strakke kostenstructuur, veel selfservice en hoge productiviteit blijven groeien.”

Dat zegt FSIN-directeur Jan-Willem Grievink tijdens het FSIN brunchcongres op de Horecava. De bezorgomzet van de buitenshuisconsumptie steeg met 13,4 procent naar 1,7 miljard euro. De bezorging vanuit foodretail steeg nog harder met 29 procent naar ruim 1,4 miljard euro. Binnen foodretail zijn het met name de gemakswinkels die stijgen (8 procent). De rest van de supermarkten en speciaalzaken blijft fors achter bij de stijging in de horeca (6,5 procent).

Het feit dat de gemiddelde consument bereid is om meer geld uit te geven voor voedings- en genotmiddelen heeft volgens het FSIN te maken met zeven factoren:
1. We leven vaker als een eenpersoonshuishouden. Ook gezinsleden die wel in een meervoudig huishouden thuishoren, leven toch 3 dagen per week alsof ze een eenpersoonshuishouden zijn.
2. We gaan vaker naar een winkel om snel iets gemakkelijks te halen.
3. We kopen meer luxeartikelen, ook voor thuis.
4. De consument gebruikt ‘food’ voor zijn levensstijl. Hij komt graag op plekken waar iets te beleven valt en hij eet vaker buitenshuis in plaats van zelf te koken.
5. Er is veel meer aanbod in horeca, waarmee de consument op ideeën gebracht wordt.
6. We gaan vaker graag buiten en verblijven op terrassen.
7. We consumeren vaker ‘iets tussendoor’.

Het FSIN verwacht de komende jaren een doorbraak van ‘superants’. Dat is een kruising tussen de functie van supermarkt en restaurant. “In andere Angelsaksische landen zijn ‘grocerants’, zoals ze daar heten, al veel verder ontwikkeld”, zegt FSIN-directeur Jan-Willem Grievink. Albert Heijn kondigde eind 2018 aan horeca te willen toevoegen aan de supermarkt. Volgens Grievink blijven speciaalzaken het moeilijk houden. ”Alleen de echte specialist zal groeien en bestaansrecht houden.”

Terrassen

Het aantal locaties waar een vorm van horeca wordt toegepast, is de afgelopen jaren flink gestegen. Vooral in de grote steden is er sprake van exponentiële groei. In Utrecht en Amsterdam is het aantal vestigingspunten sinds 2012 met meer dan 30 procent gegroeid blijkt uit cijfers van Datlinq. Daar komt bij dat het aantal terrassen is uitgebreid en dat het terrasseizoen wordt verlengd door overkappingen en heaters. Volgens het FSIN zorgt dat ervoor dat de omzet en winstgevendheid per vestiging bij de gemiddelde horecaondernemer toch nog onder druk staat. Horecaconcepten die het goed blijven doen zijn multifunctioneel en hebben formule-achtige kenmerken.

Online
De omzet van bezorgconcepten gaat volgens het FSIN de komende jaren verder groeien. Niet alleen door bezorgplatforms, maar ook foodretailers gaan maaltijden verkopen en bezorgen. De rol van online wordt niet alleen groter door bezorgen, ook in winkels en restaurants krijgt het mobiel bestellen steeds meer voet aan de grond, denkt het FSIN.

Vooruitzicht
De verhoging van het lage btw-tarief naar 9 procent zou volgens het FSIN in theorie alleen al in 2019 een omzetverhoging van 1,4 miljard euro veroorzaken. Daarbij wordt verwacht dat de totaalomzet in voedings- en genotsmiddelen dit jaar met 4,5 procent gaat groeien. De buitenshuisconsumptie zal naar verwachting 6 procent stijgen.

Bron: Out.of.Home Shops