Groei Nestlé afgeremd door zwakke verkopen | Out of Home Shops

Groei Nestlé afgeremd door zwakke verkopen

VEVEY- Zwakke verkopen in het vierde kwartaal hebben ervoor gezorgd dat de groei van voedings- en verzorgingsproductenreus Nestlé vorig jaar tegenviel. Met name in Noord-Amerika en Brazilië had Nestlé het lastig.

Wel wist het bedrijf de kosten beter in de hand te houden. Ook de divisies die zich bezighouden met bronwater en medische voeding groeiden stevig en ook koffiemerk Nespresso presteerde goed. Huidverzorgingsproducten en voedingsmiddelen deden het minder. In vooral Europa waren ook de dierverzorgingsproducten goed voor groei.

Samenwerking
De omzet van Nestlé was vorig jaar 0,4 procent hoger dan in 2016 en kwam uit op 89,8 miljard Zwitserse frank, omgerekend circa 77,7 miljard euro. Die kleine groei had deels te maken met het feit dat Nestlé activiteiten op het gebied van onder meer ijs en bevroren voedsel in een samenwerkingsverband met het Britse R&R onderbracht.

Groei
De autonome groei kwam uit op 2,4 procent. Dat was lager dan Nestlé zelf had verwacht en de zwakste groei in meer dan 20 jaar. De onderliggende operationele winst kwam 2,9 procent hoger uit tot 14,7 miljard frank. Nestlé verwacht dat de autonome groei dit jaar weer toeneemt. Ook het doel om de marges te verbeteren tot en met 2020 gaan de Zwitsers naar eigen zeggen halen.

Bron: ANP