Onderweg

Horeca

Hoe gaat het met out-of-home op Schiphol na de lockdowns?

[SPECIAL: ON THE MOVE] SCHIPHOL - Na twee lange jaren van lockdown naar lockdown te hebben geleefd, kunnen we eindelijk weer op pad. En waar kun je beter de hustle and bustle van mensen onderweg zien dan op Schiphol Plaza? Out.of.Home Shops nam een kijkje bij de luchthaven en vroeg horecamedewerkers naar hun ervaringen van de afgelopen jaren. En is alles nu weer als vanouds of blijft het voorlopig nog sappelen?

Renée Salome |

Voor de ingang van Schiphol Plaza is het gezellig druk. De zon schijnt en de buitenterrassen zitten dan ook aardig vol. Eenmaal door de grote draaideuren is het ook best druk. Op het enorme plein lopen en rennen mensen kriskras door elkaar heen, hun rolkoffer achter zich aanslepend om de trein of vlucht te halen. Hier komen dan ook treinstation en luchthaven samen. Aan de buitenranden van het plein zijn allerlei eetgelegenheden. Hema heeft er een take-awaystand, Burger King is als altijd pontificaal aanwezig – het is naar eigen zeggen het filiaal met de hoogste omzet wereldwijd, er is een typisch Amsterdamse bruine kroeg en zelfs sinds kort een ‘Health Food Wall’, waar men gezonde gerechten uit de muur kan trekken. Honger lijden hoeft hier niemand.

Een gekke periode
Eerst even langs bij Hema. Hoe was het hier tijdens de coronalockdowns? “Dramatisch!”, roept assistent-teamleider Natasha uit. “Het was heel stil op Schiphol. Wel ontvingen we nog onze vaste klanten, allen Schipholmedewerkers. We moesten onze openingstijden aanpassen aan de lage bezoekersaantallen en ook het aantal personeelsleden. Het was een hele gekke periode.” Nu de maatregelen eraf zijn, is het weer veel drukker geworden, drukker in elk geval dan vorig jaar. Er zijn zelfs weer toeristen en ja, die vinden de Hema rookworst erg lekker. “Als we het vergelijken met 2019, dan zitten we nu op zo’n 40 procent van het bezoekersaantal van toen. Ik hoop dat de drukte van 2019 terugkomt, maar denk dat het nog lang gaat duren voor we evenveel klanten mogen bedienen. Misschien nog wel twee jaar. Mensen durven nog niet volledig op vakantie te gaan. Daarnaast zijn we veel personeel kwijt als gevolg van de coronapandemie. De zomerperiode zal wel weer drukker worden, maar nog niet wat het was”, is de verwachting van Natasha. De rustige periode heeft ook wel wat goeds gebracht, want ze hebben elkaar en de andere Schipholmedewerkers beter leren kennen. “We hebben veel meer contact met elkaar en de onderlinge sfeer is heel goed.” Bij AH to go is het lang heel stil geweest, zegt een medewerker. “Er waren veel minder toeristen op Schiphol, en we zagen hier dan ook voornamelijk Schipholmedewerkers en zakenmensen. Veel winkels waren gesloten en daardoor was de sfeer ook anders. Ik ben blij dat alles weer open is.” Hoewel het er een stuk gezelliger op geworden is, zijn de bezoekersaantallen nog lang niet op niveau, legt de medewerker uit. En net als de Hema-medewerker verwacht ze pas in 2024 hetzelfde aantal mensen in de winkel te zullen ontvangen als voor de coronacrisis.

