Groothandels

Moederbedrijf Makro voelt wisselkoersen

DÜSSELDORF - Metro heeft in het voorbije kwartaal veel last gehad van negatieve wisselkoerseffecten. Het moederconcern van groothandel Makro had het vooral in Turkije en Rusland lastig. Het bedrijf sloot het eerste kwartaal van zijn gebroken boekjaar daardoor af met een lagere winst.

Lisa van der Linden |

In Rusland had Metro niet alleen te maken valuta-effecten, maar ook met de kosten voor een koerswijziging in het land. De Duitsers vervingen daar vorig jaar onder andere de top van het bedrijf. Daarnaast probeerde het bedrijf meer klanten te lokken met kortingsacties om verdere krimp op deze belangrijke markt tegen te gaan.

Het operationele resultaat daalde in de drie maanden tot en met 31 december met bijna 7 procent tot 470 miljoen euro. De nettowinst bedroeg 202 miljoen euro, 13 procent minder dan een jaar eerder. Metro meldde onlangs al dat de omzet in het vorige kwartaal, met daarin de feestdagenperiode, op jaarbasis met 0,6 procent was gedaald tot 8 miljard euro. Als wisselkoerseffecten buiten beschouwing worden gelaten, stegen de opbrengsten met 2,1 procent.

Bron: ANP

makroanp.jpg