La Place terug in Amsterdamse Kalverstraat | Out of Home Shops

‘Nieuwe huisvesting symbool voor ambities’

La Place terug in Amsterdamse Kalverstraat

AMSTERDAM - La Place is terug van weggeweest in de Amsterdamse Klaverstraat. Deze vestiging, gehuisvest in het voormalige V&D-pand, is in een nieuw en hip jasje gestoken. Er zijn nieuwe recepturen toegevoegd en groente en fruit spelen in het assortiment steeds meer de hoofdrol.

Colette Cloosterman-van Eerd, mede-eigenaar en cco van moederbedrijf Jumbo, restaurantmanager Martijn Groot en managing director Frank Wubben knipten eind vorige maand een groot lint voor de ingang van de vernieuwde La Place door en openden daarmee symbolisch de nieuwe flagshipstore aan de Amsterdamse Kalverstraat. “Eenendertig jaar geleden openden we onze eerste zaak in Nederland. Vijf jaar daarna vestigden we ons aan de Amsterdamse Kalverstraat. Toen zat ook warenhuis V&D nog in dit pand”, vertelt Wubben. “Zesentwintig jaar later was het gebouw wel aan vernieuwing toe. Dat hebben we grondig aangepakt. De pui aan de Rokinzijde is vervangen door drie pakhuisjes uit de achttiende eeuw. Deze zijn geheel gerenoveerd. Verder is alles opnieuw opgetrokken. We hebben dit pand aangepast aan onze wensen en onze toekomstvisie voor La Place.”

Sfeer
Het gebouw bestaat uit drie verdiepingen met een glazen dak. Dit zorgt volgens Wubben voor een zomers gevoel van buiten zitten en genieten van een hapje, drankje of lekkere maaltijd. “Er komt veel licht binnen en dat is prettig voor de sfeer en uitstraling. De gerenoveerde pui geeft het gebouw zijn cachet terug.” Wat Wubben vooral belangrijk vindt, is dat gasten in dit flagshiprestaurant het La Place-gevoel krijgen. “Zoals zij van ons gewend zijn, bestaat het restaurant op de begane grond uit een kleurrijke marktplaats met open keukens en diverse marktkramen. Onze medewerkers maken de eigen, unieke recepten van La Place klaar voor de ogen van de klant. En gebruiken hiervoor verse, eerlijke en waar mogelijk biologische ingrediënten. Volledig in lijn met onze nieuwe campagne ‘Zo smaakt versgemaakt’. Binnen dit concept worden tientallen nieuwe gerechten per maand gepresenteerd die stuk voor stuk zijn ontwikkeld vanuit de foodprincipes dagvers, natuurlijk, huisgemaakt, gezond én lekker.”

Publiekstrekker
Wubben vertelt dat gasten op ieder moment van de dag bij La Place aan de Kalverstraat terecht kunnen. “Het restaurant is open voor ontbijt, lunch, diner of een tussendoortje. Dat is een unieke propositie. Gasten weten ons op meerdere momenten van de dag te vinden. Ook afhalen voor onderweg is mogelijk bij La Place Express en op de bovenste verdieping is een koffiebar onder de naam ‘Roof Garden Café’ gerealiseerd. Dit is een echte publiekstrekker met een industriële inrichting, voorzien van veel groene planten.”

‘Good food fast’
“Deze vestiging is het toonbeeld van waar La Place naar toe wil: good food fast”, aldus Cloosterman-van Eerd. “Gezond eten speelt nu meer de hoofdrol dan ooit. Denk aan groentesoepen en salades. Tegelijkertijd hebben we het oude en vertrouwde deel van het assortiment gecomplementeerd met nieuwe maaltijden en maaltijdcomponenten, passend bij het seizoen. Een goed voorbeeld hiervan zijn gerechten met asperges en groene salades.” Wubben vertelt dat het vertrouwde aanbod van verschillende buffetten ook in deze vestiging terug te vinden is. Zo is er eentje voor salades, voor sappen en zijn er wok- en pizzabuffetten te vinden. De daar verkrijgbare producten worden gemaakt met verschillende bereidingstechnieken, zoals grillen, wokken of in een traditionele pizzaoven.

Jumbo Food College
Sinds dit voorjaar zijn ook de foodteams en de recepturen van Jumbo en La Place samengevoegd onder de noemer Jumbo Food College powered by La Place. Cloosterman-van Eerd: “Food College is ons gezamenlijke kennis-, ontwikkel- en opleidingscentrum. Zo zorgen we ervoor dat we via zowel Jumbo Foodmarkt als La Place hetzelfde kunnen aanbieden. Bij Jumbo Foodmarkt kun je de gerechten van La Place kant-en-klaar kopen. Mocht je deze gerechten liever zelf maken, dan zijn de ingrediënten daar eveneens te verkrijgen. Zo kun je het gevoel en de smaak van bijvoorbeeld salades en warme gerechten thuis zelf ervaren. Dit noemen wij het make it, take it, eat it-principe.” Cloosterman-van Eerd noemt La Place de autoriteit op het gebied van versbereid voedsel. “Daarom is het zo mooi dat we die producten bij Jumbo kunnen verkopen.”

Ambitieus
De opening van de flagshipstore is onderdeel van de ambitieuze plannen die La Place voor de komende jaren heeft. Wubben: “We hebben de afgelopen tijd veertien aan de snelweg gelegen restaurants aan ons portfolio toegevoegd. Dit komt vooral door de overname van AC-vestigingen. Aan het einde van het jaar willen wij in totaal 108 vestigingen hebben. Dat betekent dat we nog vijf zaken gaan openen: drie in Nederland en twee over de landsgrenzen. In ons eigen land zijn dat twee snelweglocaties en één in het centrum van Bergen op Zoom. Bij vestigingen in het buitenland moet je denken aan de Spaanse hoofdstad Madrid en het Zweedse Stockholm. Recent hebben we een restaurant op het vliegveld van Barcelona geopend.”

Trend
Wubben is vooral erg trots op het eigen DNA van La Place. “Het bereiden van voedsel met verse producten doen wij al dertig jaar. De kernwaarden vers bereid, huisgemaakt en zo natuurlijk mogelijk zijn nu relevanter dan ooit. Hetzelfde geldt voor onze authenticiteit. Dit is nu een heel belangrijke trend in andere restaurants, maar daar houden wij ons al dertig jaar mee bezig. We worden uitgedaagd en de kunst is om dan een goed team te formeren en dat bij elkaar te houden. Dat lukt tot nu toe gelukkig goed.”
Een andere trend waar La Place op inspringt, is het tegengaan van voedselverspilling. Cloosterman-van Eerd: “Waar mogelijk letten wij hierop bij het bereiden en qua portiegrootte. Ook stimuleren we mensen om hieraan bij te dragen.”

 

Bron: Out.of.Home Shops