Groothandels

Makro en Sligro: ‘Er zijn nog kansen op het gebied van gezondheid’

[SPECIAL: WEEK ZONDER VLEES & ZUIVEL] VEGHEL/AMSTERDAM - Een broodje met pulled jackfruit of een smoothie op basis van havermelk, het is in het out-of-homekanaal standaard geworden om op het menu een vegetarisch of zelfs plantaardig gerecht te plaatsen. De ontwikkelingen bij fabrikanten op dit niveau zijn sky high . Groothandels pakken dit op en zien dat de branche het omarmt als het nieuwe normaal. Met de komende Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel op de agenda vroeg Out.of.Home Shops aan Sligro en Makro naar de ontwikkelingen en hun manier om dit thema aan te vliegen.

Lisa van der Linden |

De constructie is duidelijk; de consument wil vaker een vega(n) broodje kopen, de fabrikant spot de trend en komt met een alternatief. Om dit bij de ondernemer in het schap te krijgen, doen groothandels er alles aan om de verkoop van deze producten te stimuleren. Marleen Acket, communicatieadviseur bij Makro, vertelt dat de groothandel tijdens de week zonder vlees en zuivel de folder gebruikt om klanten te inspireren. “In onze folder besteden we nu extra aandacht aan vleesvervangers, waaronder onze Own Brand, Like Meat vleesvervangers en de Dutch weedburger. Ook vegetarische snacks en agf-producten die hierop aansluiten, zoals avocado, noten en tofu zetten we in het zonnetje.” Bij Makro is het assortiment de afgelopen jaren uitgebreid en verdubbeld, een gevolg van de toegenomen vraag. “De grotere afname van bijvoorbeeld soja- en havermelk zien we al geruime tijd. Steeds meer horecagelegenheden bieden dat ook aan als alternatief voor melk. We verwachten dat de vraag naar vegan steeds meer zal toenemen, ook op het gebied van vleesvervangers”, zegt Acket.

Smaak en kwaliteit
Hoewel er een groei is te zien, zijn er ook nog uitdagingen. “Dat zit hem vooral in het gezondheidsaspect. Er zitten vaak veel toevoegingen en sojapoeder in deze producten, diverse smaakmakers en zout. Kijk maar eens naar de recente vega-rookworsttest van de Consumentenbond, waarbij ze dit onder de loep namen. Er ligt nog een kans op het gebied van productontwikkeling op basis van echte groenten, zeewier of kelp.

Ook hybride vleesproducten zijn er al, maar zouden meer aandacht kunnen krijgen vanuit fabrikanten. Daarnaast zijn de kwaliteit en smaak een issue; dat vraagt om verbetering. Ik moet zeggen dat veel producten nog in ontwikkeling zijn, en er nog echt een slag gemaakt kan worden op producten die er goed uitzien en lekker smaken.” De toekomst van vleesvervangers ziet er volgens Acket rooskleurig uit. De verkopen zullen stijgen en er zal meer gefocust worden op gezondheid, smaak en kwaliteit.

Bedrijfscatering
Bij Sligro staat de week zonder vlees en zuivel dit jaar niet op de kalender. De grossier is van mening dat dit thema jaarrond veel aandacht moet hebben. “De horeca heeft momenteel andere prioriteiten dan zo’n actieweek, maar het hele jaar besteden we aandacht aan dit thema. Niet samengevat in een week, maar continu. Simpelweg omdat dit al langer gaande is en dus geen hype, maar onderdeel van ons voedingspatroon geworden is, en dus ook van onze assortimentsstrategie. Het groeit nog steeds”, vertelt woordvoerder Wilco Jansen. Sligro geeft vegan producten, vleesvervangers en zuivelvervangers nadrukkelijk zichtbaarheid door de producten op het schap een kenmerk te geven. Dat betekent dat het voor ondernemers makkelijker te vinden is tussen alle andere artikelen. Hoewel het assortiment is toegenomen, zijn er nog wel verbeteringen te noemen, vindt Jansen. “Uitdagingen voor vleesvervangers zijn niet meer zozeer de smaak en textuur – die worden steeds beter – maar wel de gezondheid, omdat ze nog veel zout en andere smaakmakers bevatten.” De afzetmarkten voor deze producten groeien eveneens, vertelt Jansen, hij ziet de ontwikkeling het hardst stijgen in de bedrijfscatering. “Daar ligt de focus op gezondheid en duurzaamheid al langer dan in de klassieke horeca, die nog steeds vlees- en visgedreven is. Daarentegen is in de horeca een product als oat milk groot aan het worden.”

Bron: Out.of.Home Shops

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier

section1_page12_article9_1.jpg
section1_page12_article9_3.jpg