Horeca

'Juist door franchiser te zijn, loop ik voorop'

HAARLEM - Kwalitaria Reko in Haarlem frituurt al 50 jaar voor zijn klanten. De derde generatie staat nu aan het roer: Marco van Reeuwijk (38). Hij nam het stokje over van zijn vader en oom op nieuwjaarsdag 2020. Sinds 2007 is de familie ook eigenaar van Kwalitaria Broekpolder in Heemskerk. Werken onder een formule heeft volgens Marco z’n voor- en nadelen: “Er ligt al heel veel op de plank klaar. De euro hoef je op deze manier maar één keer uit te geven. Met 140 winkels doe je marketing, productontwikkeling, social media, vormgeving, inkoop en dergelijke samen. Uiteraard is dat niet helemaal gratis.”

Reko is een samenvoeging van Reeuwijk en Kolen, de achternamen van respectievelijk zijn opa en oma, die in 1971 met het bedrijf begonnen. Al zeker 25 jaar valt de onderneming onder Kwalitaria. “Momenteel gaat er niet meer een percentage naar het hoofdkantoor, maar een vast bedrag. Het is wel makkelijk om zo te ondernemen. Je hoeft zelf niet over veel dingen na te denken. Ik loop echt voorop als ik het vergelijk met hoe het zou zijn als ik helemaal zelfstandig was. Ook over de uitstraling van de winkels hoef ik mij als franchiser veel minder bezig te houden. Dat het op deze manier iets minder mijn ding is, maakt me dan niet zoveel uit.”

Ontwikkelingen 
De ondernemer is al sinds zijn veertiende werkzaam in de snackbar. Hij heeft de afgelopen jaren alle ontwikkelingen in de branche meegemaakt en heeft veel zien veranderen. “Online is een hele grote stap geweest. En we hebben nu ook burgerconcepten. De hamburgers waren vroeger altijd simpel en kostten slechts 2 euro. Tegenwoordig verkopen we allerlei soorten voor 7 euro. Ook staan er nu frietspecials met toppings als stoofvlees, hete kip, sweet chicken of kaassaus op de kaart. Hiervoor levert Kwalitaria alle ideeën.” Op gebied van gezondheid heeft de uitbater eveneens vele stappen gezet. “We zijn overgestapt van ossewit - dat is dierlijk frituurvet - naar een plantaardige variant. Dat is een stuk gezonder.” Zelfs de sauzen pakken hun aandeel in de gezondheidsrevolutie. “Deze bevatten minder suiker en zout.”

Verspillingsfabriek
Van Reeuwijk kruist ook duurzaamheid aan op de bingokaart. “De Verspillingsfabriek maakt sauzen van tomaten die de supermarkten niet willen, omdat ze geen ‘perfect’ uiterlijk hebben. Een andere trend die wij zien is de toenemende vraag naar vegetarische producten, zoals een burger. Vlees- en visvrij voedsel gaat relatief gezien steeds vaker over de toonbank, maar een lekker gehaktstaafje gaat er nog altijd wel in.” Op de vraag of hij zich kan voorstellen dat zijn volledige assortiment ooit vegetarisch wordt, zegt hij lachend: “Dan moet je de veestapel verbieden. Klanten zijn zich bewuster van wat ze eten, maar vlees wordt gekocht zolang je het aanbiedt. Dat verandert echt niet.” De ondernemer kijkt met vertrouwen naar de toekomst van de horecabranche. “De huidige situatie zien we over een aantal jaren als ouderwets en ik denk dat het belang van online nog gaat toenemen. Afhalen en bezorgen is een groeiende markt, die kan nog veel groter.”

Corona
Toch weer terug naar het heden. Een coronapandemie overheerst immers al ruim een jaar de wereld. “COVID-19 is wel vervelend. In Heemskerk wordt er meer bezorgd, in de winkel is het rustiger. Andere horecagelegenheden die normaal niet bezorgen hebben hun slag gemaakt op dit gebied, dus er is heel veel concurrentie. In Haarlem zitten we in het centrum, waardoor we afhankelijk zijn van winkelend publiek. Die traffic is er momenteel niet. Wat wel vaker gebeurt is dat we een online bestelling krijgen die wordt afgehaald. Dat heeft als voordeel dat er een korte wachttijd is en de besmettingskans lager ligt.”

Vieren
Van Reeuwijk wilde het vijftigjarige jubileum groots vieren met knallende acties en cadeaus. “Helaas kon dat nu niet doorgaan, maar dat wil ik na de coronaperiode inhalen met een feestelijk evenement. In Haarlem zouden we zelfs de hele straat erbij kunnen betrekken. We hebben op 1 april, de dag dat Kwalitaria Reko precies vijftig jaar bestond, de snacks eibroodjes en gehakt met ui voor vijftig cent per stuk verkocht. Een eibroodje is een gepaneerd toastje met ragout en een half eitje, het bekendere frietei is daarvan afgeleid. Gehakt met ui is gepaneerd gekruid gehakt met ui, dat lijkt weer op een speciaaltje, maar ook gehakt met ui bestaat al langer. Het zijn allebei producten uit Haarlem die niet mogen ontbreken op het menu. Eibroodjes maken we al sinds de opening in Haarlem. Ik ken niemand die dat maakt.”

Bron: Out.of.Home Shops 

section1_page12_article12_1.jpg