Personeelstekort
Daar denkt Wietze, de barman van Hello Goodbye, anders over: “Ik verwacht dat we rond mei weer sky high gaan!” Het café ligt iets verderop, direct aan Aankomsthal 1. Hier kunnen mensen die hun geliefden komen ophalen rustig wachten, met uitzicht op de schuifdeuren die na elke landing licht verdwaasde passagiers uitspugen. Wietze erkent dat het nu erg rustig is en dat er veel minder vluchten zijn dan normaliter in deze tijd van het jaar. Dat merk je natuurlijk ook aan de omzet, die nog lang niet is waar die zou moeten zijn. “Vroeger waren we 24/7 open, nu gaan we om 20.00 uur dicht. Veel andere zaken gaan ook eerder dicht of zijn helemaal gesloten. Dit is zelfs achter de douane het geval en het betreft ook de grotere zaken. Dat heeft puur met het personeelstekort te maken”, legt hij uit. De zaak is anderhalf jaar dicht geweest en sinds september 2021 weer open, hoewel eerst alleen voor afhaal. Niet omdat er zoveel gasten kwamen, maar omdat Schiphol dat graag wilde. “Schiphol int een vast percentage van de omzet per maand in plaats van een vast huurbedrag. Een regeling die nu in het voordeel van de huurder uitvalt”, aldus Wietze.

Op naar Café Rembrandt, de bruine kroeg van Schiphol. Hier staat Johan achter de toog, maar die is nu te druk om te praten. Zijn terras zit dan ook vol met zonaanbidders. Tegenover het café is een klein Indonesisch afhaalrestaurant. Hier staan twee dames in de keuken, maar de stoelen staan op de tafels. Zijn ze open? “Nee, helaas niet. Tijdens de tweede lockdown gingen we dicht en nu wordt er van onze keuken gebruikgemaakt door Café Rembrandt. Het is onduidelijk wat er gaat gebeuren, maar voor de coronapandemie was het hier een gekkenhuis”, zegt een van de dames. De ander beaamt dat: “Het was altijd druk. Nog steeds komt hier dagelijks Schipholpersoneel vragen wanneer we opengaan. Maar omdat we heel verse ingrediënten gebruiken en goede kwaliteit willen blijven leveren, is het niet haalbaar om met deze bezoekersaantallen weer open te gaan. Het personeelstekort speelt hier trouwens ook een rol in.” De dames missen hun vaste werkplek, collega’s en gezelligheid van vroeger.

Tijdelijk buiten gebruik
Het personeelstekort en de tegenvallende gastenaantallen zijn overal voelbaar. Veel zaken zijn dicht of sluiten eerder. De Starbucks-vestiging bij Aankomsthal 1 bijvoorbeeld is nu in de middag al gesloten. Medewerkers zijn er druk bezig met de voorbereidingen voor de volgende dag. Bij gesloten horecalocaties hangt op de deur het bericht dat ‘deze faciliteit tijdelijk buiten gebruik’ is. Is het dan allemaal kommer en kwel? Zeker niet. Shahir Habibi staat in brasserie Crossroads. “Het was lastig toen de zaak gelijk dicht moest tijdens de eerste lockdown. En ook bij de tweede lockdown was het heel rustig. We waren toen alleen open voor take-away. Maar nu is het een stuk drukker en ik verwacht dat de drukte alleen maar zal toenemen. Het zal zelfs drukker worden dan in 2019. Dat horen we ook vanuit Schiphol. Februari en maart zijn altijd al de rustigste maanden, van mei tot begin september zijn er meer mensen onderweg. Let maar op: in mei gaat de bom barsten!”, zegt Habibi. Nu al heeft hij zat te doen. Hij zit dan ook op een goede locatie, pal aan Aankomsthal 2. En wat ook mee kan spelen: zijn zaak is lang open en bedient mensen voor ontbijt, lunch én diner.
Richting Aankomsthallen 3 en 4 valt het op dat het alleen maar rustiger wordt. Behalve bij Burger King, daar is het volgens een medewerker de hele tijd redelijk druk gebleven. Maar Leon, dat ‘gezond fastfood’ biedt, is dicht. Grand Café Schiphol Plaza is dicht. En de grote Starbucks-vestiging bij Aankomsthal 4 is ook gesloten. Nu maar hopen dat de figuurlijke bom barst in mei.

Bron: Out.of.Home Shops

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.

section1_page10_article14_1.jpg
section1_page10_article14_3.jpg
section1_page10_article14_2.jpg