Horeca

Horeca-ondernemers hebben vertrouwen in 2019

(HORECAVA) AMSTERDAM - 72% van de ondernemers in de horeca heeft veel vertrouwen in het nieuwe jaar 2019. Zij zien kansen voor hun bedrijf en het overgrote deel gaat voor groei. "De grootste bedreiging voor de branche is het toenemende personeelstekort."

Lisa van der Linden |

Dit zegt Robèr Willemsen, voorzitter Koninklijke Horeca Nederland (KHN) op de eerste dag van de Horecava. In een korte presentatie geeft Willemsen een kijkje in de omzetontwikkeling van het afgelopen jaar. Hij benadrukt dat de cijfers van het laatste kwartaal nog niet concreet zijn. "De totale omzet van de horecabranche is in 2018 gegroeid met 6,1 procent. Daarbij zien we dat fastservice het sterkst groeit en de cafés iets achterblijven", legt de voorzitter uit. "Er komen alsmaar bedrijven bij en dat resulteert in een stabiele omzet per vestiging. Dat is wel een zorgpuntje voor 2019." In 2018 kwamen er 3,5 procent meer horecavestigingen bij ten opzichte van een jaar eerder.

Personeelstekort
KHN ziet dat veel horecazaken hun verwachtingen naar beneden afstellen door het toenemend arbeidstekort en maatregelen die per 1 januari gelden. Dit blijkt uit een onderzoek onder bijna 1000 horecaondernemers van Koninklijke Horeca Nederland. 58% van deze ondernemers gaat dit jaar voor groei van zijn of haar horecabedrijf en 61% ziet concrete kansen om die groei te bewerkstelligen. 97% van de horecaondernemers heeft concrete plannen of in elk geval voornemens om in 2019 nieuwe activiteiten op te pakken of bestaande uit te breiden. Dat doen ze door onder andere te investeren in training van personeel, meer online activiteiten, aandacht voor duurzaamheid en gezonde voeding en door extra medewerkers aan te trekken. Op de vraag waar ondernemers wakker van liggen, geeft 50% aan dat dit het tekort aan personeel is. “De afgelopen jaren heeft de horeca een ontzettende groei doorgemaakt met als gevolg een personeelstekort. Er zijn zoveel bedrijven bijgekomen dat er onvoldoende arbeidskrachten zijn. In een overspannen arbeidsmarkt moeten we nu meer doen om personeel aan ons te binden. Dat doen we onder meer door meer loon, een betere cao, flexibelere werktijden en meer leerwerkplek aanbieden”, legt de KHN-voorzitter uit. “Met de groei van de horeca zit het goed, maar het personeel blijft achter.”

Goed teken
Van de ondervraagden maakt 34% zich zorgen over het te grote aanbod van horeca in hun stad of dorp. Daarnaast zien zij blurring met alcohol als een bedreiging. “Toch zien de ondernemers uit de branche meer kansen dan bedreigingen en dat is een goed teken”, benadrukt de voorzitter. Een van de speerpunten van de KHN voor komend jaar is dan ook om meer horecamedewerkers en bedrijven aan zich te binden en te boeien voor de branche. “We gaan op zoek naar onze Messi’s, top horecamedewerkers, om jongeren aan te trekken”, zegt Willemsen.

Bron: Out.of.Home Shops

illustratie.png